Makkelijke planten om te vermeerderen

Makkelijke planten om te vermeerderen Ik houd erg van tuinieren, maar heb niet altijd het budget om geld te steken in nieuwe planten. Nu vind ik het een leuke uitdaging om meer te maken van de planten die je al in de tuin hebt staan! Lees hieronder de tips, hoe je dit kunt toepassen. Ook als je een tuin hebt die nog helemaal gevuld moet worden met planten, raad ik aan: koop nog niet teveel, zet hem nog niet te vol. Koop bijvoorbeeld een aantal van ondergenoemde planten, en maak hier gewoon meer van.

Planten die makkelijk te vermeerderen zijn:
Een sedum kun je op een makkelijke manier uitbreiden. Na de bloei, steek je voorzichtig een plant door het midden en schept de andere helft uit. Die kun je planten waar je wilt. Dit geld voor alle vetplanten! Ook met bijvoorbeeld saxifraga (steenbreek) kun je dit doen.

Herfstasters lenen zich ook uitstekend om dit te doen, evenals prikanjers.

Als Rozemarijn op de juiste plek staat, namelijk goed in de zon, dan wordt het heel weelderig. Als je meerdere bosjes bij elkaar hebt, kun je na verloop van tijd, de rozemarijn wat ruimer uit elkaar zetten, waardoor er weer meer tuin gevuld is. Dit geldt natuurlijk voor de meeste struikjes en plantjes!

Hortensia's zijn mooi, maar als je een goede wilt, kost het een paar centen. Als je een hortensia hebt, kun je na de bloei een tak naar de grond brengen en onder de aarde stoppen. Even een steen erop leggen om te voorkomen dat de tak weer omhoog wipt. Op de plek waar je de tak in de grond hebt gestopt gaat weer een struik ontstaan! Dit kun je ook met wolfsmelk doen.

Van laurier en buxus kun je takken afknippen en gewoon weer in de grond doen. Er ontstaat dan weer een nieuwe plant. Let er wel op dat je het takje dagelijks water geeft!

Wat klimplanten betreft: maak eens een wandeling in je woonwijk. Dan zie je mooie klimplanten, zoals een bonte hedera bijvoorbeeld. Deze planten zijn ook aan de buitenkant van de schutting gaan kruipen natuurlijk. Dan kun je aan de onderkant, aan de buitenkant van een schutting, een stukje dat een beetje geworteld is meenemen. Zet hem vervolgens bij je zelf in de grond, worteltjes goed in de aarde. Hij klimt bij jou weer verder!Het is leuk om verschillende soorten klimplanten te hebben.

Wat betreft zomerbloeiers, we weten allemaal dat afrikaantjes zaaien altijd een succes is. Pas goed op voor slakken, die zijn er gek op.
Strooi dan regelmatig bijvoorbeeld slakkenkorrels. Alyssium is ook altijd een zaai-succes. Je koopt de zakjes gewoon in de supermarkt, of bij Schlecker.Bovenste twee kun je direct in de grond zaaien.

Petunia's zaaien (opkweken) wordt ook een succes. Hier begin je mee in januari: een paar zaadjes in een plastic bekertje. Zet ze binnen op een warm/zonnig plekje. Als ze zijn gegroeid ga je verspenen: met een vorkje haal je een paar kleine plukjes eruit en die zet je weer in een nieuw bekertje (of plastic soepkommetje). In mei doe je de plantjes in potten en zet je ze buiten. Het is schitterend! Wederom: slakken vreten ze in één nacht op, zonde van al je werk, vergeet dus niet om er slakkenkorrels bij te doen.

Ik heb heel veel soorten geprobeerd op te kweken, maar petunia's deden het veruit het beste. De rest was zonde van al mijn werk en tijd. Vooral fijne plantjes als lobelia's redden het niet. Maar ook kattenstaart, lupines, akelei, fuchia's zijn erg moeilijk om te doen.

Veel succes en plezier ermee!
Gerelateerde artikelen
Winterbloeiers: ook een mooie tuin in de winter!Winterbloeiers: ook een mooie tuin in de winter!Bloeiende planten in de winter, zijn die er ook? Een leuke tuin hebben in de winter, kan dat ook? Als je van tuinieren h…
Natuurlijk tuinieren: wat is het en wat zijn de voordelen?Natuurlijk tuinieren: wat is het en wat zijn de voordelen?Iedere vorm van tuinieren is op een bepaalde manier natuurlijk. Uiteindelijk moeten de planten immers zelf groeien. Bij…
Geum of NagelkruidGeum, met de Nederlandse naam Nagelkruid, is een rijkbloeiende plant die verkrijgbaar is met bloemen in de kleuren oranj…
Zuur minnende plantenZuur minnende plantenElke tuin heeft zijn eigen type grond. Er zijn tuinen met kleigrond, zand- of veengrond. Sommige planten maakt het niet…

De groentetuin: keuzes en materialenDe groentetuin: keuzes en materialenZelf groenten kweken is leuk. Het is afhankelijk van de weersomstandigheden of je oogst zal lukken of niet. De groenten…
Bomen snoeien: hoe en waaromBomen snoeien: hoe en waaromEen boom behoeft van nature geen snoei. Er waren reeds bomen op deze wereld voordat er mensen waren en deze bomen werden…

Reageer op het artikel "Makkelijke planten om te vermeerderen"

Reacties

Geeke In T. Hof, 12-11-2010 00:22 #2
Leuk en bruikbaar artikel enne… geen budget voor zoveel planten… dat ken ik en ook ik zaai daarom zelf graag planten uit. Of ik ritsel planten bij familie of kennissen. Wat betreft akeleien: die moet je gewoon in de volle grond zaaien op een halfschaduwplek; lupines in de volle zon en fuchia's kun je beter stekken door gewoon een topje uit een plant te halen. Poosje in een potje met water en hij wortelt vanzelf.
Groetjes,
Geeke

Hannie, 04-04-2010 16:59 #1
Hoi, leuke site met heel veel tips en inspiratie. Graag wil ik even reageren op het advies om slakkenkorrels bij (bijvoorbeeld) kleine petuniaplantjes te doen. Ik vind dat een tamelijk wrede methode om van je slakken af te komen. Wat ik doe is het volgende: ik verzamel 's avonds of 's morgens vroeg de slaken, doe ze in een bakje en breng ze naar b.v. het bos of naar een berm. Ook heb ik een "slakkenhotel": een bloempot in een grotere bloem- (of sierpot) waar een stuk uit is aan de onderkant, een soort deur voor de slakken. Daar verzamelen ze zich 's nachts omdat het daar vochtig, koel en donker is. Weer verzamelen en wegbrengen. Het vraagt per dag een korte tijd en het is wat respectvoller naar "al wat leeft". Reactie infoteur, 05-04-2010
Bedankt voor deze goede tip. Is inderdaad een betere en vriendelijkere methode dan slakkenkorrels!

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 2
Schrijf mee!