InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een vijver in de tuin; wat is de juiste plek?

Een vijver in de tuin; wat is de juiste plek?

Een vijver in de tuin; wat is de juiste plek? Water vormt eigenlijk een onmisbaar element in de tuin. Als uw tuin enigszins geschikt is, kies dan voor water in de vorm van een vijver of een waterelement. Als de voorkeur uitgaat naar een vijver, dan valt er nog veel werk te verrichten. Niet alleen lichamelijk werk, maar ook veel denkwerk! Denk hierbij alleen al maar aan het bepalen van de juiste locatie voor uw vijver. Want u moet er toch niet aan denken, als na de aanleg blijkt dat u toch de verkeerde plaats heeft gekozen!

Vijver in de tuin

Water in de tuin voegt extra dimensie toe

Kiest u voor water in de tuin, dan krijgt uw tuin een extra dimensie. Het spiegelende wateroppervlak, de beweging van het water, de verkoeling die van het water uitgaat. Allemaal nieuwe elementen die aan de tuin worden toegevoegd. Maar er zal ook een rijker dierenleven gaan ontstaan in en rond het water. Kortom het is beslist de moeite waard om te onderzoeken of een vijver voor uw tuin een optie is.

Kies de juiste plek voor uw vijver

Het is heel belangrijk om vooraf goed na te denken over de juiste plaats van de vijver. Een te snelle beslissing zorgt misschien voor spijt achteraf en dat zou jammer zijn. Daarom hier de belangrijkste punten op een rij:

Vijver op een zichtbare plek

Een vijver wordt in de meeste gevallen aangelegd om ervan te genieten. Daarom is het belangrijk dat de vijver ook goed gezien kan worden. Op een plaats in de tuin waar u maar zelden komt geeft een vijver niet zoveel plezier. Dus denk bij de juiste plek vooral aan die stukken van de tuin waar u goed zicht op heeft of waar u (bijna) dagelijks langs komt. Bij een terras of zit plek, langs een veel belopen pad of dicht bij het huis (dan wel bij een raam dus).

Vijver in de zon of schaduw?

Het is erg belangrijk dat er voldoende licht in de vijver komt. Dit licht is belangrijk voor de ontwikkeling van de planten én voor het dierenleven rondom de vijver. Kies dan ook voor een plaats in de volle zon of halfschaduw. De zon zal het vijver water opwarmen. Als het een vrij ondiepe vijver betreft, dan kan het water echter weer te warm worden. Te warm water is niet goed voor de planten en dieren in de vijver. Dit probleem kan opgelost worden door een deel van het wateroppervlak te laten begroeien met bijvoorbeeld waterlelies. Het blad van de waterlelies zorgt voor extra schaduw, waardoor het water koeler zal blijven. De (lichte) schaduw van een struik of boom kan hier ook voor gebruikt worden.

Beschutte locatie

Als de vijver op een winderige plaats wordt aangelegd, dan kan die wind te veel vat krijgen op de hogere beplanting rondom de vijver. Als er in de vijver een fontein gepland is, dan zal te veel wind er voor zorgen dat de fontein maar zelden mooi omhoog spuit.

Bomen in de buurt van een vijver

Ook al kan de boom, zoals hierboven aangegeven, nuttig zijn voor een beetje schaduw in de vijver, het is toch raadzaam voorzichtig te zijn met bomen in de buurt van de vijver. Grote bomen geven al snel te veel schaduw, zodat er te weinig licht in de vijver zal komen. Bomen hebben bovendien als nadeel dat in de herfst het afgevallen blad in de vijver terecht komt. Naast dat dit geen fraai gezicht is, kan het afgestorven blad ook een nadelige invloed hebben op het biologisch evenwicht in de vijver. En dan hebben we natuurlijk ook nog de wortelgroei van de bomen. De wortels kunnen zorgen voor lekkages in de vijver.

Spiegelend water of weerspiegeling in de vijver

Wat wordt straks de spiegeling in het water? Als een mooie struik of een beeld in de tuin zich straks kan spiegelen in het water geeft dat toch een extra leuk effect. Het is natuurlijk vooraf wel lastig te bepalen. Als u bezit over een grote spiegel is het mogelijk om hiermee door de tuin te lopen en allerlei plekken uit te proberen. Doe dit dan wel op meerdere tijdstippen van de dag. De stand van de zon zal de spiegeling immers beïnvloeden.

Natuurlijke vijver of architectonisch element in de tuin

De ene vijver is de andere niet. Een natuurlijke vijver heeft ronde vormen en veel water- en oeverbeplanting. Rondom een dergelijke vijver zal zich een rijk dierenleven gaan ontwikkelen. Kies bij een natuurlijke vijver dat ook altijd voor een duidelijk zichtbare locatie om er zo het meeste plezier aan te kunnen beleven. Bij een architectonische vijver is juist vaak sprake van strakke vormen en een minimale beplanting. De architectonische vijver is vaak een belangrijke lijn of as in het totale tuinontwerp en vraagt een heel andere benadering. Hier kan een goede spiegeling in het water voor een spectaculair effect zorgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vijver in de tuin: Drijfplanten een onmisbare groepVijver in de tuin: Drijfplanten een onmisbare groepIn en rond de vijver is vaak veel plaats voor planten. Een vijver vraagt wel om planten met specifieke kenmerken. Zuurst…
Een vijver in de tuin; welke stijl en vorm kiezen we?Een vijver in de tuin; welke stijl en vorm kiezen we?Een vijver in de tuin. Eigenlijk zou elke tuin moeten beschikken over een stukje water. Het voegt namelijk veel extra's…
Vijver: een vijver aanleggen in de tuinVijver: een vijver aanleggen in de tuinVeel mensen willen een vijver aanleggen in hun tuin. Het is dan wel belangrijk van de voren te bedenken hoe u deze vijve…
Droge vijver, een kindvriendelijke vijverEen vijver, hoe ondiep deze ook mag zijn, vormt een potentieel gevaar voor kleine kinderen. Een droge vijver kan een opl…
Tips om de vijver helder te krijgen en te houden!Tips om de vijver helder te krijgen en te houden!Voor veel mensen is een waterpartij of siervijver het ultieme kroonjuweeltje in de tuin. Een vijver helder krijgen, en h…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een vijver in de tuin; wat is de juiste plek?"

Reacties

Theo, 26-06-2016 13:36 #2
Hai ik wil graag een vijver in mijn tuin plaatsen alleen wil ik het tussen mijn huis en de schuur doen daar komt niet zo heel veel zonlicht is dat een groot probleem en wat kan ik er tegen doen?

Martine Decleir, 03-12-2010 10:41 #1
Graag had ik vernomen wat het belangrijkste verschil is tussen een (folie)vijver en een sloot of ander oppervlaktewater? Reactie infoteur, 04-12-2010
Beste Martine,

Een groot verschil tussen een kunstmatig aangelegde folievijver en een sloot is dat deze niet in verbinding staat met ander water en/of gevuld wordt door grondwater.

Martina

Infoteur: Martina
Laatste update: 16-02-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Vijvertuin
Reacties: 2
Schrijf mee!