InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Dak: aanleggen van een dakterras

Dak: aanleggen van een dakterras

Dak: aanleggen van een dakterras Als u in de stad woont is het zeker aan te raden om een dakterras te nemen wanneer u de kans krijgt. De kosten en prijs vallen relatief mee in de meeste gevallen. Veel mensen in de stad willen een dakterras omdat ze te weinig zon hebben op het balkon of in de tuin. Ze moeten wel goed kijken of de constructie van het dak stevig genoeg is en daarna het dak afbakenen met een hek. Ook moet er een bouwvergunning worden aangevraagd. Lees er alles over in dit artikel. Veel mensen willen een dakterras. Dakterassen zijn vooral in grote steden erg populair omdat er daar weinig ruimte is. De meeste mensen hebben geen tuin, of slechts een kleine tuin. Anderen moeten het weer doen met een small balkon. In de zomer moeten ze dan maar het geluk hebben dat het balkon de goede kant opstaat zodat ze ook nog daadwerkelijk een beetje aan zonnen toekomen. Of juist andersom, dat er nauwelijks schaduw is op het balkon, waardoor het er in de zomer niet uit te houden is. Het voordeel van een dakterras is ook dat er meestal ook meerdere mensen op kunnen worden ontvangen, zodat er zelfs een feestje kan worden gegeven.

Constructie van dakterras

Er zijn wel een aantal zaken waar u rekening mee moet houden. Niet elk dak is er op gebouwd dat er zomaar mensen op kunnen staan. U moet dus als eerste nagaan of er wel voldoende mensen op kunnen, dus of het dak sterk genoeg is om een dakterras van te maken. Het is mogelijk daarvoor een aannemer of specialist in te huren. In het geval dat het dakterras niet sterk genoeg is kan deze een speciale constructie aanleggen, bijvoorbeeld bestaande uit stalen of houten balken met tegels waardoor het dakterras verstevigd wordt. U moet e rook voor zorgen dat het water goed kan wegstromen en dat er in de winter niet te veel sneeuw op het dak blijft liggen waardoor het alsnog zou kunnen instorten.

Toegang tot dakterras

U moet er ook voor zorgen dat u een goede toegang tot het dak heeft. Het huis is meestal niet van nature zo gebouwd dat er met het dakterras rekening is gehouden. In de meeste gevallen zult u toegang hebben tot het dak via een raam. Het is mogelijk om de toegang aan te passen door een speciale constructie te laten maken. Dan kunt u er, afhankelijk van de inrichting van het huis, voor zorgen dat u toegang heeft tot het dak via een trap en/of deur. Het hangt er ook vanaf wat u allemaal wilt doen met het dakterras. Als het alleen voor uzelf is mag het misschien iets simpeler. Als u ook gasten wilt ontvangen doet u er goed aan daar niet op te bezuinigen.

Vergunning aanvragen voor dakterras

In vrijwel alle gevallen moet u een bouwvergunning aanvragen bij de gemeente. Dat kunt u doen door bouwtekeningen te maken van de bestaande situatie en de situatie zoals u het wilt hebben. U doet er goed aan om dat door een architect te laten doen. De gemeente kijkt dan of het haalbaar is. Ook wordt de welstand om advies gevraagd en eventueel monumentenzorg in het geval dat uw huis een rijksmonument is. Ook buren mogen inspreken, omdat zij er geen overlast van mogen ondervinden. Soms is het mogelijk om met meerdere bewoners een vergunning voor een dakterras aan te vragen als dat qua ligging van de woning zo uitkomt. De aanvraag kan 12 tot 20 weken duren, dus houdt daar wel rekening mee. Zorg er ook voor dat op de bouwtekeningen altijd een afscheiding staat, zoals een hek, zodat mensen niet naar beneden vallen. Op de veiligheid wordt streng toegezien. Het dakterras kunt u het beste door een aannemer laten betalen. Hieraan zijn uiteraard wel kosten verbonden, want alles heeft een prijs.

Inrichting dakterras

Wanneer u het dakterras eenmaal mag bouwen doet u er rook goed aan om na te denken over de inrichting. U kunt bijvoorbeeld planten, een zonwering, tafels, banken, stoelen of een barbecue op het dakterras plaatsen

Dakterras in verschillende steden

In veel steden hebben mensen een dakterras. Dat is in ieder geval zo in Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Groningen, Rotterdam, Den Bosch, Tilburg, Brussel, Groningen, Arnhem, Leeuwarden, Enschede, Haarlem, Eindhoven, Almere, Zwolle, Arnhem, Lelystad, Maastricht, Breda, Leiden, Gent en Sittard.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Dak: aanleggen van een dakterras"

Reactie

Joost Becking, 22-08-2012 08:22 #1
De laatste jaren zien wij een flinke toename in het aantal dakterrassen dat wordt geplaatst. Tegelijk hebben de gemeentes een aantal duidelijke regels voor de veiligheid en uitstraling opgesteld. Als je deze regels goed toepast kan op heel veel plaatsen een mooi en veilig dakterras worden aangelegd.

Infoteur: Simcha
Gepubliceerd: 11-04-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 1
Schrijf mee!