InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hoe leg je een houten vlonderterras aan?

Hoe leg je een houten vlonderterras aan?

Hoe leg je een houten vlonderterras aan? Wil je ook een mooi houten vlonderterras in de tuin? Er zijn verschillende geschikte soorten hout zoals hardhout, geïmpregneerd vurenhout of een houtkunststof composiet. Geïmpregneerd vurenhout is goedkoop, maar gaat minder lang mee. Hardhout heeft een lange levensduur en is onderhoudsvriendelijk. Composiet is een milieuvriendelijk en sterk materiaal. Glad hout wordt spekglad als het nat wordt, hout met reliëf is beter. Een terras op een zonnige plek droogt sneller op en heeft minder last van groene aanslag en is dus minder snel glad.

Hardhout

Een hardhouten terras is duurzaam, onderhoudsvriendelijk en moswerend. Hardhout heeft een levensduur van ongeveer 15 jaar. Meestal wordt Bankirai hout gebruikt. Deze houtsoort komt uit Azië en is o.a. verkrijgbaar in bouwmarkten en tuincentra. Hout met het FSC of PEFC- keurmerk is afkomstig uit duurzaam beheerde bossen. Dat betekent niet dat de behandeling die het hout heeft ondergaan ook duurzaam is geweest. Onbehandeld hardhout vergrijst na verloop van tijd. Dit tast de duurzaamheid niet aan. Om vergrijzing te voorkomen kan het hout met olie worden ingesmeerd.

Geïmpregneerd hout

Onbehandeld vurenhout is niet geschikt voor gebruik in de tuin. Het moet eerst worden behandeld, dan wordt het geïmpregneerd. Geïmpregneerd hout is goedkoper dan hardhout maar gaat minder lang mee en is belastend voor het milieu. Geplatoniseerd hout is een zachte houtsoort die op een natuurlijke manier is verduurzaamd.

Composiet

Composiet terras delen bestaan voor 100 procent uit recyclebaar materiaal. Het wordt gemaakt van afvalhout uit duurzaam beheerde bospercelen en pvc. Composiet heeft veel voordelen.

Het materiaal

  • Heeft een natuurlijke uitstraling
  • Is splintervrij
  • Trekt niet krom en splijt niet
  • Is milieuvriendelijk
  • Duurzaam
  • Onderhoudsarm
  • Waterbestendig
  • Gemakkelijk te monteren

Het aanleggen van een vlonderterras

Als je een vlonderterras wilt aanleggen bepaal je eerst de plek waar het terras moet worden aangelegd. Meet daarna de oppervlakte op om de hoeveelheid benodigd materiaal te kunnen berekenen.

Het kiezen van de locatie

Een terras dat is aangelegd op een zonnige plek droogt sneller op en heeft minder last van groene aanslag dan een terras op een schaduwrijke plek. Groene aanslag maakt het hout glad, maar kan eenvoudig met water en een bezem worden verwijderd. Een glad terras kan ook worden voorkomen door voor hout met reliëf te kiezen.

Het maken van de fundering

Maak de ondergrond gelijk en breng daarop een mengsel van ophoogzand en cement aan. Tril de grond aan en maak het waterpas. Tegels kunnen ook op stoeptegels worden gelegd. Het terras wordt opgebouwd met een frame van houten balken. Breng worteldoek aan om te voorkomen dat er onkruid tussen het hout gaat groeien. Zet dit vast met lange spijkers en werk het netjes af aan de randen, zodat het niet meer zichtbaar is. Werk de randen van de vlonder af met een vlonderplank op zijn kant of met afwerklatjes. (verkrijgbaar bij de bouwmarkt)

Het leggen van houten tegels

Bij het leggen van tegels plaats je de liggers in het midden van de houten terrastegels waarop je de tegels vast kunt schroeven. Laat een halve centimeter ruimte open tussen de tegels, voor een snelle afvoer van regenwater. Houd 10 cm afstand tussen de terrastegels en de bodem voor de ventilatie.

Het leggen van een vlonder met planken

Bij het leggen van een planken vlonder bouw je eerst een frame van palen met liggers waarop je de planken kunt vastschroeven. Laat tussen de planken een ruimte open van 5-15 mm voor een goede afwatering en laat 2 cm open tussen de muur van de woning en het terras omdat er altijd werking zit in het hout. Boor de gaten in hardhout voor. Dep de schroeven eventueel eerst in groene zeep zodat je ze gemakkelijker kunt verwerken en de schroefkop niet afbreekt. Als het terras klaar is kun je het aanvegen en inrichten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe leg je een houten vlonderterras aan?"

Infoteur: Liza
Laatste update: 18-12-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!