InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een vijver in de tuin; voorgevormde vijver of vijverfolie?

Een vijver in de tuin; voorgevormde vijver of vijverfolie?

Een vijver in de tuin; voorgevormde vijver of vijverfolie? Als je overgaat tot de aanleg van een vijver in de tuin, dan moeten er vooraf nogal wat keuzes worden gemaakt. Gaat de voorkeur uit naar een voorgevormde vijver, waarbij je in de winkel een keuze maakt op basis van het aanwezige assortiment. Of besluit je om de vijver te realiseren met vijverfolie. Het voordeel hiervan is dan dat je zelf volledig vrij bent om te bepalen welke vorm de vijver uiteindelijk zal krijgen. Een vrije vorm van de vijver kan ook bereikt worden door deze te vervaardigen van beton. En of je nu kiest voor een voorgevormde vijver of voor een vijver van vijverfolie, een goede voorbereiding vooraf scheelt je heel veel werk!

Zelf een vijver aanleggen

Het aanleggen van je eigen tuin is leuk, maar wel een zeer arbeidsintensieve klus. Vaak wordt het onderschat. Maar als het resultaat er is, dan geeft het wel weer veel voldoening. De aanleg van een vijver is ook een dergelijke enorme klus, waarbij menigeen tijdens de werkzaamheden wel eens zal verzuchten: "Waar ben ik aan begonnen!". Daarom is het ook heel belangrijk om goed voorbereid aan de slag te gaan. Overdenk van te voren goed wat er allemaal komt kijken bij een dergelijk project, zodat je niet halverwege voor (onaangename) verrassingen komt te staan.

Voordelen en nadelen van een voorgevormde vijver

In elk tuincentrum kan je terecht voor voorgevormde vijvers. Ze zijn leverbaar in allerlei soorten en maten en redelijk van prijs. Of de soort en/of maat ook past bij wat je zoekt is natuurlijk nog maar de vraag. Maar er zal toch al snel een model te vinden zijn dat past bij jou en jouw tuin. Een voorgevormde vijver is vooral geschikt voor de kleinere tuin. Wil je iets groters, dan bieden sommige leveranciers ook de mogelijkheid om combinaties van verschillende delen te maken. Er is een zogenaamd modulair systeem op de markt, waarmee losse delen waterdicht aan elkaar gemaakt kunnen worden.
  • Voordeel: Omdat de vijver een duidelijke vorm heeft, is de aanleg eenvoudiger.
  • Nadeel: Maatwerk is niet mogelijk: Je bent afhankelijk van de vormen en maten die te koop aangeboden worden.

Materiaal van een voorgevormde vijver

  • Polyester: De voorgevormde vijvers gemaakt van polyester hebben de sterkste kwaliteit en zijn daardoor ook het duurst. Door de sterkte van het materiaal is het plaatsen gemakkelijker. De vijver is goed stabiel en de wanden zijn erg sterk, waardoor ook een redelijke diepte bereikt kan worden.
  • HDPE: Voorgevormde vijvers van HDPE zijn gemaakt van dubbelwandig kunststof en minder sterk dan polyester-vijvers. Ze zijn daardoor dus ook goedkoper.
  • PE: PE-vijvers zijn ook gemaakt van kunststof, maar van mindere kwaliteit dan de HDPE-vijver. Dit materiaal is daarom meer geschikt voor de kleine vijver.

Voor- en nadelen van een folievijver

Veruit de meeste vijvers worden gemaakt van vijverfolie. Vijverfolie heeft als groot voordeel dat de vijver in vrijwel elke vorm, afmeting en diepte gemaakt kan worden. De folie kan op de fabriek aan elkaar gelast of gelijmd worden. De meeste soorten vijverfolie zijn zwart van kleur, omdat dit het meest neutraal is. Er is echter ook groene vijverfolie en vijverfolie waarop een steentjesmotief gedrukt is.
  • Voordeel: Maatwerk: Je kunt zelf de vorm, afmeting en diepte bepalen.
  • Nadeel: Bij de aanleg ontstaan er onherroepelijk plooien in de folie. Als er door een vakman een kuipmodel gelast wordt, dan zijn de plooien een stuk minder.

Materiaalkeuze voor vijverfolie

  • Rubberfolie: Rubberfolie (of Butylrubber) is veruit de sterkste en dus ook de duurste folie. Het is vrijwel onverwoestbaar en heeft een levensduur van 50 jaar. Een extra voordeel is ook dat rubberfolie bijzonder soepel is, waardoor het gemakkelijk te verwerken is.
  • PVC-folie: PVC-folie wordt het meest gebruikt. Het is minder sterk dan rubberfolie en dus goedkoper. Het is leverbaar in verschillende diktes en kwaliteiten. De levensduur van PVC-folie is ongeveer 10 jaar, daarna kan het poreus worden.
  • PE-folie: PE-folie is de goedkoopste en minst sterke soort. Kies een minimale dikte van 0,5 mm. Bij minder dikke folie wordt het te zwak om het gewicht van het water te kunnen dragen. Een nadeel van PE-folie is ook dat het niet verlijmd of verlast kan worden.
  • Landbouwfolie: Vroeger werd voor de aanleg van een vijver ook nog wel eens landbouwfolie gebruikt. Maar tegenwoordig is landbouwfolie afbreekbaar. Gebruik dit dus nooit voor je vijver!

Een betonvijver of vijver van beton aanleggen

Tegenwoordig is de kwaliteit van vijverfolie veel beter dan tientallen jaren geleden. Toen dat nog niet zo was werden vaak vijvers van beton aangelegd. Met een wapening van metalen vlechtmatten werd een stevige duurzame constructie gemaakt. Zowel de bodem als de wanden van de vijver werden dan gerealiseerd van beton. Deze werkwijze is wel erg bewerkelijk en ook vrij duur. Ondanks de sterke constructie bestaat nog altijd het risico van kapotvriezen of verzakken. Als er eenmaal scheuren in het beton ontstaan, dan kan de vijver niet meer gerepareerd worden. Eventueel repareren door het te bekleden met folie is dan eventueel nog een oplossing.
  • Voordeel: Een betonnen vijver oogt gelijk heel mooi en vraagt geen extra randafwerking. Als langs de rand gras of beplanting wordt aangebracht is er gelijk al een mooie afwerking.
  • Nadeel: Het risico dat de vijver scheuren krijgt tijdens een vorstperiode of gaat verzakken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf een vijver aanleggenHoe leg je zelf een vijver aan? Het is vrij eenvoudig. Maak eerst een keuze in vijvervorm. Een kant en klare (prefab) vi…
Een vijver in je tuin!Een vijver in je tuin!Kan een tuin eigenlijk wel zonder vijver? Een vijver maakt een tuin pas echt compleet. Een vijver is heel wat méér dan a…
Het aanleggen van een tuinvijverHet aanleggen van een tuinvijverEen mooie vijver kan een groot verschil maken voor het aanzien van een tuin. Het geeft een tuin meer rust en zorgt daarn…
Een vijver aanleggenNiets is leuker dan een vijver in je tuin te hebben. Het geeft niet alleen sfeer in je tuin, het trekt ook vaak andere d…
Vijver: een vijver aanleggen in de tuinVijver: een vijver aanleggen in de tuinVeel mensen willen een vijver aanleggen in hun tuin. Het is dan wel belangrijk van de voren te bedenken hoe u deze vijve…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een vijver in de tuin; voorgevormde vijver of vijverfolie?"

Reactie

Mat, 12-03-2012 21:49 #1
Waar kan je die vinden: Er is echter ook groene vijverfolie en vijverfolie waarop een steentjesmotief gedrukt is. Reactie infoteur, 13-03-2012
Elk goed gesorteerd tuincentrum heeft daarin volop keuze.

Succes met het uitzoeken,
Martina

Infoteur: Martina
Laatste update: 17-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Vijvertuin
Reacties: 1
Schrijf mee!