InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Wandversiering tuin

Wandversiering tuin

De tuin is een verlengde van het huis geworden en in de tuin vinden we alleen niet alleen maar groen, een tuinset en wat potten. Er is tegenwoordig van alles verkrijgbaar om ‘de muren van de tuin’ te betrekken bij de tuinen het als geheel met de woonkamer te zien. Enkele mogelijkheden.

Tuinposters

De canvas tuinposters zijn inmiddels enorm populair. Op verschillende websites is het mogelijk een foto te uploaden en deze voor binnen of buiten op canvas te laten printen. Het kostenplaatje is alleszins redelijk. Het kan een plaatje van een gezinslid zijn, maar ook een mooi landschap of een print van een schilderij van een beroemde kunstenaar. Het belangrijkste is dat het plaatje bij de tuin past, qua afmeting, qua afbeelding, qua kleurstelling etc.

Niet alle foto’s voldoen aan de norm (voldoende pixels) om er een mooie grote plaat van te laten maken, dus laat deze vooraf even keuren door de mensen van de betreffende website. Op de betreffende website staat hoe je dit moet doen.

Spiegels

Spiegels in de tuin geven een ruimtelijk effect en zijn helemaal ingeburgerd. Maar de tuincentra krijgen het ieder seizoen weer voor elkaar om iets nieuws op spiegelgebied te introduceren. De middellandse zee taferelen met een soort deurtjes voor de spiegel (die open kunnen) geven het effect van een raam. Maar er zijn ook grote spiegels met mooie bronzen of RVS omlijsting. Strak of juist in een romantische stijl, voor iedere tuinstijl is wel een mooie spiegel met lijst te krijgen.

Kunst

Een lelijke of betonnen stenen muur kan een kunstobject op zich worden als deze voorzien wordt van een schilderij (muur eerst pleisteren). Maar een andere oplossing, en dan hoeft het ook geen stenen of betonnen muur te zijn, is een schilderij op gewoon doek maken. Laat het daarna van een laklaag voorzien en met of zonder lijst kan een saaie muur zomaar een blikvanger zijn.

Water

Water langs de muur laten lopen is ook een mogelijkheid. Maar dit vergt meer dan even een ornament in het tuincentrum komen. Er zijn mooie hoge platte ‘wanden” die in een bak staan en waar het water langs afloopt en vervolgens weer omhoog gepompt wordt. Deze zomaar tegen een wand zetten voegt weinig toe, maar een geheel laten vormen met bijvoorbeeld muurbegroeiing, kan weer wel. Zorg tijdig dat je bij iets dergelijks altijd stroom speciaal voor buiten in de buurt hebt. Dit voorkomt later een hoop breekwerk om alsnog een kabel te trekken.

Extra’s

Er zijn talloze mogelijkheden om de ommuring van de tuin meer bij de tuin en de gehele woning te betrekken. Maar vergeet niet aan het juiste licht te denken, Een romantische stijl kan gepaard gaan met mooie kandelaars voor aan de muur (met windglas) of werk subtiel wat grondspots weg op de grond voor de betreffende muur.

De armaturen die in de verschillende winkels te koop zijn, kunnen uiteraard ook het geheel aankleden, maar stem dit altijd af met eventuele andere armaturen bij de achterdeur, de ingang van de garage etc. Als ze allemaal in dezelfde stijl zijn oogt dit wel zo rustig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wandversiering tuin"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 15-05-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin en natuur
Schrijf mee!