InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Vijver in de tuin; overzicht geschikte oeverplanten

Vijver in de tuin; overzicht geschikte oeverplanten

Vijver in de tuin; overzicht geschikte oeverplanten Het succes en de uitstraling van een mooie natuurlijke vijver wordt niet alleen bepaald door de vorm van de vijver. De beplanting in en rondom de vijver is daarbij zeker zo belangrijk. De diverse soorten beplanting in de vijver (zuurstofplanten, drijfplanten en moerasplanten) zijn samen onmisbaar voor het biologisch evenwicht in de vijverwater. Maar de oeverplanten geven een natuurlijke vijver daarnaast ook de gewenste uitstraling. Samen met de moerasplanten zullen zij er namelijk voor zorgen dat de overgang van water naar land op een natuurlijke wijze verloopt.

Oeverplanten als natuurlijke overgang langs de vijverrand

Oeverplanten zijn planten die niet in de vijver staan, maar wel direct langs de oever worden aangeplant. Bij een natuurlijke vijver zal de oever afwisselend soms nat en vervolgens weer droog zijn. Bij mooi droog weer zal door verdamping van het water het waterniveau dalen en dan komen de planten dus even droog te staan. Is er sprake van hevige regenval, dan zal het water in de vijver stijgen en staan de planten met hun wortels tijdelijk in het water. Oeverplanten zijn dan ook sterke en bijzondere planten: ze kunnen een periode van droogte, maar ook een tijd waarbij de wortels langdurig in het water staan, dus heel goed verdragen. Oeverplanten kunnen echter niet voortdurend nat staan, zoals bij moerasplanten wel het geval is, maar even natte voeten is geen enkel probleem. Als ze langs de rand van de vijver worden aangeplant, tussen bijvoorbeeld tufsteen of een groep keien, dan vormen ze een heel natuurlijke overgang tussen water en land. Door het toepassen van tufsteen of keien kan gelijk de vijverrand mooi weggewerkt worden. Er ontstaat zo een mooi beeld van een natuurlijke oeverbeplanting, waarbij het wateroppervlak en de beplanting langs de rand van de vijver naadloos in elkaar overgaan..

De beste standplaats voor oeverplanten langs de vijver

De grote groep van oeverplanten gedijen het beste op een plek in de zon. Halfschaduw wordt ook verdragen, maar dit is deels afhankelijk van de soort. Omdat de beste plek voor een vijver ook zo zonnig mogelijk moet zijn, komt dit wel heel goed samen.

Aanplanten van oeverbeplanting

Plant oeverplanten aan langs de natte oever, of eventueel in een enigszins vochtige border. Gebruik voor het plantgat gewone tuinaarde. Maak de aarde in en rond het plantgat goed los, zodat het overtollige water goed weg kan lopen. Dit is noodzakelijk zodat een eventueel te veel aan water goed afgevoerd kan worden. Oeverplanten kunnen weliswaar goed vocht hebben, maar te lang te nat staan verdragen ze nu ook weer niet.

Onderhoud bij oeverbeplanting

De groep oeverplanten hebben dezelfde kenmerken als vaste planten. Eigenlijk hebben we hier gewoon te maken met vaste planten. Het zijn in dit geval dan wel allemaal vaste planten die het beste gedijen op een vochtige standplaats. Het onderhoud is daarom hetzelfde als bij de groep vaste planten. Het zijn over het algemeen planten die in de winter bovengronds afsterven en in het voorjaar weer volop uitlopen. Gemakkelijke planten in onderhoud dus. Na verloop van een aantal jaar worden de planten vaak erg groot en kunnen ze gescheurd worden. Door de wortelkluit te scheuren en op te delen, kunnen nieuwe jonge plantdelen worden teruggezet. Het is goed om dit zo eens in de vier jaar te doen.

Bemesten van oeverplanten

Ook de bemesting van de groep oeverplanten is hetzelfde als bij vaste planten. Kijk hier echter wel uit voor te overvloedige bemesting. Niet zo zeer voor overbemesting van de oeverplanten, maar wel voor de kwaliteit van het water in de vijver. De voedingsstoffen die niet door de planten langs de oever worden opgenomen stromen misschien via de aarde zo de vijver in. Te veel voedingsstoffen in het water geven algen de kans om te groeien en daarmee wordt het zorgvuldig opgebouwde biologische evenwicht van het vijverwater onnodig verstoord..

Assortiment van geschikte oeverplanten

Grasachtige planten

  • Carex morrowii "Variegata" (Japanse Zegge)
  • Phalaris arundinacea "Picta" (Bont Rietgras)
  • Thelypteris palustris (Moerasvaren)

Planten met mooie of opvallende bloemen

  • Allium karataviense (Sierui)
  • Cardamine pratensis (Pinksterbloem)
  • Crocosmia lucifer (Montbretia)
  • Fritillaria meleagris (Kievitsbloem)
  • Iris siberica (Iris)
  • Lobelia siphilitica (Lobelia)
  • Mimulus luteus "Variegata" (Maskerbloem)
  • Primula florindae (Sleutelbloem)
  • Primula vialli (Sleutelbloem)
  • Sisyrinchium bellum (Sisyrinchium)

Planten met opvallend blad

  • Darmera peltata (Schildblad)
  • Gunnera manicata (Reuze Rabarber)
  • Hosta fortunei (Hartlelie)
  • Lysimachia minoriensis (Wederik)
  • Petasites hybridus (Groot Hoefblad)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vijver in de tuin; overzicht geschikte oeverplanten"

Infoteur: Martina
Laatste update: 18-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Vijvertuin
Schrijf mee!