InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bestrating; Gebruik van opsluitbanden of palissadebanden

Bestrating; Gebruik van opsluitbanden of palissadebanden

Bestrating; Gebruik van opsluitbanden of palissadebanden Sierbestrating is er in alle soorten en maten. Bij de aanleg van een pad of terras gaat de meeste aandacht uit naar de keuze van sierbestrating. Dat is logisch, want dit bepaalt voor een groot deel het gezicht van uw tuin. Maar een goed aangelegd pad of terras wordt opgesloten door middel van opsluitbanden. Welke opsluitbanden zijn er op de markt en hoe worden deze verwerkt in de bestrating? Wat zijn de mogelijkheden van palissade banden? Lees hier over het gebruik van beide producten, de verschillende kleuren en afmetingen. Gebruik van opsluitbanden zorgen er voor dat uw bestrating jarenlang goed blijft liggen.

Opsluitbanden gebruiken

Bij een juiste aanleg van een pad of terras zal altijd gewerkt moeten worden met opsluitbanden. Opsluitbanden, het woord zegt het eigenlijk al zelf, sluiten de bestrating in. Opsluitbanden worden aan alle randen van een pad of terras gelegd en vormen zo een stevige begrenzing. De reden waarom men bestrating opsluit is simpel: zo wordt voorkomen dat het pad of terras wegloopt of zakt naar de kanten en in het midden gaten gaan vertonen. Opsluitbanden zijn dik (minimaal 15 cm.) en steken voor extra stevigheid diep in de grond. De banden worden iets dieper dan de bestrating zelf gelegd. Dit zorgt ervoor dat de bestrating goed tegengehouden kan worden, maar tegelijkertijd zijn de verstevigende banden niet zichtbaar. De aarde of de beplanting van een aangrenzende border komt er overheen en haalt hem zo dus helemaal uit het zicht. De opsluitbanden zijn leverbaar in verschillende kleuren en kunnen (indien ze wel zichtbaar zijn) aangepast worden aan de kleur van de sierbestrating.

Formaat opsluitbandKleur
5x15x100zwart, grijs, rood, geel
6x15x100grijs
6x20x100zwart, grijs, rood, geel, bruin
6x30x100zwart, grijs
8x20x100zwart, grijs
10x20x100zwart grijs

Toepassing van Palissadebanden

Palissadebanden zijn ook een soort opsluitbanden. Ze worden gebruikt om verhoogde borders mee af te werken en dus op te sluiten. Doordat ze vaak aan één zijde aansluiten op een verhoogde border en op de andere zijde aan de bestrating, sluiten ze indirect ook de bestrating op. Palissadebanden ogen op het eerste gezicht als een rij losse, ronde stenen palen. Maar schijn bedriegt, want de "palen" zijn niet helemaal rond, omdat ze aan elkaar vast zitten en zo banden vormen. Het zijn banden van een halve of een hele meter. Ook palissadebanden zijn verkrijgbaar in verschillende afmetingen en kleuren.

Formaat palissadebandKleur
6x20x62,5zwart, bruin, terra
8x25x100zwart, bruin
8x35x50zwart, bruin
8x50x50zwart
6x25x50zwart
7,3x40x50zwart

Alle bovengenoemde palissadebanden zijn rond. In het formaat 8x25x100 zijn ook banden van vierkante palen leverbaar en wel in de kleuren zwart, bruin en terra.

Palissade palen

Palissadepalen hebben dezelfde functie als de hierboven beschreven palissade banden. Het verschil is alleen dat hier geen sprake is van banden ("aan elkaar bevestigde palen"), maar van losse ronde palen. Alle leverbare palen zijn er in de kleuren zwart en bruin. De langere formaten (vanaf 60cm.) zijn ook leverbaar in grijs. De diameter van de palen verschilt van 3Ø tot 20Ø.

Palissade palen rechthoekig

Rechthoekige palissadepalen zijn losse, rechthoekige palen. Ze zijn leverbaar in de kleuren zwart, grijs en bruin. Gangbare afmetingen zijn: 12x16x40, 12x16x60, 12x16x90 en 12x16x120.

Deze palen zijn zeer geschikt voor het opsluiten van verhoogde borders. Door hun rechte vorm zijn ze daarnaast ook heel goed bruikbaar om traptreden mee op te sluiten. Zo vormen zij de wang van de trap.

Flexibele kantopsluiting

De laatste jaren zijn door diverse fabrikanten flexibele kantopsluitingen op de markt gebracht. Deze kantopsluitingen zijn verkrijgbaar via de hovenier, maar kunnen (nog niet) bij het tuincentrum gekocht worden. De flexibele kantopsluiting is er in verschillende materialen: roestvrij staal, kunststof of hardhout (azobé). Dit relatief nog jonge product biedt veel nieuwe mogelijkheden. Zo kan hiermee een slingerend tuinpad van hal verharding mooi "opgesloten worden".

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf terras of tuinpad aanleggenZelf terras of tuinpad aanleggenHet zelf aanleggen van een terras, oprit of tuinpad is betrekkelijk eenvoudig. Het vraagt echter wel om de nodige voorbe…
Halfverharding in de tuin; alle mogelijkheden op een rijHalfverharding in de tuin; alle mogelijkheden op een rijHalfverharding in de tuin biedt tuineigenaren veel mogelijkheden. Halfverharding van een tuinpad of terras kan op vele m…
Stappenplan voor de aanleg van een verharding in de tuinStappenplan voor de aanleg van een verharding in de tuinEen duidelijk stappenplan voor de aanleg van een mooi pad in de tuin, of een terras. Veel tips en belangrijke aandachtsp…
De aanleg van een waterdoorlatende bestratingDe aanleg van een waterdoorlatende bestratingDoor bestrating van grotere oppervlakten kan het regenwater niet goed worden afgevoerd. Het water loopt weg in het riole…
Tuinpad en terras van gebakken waalformaat klinkersTuinpad en terras van gebakken waalformaat klinkersTuinen met een tijdloze uitstraling vragen om een pad of terras van gebakken klinkers. Gebakken klinkers geven een tuin…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bestrating; Gebruik van opsluitbanden of palissadebanden"

Infoteur: Martina
Laatste update: 20-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Bestrating
Schrijf mee!