InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Rabarberplant in eigen tuin; erg lekker en nog sierlijk ook!

Rabarberplant in eigen tuin; erg lekker en nog sierlijk ook!

Rabarberplant in eigen tuin; erg lekker en nog sierlijk ook! Oogsten en eten uit eigen tuin heeft iets speciaals. Vaak is de smaak ook net iets beter dan van groente van de groenteboer of uit de supermarkt. Rabarber is een groente die in de tuin makkelijk is te telen. U hoeft hiervoor niet eens een aparte moestuin te hebben. Ook in een siertuin misstaat de Rabarberplant namelijk helemaal niet. Met zijn grote bladeren is het een bijzonder decoratieve plant en door de minimale verzorging is het bovendien ook nog een makkelijke bewoner van uw tuin. U kunt jonge rabarberplanten kopen of zelf zaaien.

Rabarberplant

Rabarber in eigen tuin / Bron: Kaboompics, PixabayRabarber in eigen tuin / Bron: Kaboompics, Pixabay

Rabarberplant (Rheum) in eigen tuin

Rabarber wordt al eeuwen door de mens gebruikt. Bekend is dat men de plant aanvankelijk alleen teelde als geneesmiddel en dus niet voor consumptiedoeleinden gebruikte. Waarschijnlijk is de Rabarberplant door de Chinezen uit de steppe van Azië gehaald en vervolgens in eigen land aangeplant. De plant werd alleen geteeld voor de wortel, waaruit een laxeermiddel gewonnen werd. De zogenaamde Chinese rabarber wordt, ook in Nederland, nog altijd voor dit doel geteeld. Marco Polo bracht de Rabarberplant naar Europa. In Engeland werd rond 1600 ontdekt dat de bladstelen gegeten konden worden. Daarna duurde het nog ruim een eeuw voordat op grote schaal bekend werd dat Rabarber als groente gegeten kon worden. In Nederland werd Rabarber omstreeks 1900 als groentegewas geïntroduceerd. Rabarber is goed voor het hart en de bloedvaten. Het bevat namelijk veel appelzuur en dit heeft een bloed reinigende werking. Rabarber bevat ook veel Calcium, Natrium en Vitamine C. Dus voor wie in het bezit is van een moestuin, of in zijn tuin nog een vierkante meter grond over heeft, is het planten van een rabarberplant een echte aanrader!

Rabarber zelf zaaien of kopen?

Rabarber zelf zaaien

Als men kiest voor het zelf zaaien van Rabarber, dan moet dit in het voorjaar gebeuren. Deze zaailingen kunnen vervolgens in de herfst uitgeplant worden. Een nadeel van zelf gezaaide Rabarber is, dat het langer duurt voordat er geoogst kan worden. Vaak duurt het een aantal jaar voordat er een grote krachtige plant ontstaat waar goed van geoogst kan worden.

Rabarber als jonge planten kopen

Voor een sneller resultaat is het beter om een Rabarberplant te kopen. Ideaal is een plant die ongeveer 2 à 3 jaar oud is. Maak een ruim plantgat en vul dit met gewone tuingrond en compost. Plaats vervolgens de nieuwe plant met de kroon van de Rabarber ongeveer 5 cm. onder het grondoppervlak. De aarde rond de wortels moet stevig aangedrukt worden en vervolgens goed water geven.

Bloemknop van de rabarber / Bron: Tingeling, PixabayBloemknop van de rabarber / Bron: Tingeling, Pixabay

Verzorging van de Rabarberplant(en)

Beste standplaats voor rabarber

Rabarber heeft graag een lichte en zonnige standplaats. Daarnaast is het belangrijk dat de plant voldoende ruimte krijgt. Een plantafstand van een meter geeft de plant voldoende ruimte om uit te kunnen groeien tot een gezond exemplaar. Rabarber geeft de voorkeur aan een vruchtbare, goed doorlatende grond, die rijk is aan organische stoffen.

Rabarber bemesten

Rabarber reageert goed op meststoffen en bij een goede verzorging zal een rijke oogst het resultaat zijn. In de winter moet compost gegeven worden. Door het toevoegen van dit organische materiaal ontstaat een goede bodemstructuur en kan het vocht beter vastgehouden worden. Belangrijk is om het compost rond de plant aan te brengen en de kroon van de plant vrij te houden. Dit voorkomt dat de kroon gaat rotten. Gebruik niet te verse compost, want dan bestaat de kans dat de plant verbrand. In het voorjaar, als de plant uit gaat lopen, moet ook mest gegeven worden. Vermeng de mest (NPK 10-10-10) met water en giet het rond de plant.

Ziekten en plagen bij rabarber

Rabarberplanten zijn sterke planten die nauwelijks gevoelig zijn voor ziekten en plagen. Bij vochtig en koud weer kan het voorkomen dat de plant last krijgt van valse meeldauw. Verwijder dan de aangetaste bladeren.

Verjongen en/of vermeerderen van rabarber

Om de 4 à 5 jaar is het verstandig om de Rabarberplant te verjongen. Na die tijd is de plant over zijn top heen en produceert dan vaak alleen maar steeds kleiner wordende stelen. Kies voor de nieuwe plant een standplaats, waar de laatste jaren geen Rabarber heeft gestaan. Voor het verjongen van de plant moet de gehele wortelstronk worden uitgegraven. Scheur vervolgens de jonge buitenste delen van de stronk af en plant deze terug.

Let er bij het scheuren op dat het gescheurde deel minimaal drie knoppen bevat. Plant de verjongde Rabarber zoals beschreven onder het kopje "jonge planten kopen". Het oude hart van de plant kan op de composthoop.

Geoogste rabarberstelen / Bron: Hans, PixabayGeoogste rabarberstelen / Bron: Hans, Pixabay

Het oogsten van rabarber

Rabarber oogsten

Het eerste jaar na de aanplant kan er (meestal) nog niet geoogst worden. Geef de nieuwe plant ruim de tijd om goed uit te groeien. Laat ook de bloemstengels staan, zodat deze de wortels van voldoende voedingsstoffen kunnen voorzien. Is de Rabarberplant eenmaal goed aangeslagen, dan kan er vervolgens elk jaar volop geoogst gaan worden. Verwijder nu wel de bloemstengel, zodat de plant alle energie in de bladstelen kan stoppen. De bladstelen moeten zo laag mogelijk, tegen de aarde aan, afgesneden worden. Ze kunnen ook door middel van een ronddraaiende beweging verwijderd worden. Verwijder vervolgens het blad van de steel. Vanaf begin april kan begonnen worden met het oogsten en van een Rabarberplant kan ongeveer twee maanden geoogst worden.

Rabarberblad

De bladeren van de Rabarberplant zijn giftig en zijn dus niet geschikt voor consumptie. Maar er zijn wel andere nuttige toepassing voor het blad. Het grote blad zorgt er aan de plant al voor dat er nauwelijks onkruid onder kan groeien En heeft u last van slakken in de tuin? De bladeren kunnen gebruikt worden voor het lokken van slakken. Slakken zijn dol op het Rabarberblad. Leg 's avonds her en der in de tuin wat bladeren. De volgende morgen zullen de slakken erop zitten en kunnen zo gemakkelijk verwijderd worden. De bladeren kunnen ook gebruikt worden om de composthoop mee af te dekken, zodat deze niet te veel uitdroogt.

Rabarber in de keuken

Rabarber wordt vaak als groente gegeten. De stelen worden dan in stukken gesneden en met het aanhangende water gekookt en op smaak gebracht met veel suiker. Maar Rabarber heeft veel meer mogelijkheden. Denk dan bijvoorbeeld aan dessert en gebak. Kortom rabarberbiedt ontelbare mogelijkheden.

Rabarbersoorten

  • Rheum officinale "Frambozen rood"
  • Rheum officinale "Mira"
  • Rheum officinale "Valentine F1"
  • Rheum "Holsteiner Bloed"

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kweek je rabarber?Veel mensen tuinieren graag en zijn bezig met moestuinieren. Hartstikke leuk natuurlijk om je tuin in te richten en je e…
Rabarber, de bladeren zijn giftigRabarber is een plant die het meerdere jaren goed doet in de tuin. Tot de familie van de duizendknoop (Polygonaceae) beh…
Het onderhouden van je moestuin – februariHet onderhouden van je moestuin – februariHet verbouwen van je eigen groente en fruit is leuk en lekker! Stop met het kopen van dure groente in de winkel en begin…
Je eigen moestuin: BroccoliJe eigen moestuin: BroccoliWil jij broccoli zaaien in je eigen tuin? Dan kan dat! Het zaaien en oogsten van broccoli is helemaal niet zo lastig als…
Je eigen moestuin: RadijsJe eigen moestuin: RadijsRadijsjes zijn erg leuk voor in je moestuin. Kinderen vinden het ook heel leuk om zelf radijs te kweken, omdat ze zo’n v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • Afbeelding bron 1: Kaboompics, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Tingeling, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Rabarberplant in eigen tuin; erg lekker en nog sierlijk ook!"

Reacties

F. H. Haberkorn, 06-08-2012 16:26 #3
In veel tuinboeken staat dat rabarber na 20 juni eigenlijk niet meer geoogst mag worden voor consumptie. Echter reeds voor het 5de jaar ziet mijn rabarberplant er niet uit, deze begint pas te groeien begin juli en nu 6 augustus ziet de stengels er prachtig uit (lengte ± 50 cm lang en een doorsnede van 2, 5 cm.).
Wordt er soms bedoeld met het niet meer mogen eten van rabarber na 20 juni dat deze na het bereiden niet nogmaals mag worden opgewarmd? Reactie infoteur, 15-10-2012
Als er in de zomer geoogst wordt, dan is de smaak van de stelen aanzienlijk minder, vaak zijn ze ook een stuk taaier. Ook bevat de Rabarber dan meer oxaalzuur.

Nelly, 22-07-2010 11:38 #2
Ik ben al een tijd op zoek naar rabarberplanten,
waar koop ik deze planten tuincentra hebben alleen de dunne variant, als ze ze hebben,
maar ik wil de kekkere grote ouderwetse rabarber
groeten nelly

Linda de Groot, 26-05-2010 14:59 #1
Het artikel over rabarberplanten in je eigen tuin is heel interessant. En ik heb al enige tijd het plan om één of meer rabarberplanten in mijn stadstuintje te plaatsen (voor de lekker maar ook voor het sierlijke van de plant) maar waar koop je deze planten. Al enige tijd ben ik op zoek naar een rabarplant- stek Ik las dat je minstens een stek van twee drie jaar moet planten voor een mooi en snel resultaat.
Wie o wie helpt mij aan z'n stek van een rabarberplant?
groeten van linda Reactie infoteur, 27-05-2010
Linda,
Rabarberplanten zijn nu te koop bij Welkoop en Agriland. Ook sommige tuincentra verkopen groente- en kruidenplanten rond deze tijd van het jaar.
Succes!

Infoteur: Martina
Laatste update: 21-02-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Zelf groente telen
Reacties: 3
Schrijf mee!