InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Ieder zijn kruidentuin

Ieder zijn kruidentuin

Ieder zijn kruidentuin De kruidentuin is al zo oud als de weg naar Rome en kan je zelf aanleggen, met die planten die je graag aan je eten toevoegt. Heerlijke geur- en smaaktuintjes en geen gestandaardiseerde tuintjes uit de boeken, maar datgene wat jij wilt met je kruidentuin en tegen het budget wat je ter beschikking hebt.

Basis

De basis moet wel goed gelegd worden en daar zijn wat regels voor. Er zijn kant en klare bakken op de markt die voor de juiste afwatering zorgen etc. Maar er is niets op tegen om zelf aan de slag te gaan.

Een aparte plaats in de tuin waar je je kruiden allemaal bij elkaar hebt (in een bak of de volle grond), ziet er leuk uit en je kruidenplantjes doen het er niet minder om. Zo kan je bijvoorbeeld een opgehoogd perkje maken. Dit kan al met het stapelen van keien, die je met speciale lijm vastzet of je legt ze in cement. Wat wel van belang is dat het goed bereikbaar is. Dit hoeft niet per se dicht bij de keuken, maar maak je kruidentuintje zo dat gemakkelijk wat takjes af kunt knipt voor het eten dat je aan het bereiden bent. Je moet er dus omheen kunnen lopen en door het iets te verhogen, kan je het gemakkelijker pakken én onderhouden.

Een andere mogelijkheid is de “ladderbeplanting”. Dit kan in de vorm van perkjes die trapsgewijs zijn of een kant-en-klaar rek (van bijvoorbeeld RVC). Het voordeel van een dergelijk rek is dat het erg weinig ruimte in beslag neemt en al je plantjes altijd genoeg licht krijgen.

Grond

De speciale grond is in alle tuincentra te koop, maar in gewone grond groeien de kruiden ook. Je moet de grond dan wel enigszins voorbewerken. Meng de gewone grond met mest of compost (zelf te maken of te koop in de speciaalzaak). Zorg dat je dit voor de winter allemaal gedaan hebt, de grond kan in de winter rusten.

Plantjes

De plantjes bepaal je helemaal zelf, maar je hebt wel de keuze uit een- (deze sterven in het najaar af) of meerjarige plantjes en dat moet je vooraf wel bepalen. Dit is handiger als je de plantjes gaat zetten. Als je een starter bent is het niet handig om direct een enorm veld met allerlei kruiden te plaatsen, de ervaring leert dat het beter is om met enkele kruiden te beginnen die je veel in de keuken gebruikt. Zo hebt je zichtbaar plezier van je kruiden, blijft de lol er in en kan je langzaam uitbreiden.

Zet de planten goed in rijtjes, zodat ze voor gebruik gemakkelijk hanteerbaar zijn. Ben je weinig ervaring, zet er dan desnoods het kaartje bij zoals je de zaadjes in de winkel koopt.

Denk bijvoorbeeld aan de volgende plantjes:
  • Tijm, deze bloeit tussen mei en september en is afkomstig uit het zuiden van Italië en Griekenland.
  • Bieslook, in juli en augustus bloeit het plantje en komt oorspronkelijk uit China.
  • Salie, komt eigenlijk uit de Middellandse zee landen en bloeit van juni tot augustus. Let hier bij op dat ze zeker zo’n 30 cm hoog kunnen worden.
  • Mint, groeit nogal snel als de lente echt begonnen is. Maar bij mint moet je goed uitkijken dat de plant niet gaat woekeren.

Maar welk plantje je ook koopt, ze hebben allemaal veel zonlicht nodig en het goed planten (op de hoogte van de plant letten dus), is geen overbodige luxe. Maar leuk en lekker is het wel om kruiden uit eigen tuin te gebruiken en zodra je meer geoefend bent, kan je uitbreiden zoveel je wilt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nieuwe tuintrend: zo leggen we onze eigen kruidentuin aanNieuwe tuintrend: zo leggen we onze eigen kruidentuin aanWe tonen meer en meer aandacht voor gezonde en evenwichtige voeding. Velen kiezen hierbij voor het kweken van groenten i…
Kruiden kweken in pottenOm kruiden te kweken heb je geen grote moestuin nodig. Vele kruiden kan je ook kweken in potten op je balkon of terras,…
Kruiden: Aanleg van de kruidentuinOm kruiden te kweken heeft u geen speciale vakkennis nodig, in feite kan iedereen het — van fijnproever tot tuinliefhebb…
Verse kruiden zijn niet alleen gezond, maar ook lekkerVerse kruiden zijn niet alleen gezond, maar ook lekkerHet is alom bekend dat verse kruiden de meeste vitamines en mineralen hebben als ze zo vers mogelijk gegeten worden. Het…
Een eigen kruidentuinEen eigen kruidentuinKruiden zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden, want we willen steeds verser eten. Op zich een prima ontwik…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ieder zijn kruidentuin"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 09-03-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin en natuur
Schrijf mee!