InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Het gazon kalken

Het gazon kalken

Om een mooi groen gazon te krijgen moet je daar de nodige tijd en aandacht aan besteden. Het is januari/februari, het gras groeit nog niet, toch kun je nu al beginnen, namelijk met het kalken.

Wanneer kalken

Volgens veel producten moet je de kalk strooien ergens tussen half februari en eind april. Veel buitenmensen doen dat echter al eerder, eind januari, begin februari. Reden is dat de kalk opgelost moet zijn voordat je gaat beginnen met mesten, want kalk en mest werken elkaar tegen. Omdat kalk langzaam oplost mag je rustig een paar maanden eerder strooien.

In het najaar kun je dan nog een keer kalken, maar overdrijf niet. Je kunt ook teveel kalken en het positieve effect van kalk teniet doen.

Grond verzuurd

De grond in onze tuin heeft de neiging om te verzuren. Bij kleigrond gaat dat langzaam, bij zandgrond een stuk sneller. Sommige planten, zoals bos- en heideplanten, hebben hier geen enkele moeite mee, maar het gazon wil een matig zure of neutrale bodem. Als de zuurtegraad ergens tussen de 6 en 7 ligt is het goed.

Een neutrale bodem heeft een pH-waarde van zo’n 6,5 tot 7,4. Een zure bodem heeft dus een pH onder de 6,5, soms wel 4 of lager en een basische bodem heeft dus een pH-waarde van 7,5 of hoger. Er zijn testen in de handel verkrijgbaar om de zuurtegraad te meten.

Kalk en het gazon

Kalk zorgt ervoor dat het microbiotische leven in de grond opbloeit. Dat zorgt dan weer voor dat de grond luchtig blijft en dat afgestorven plantenresten sneller worden afgebroken. Zo is er dus meer lucht en voeding in de grond en kan het gras beter wortelen en meer voeding opnemen.

Als de bodem te zuur is, dus te weinig kalk bevat, groeit het gras minder snel. Je gazon wordt gelig en krijgt kale plekken. Gevolg daarvan is dat het onkruid en het mos meer tijd en ruimte krijgt om zich op de zwakke plekken in het gras te settelen.

Er zijn verschillende kalkproducten verkrijgbaar. Op de verpakking staat dan hoeveel kalk je nodig hebt, meestal zo’n 1 à 1,5 kilo kalk per 10 m2 zijn. Als je een product neemt waarin ook magnesium zit zal dit ook de kleur van het gras ten goede komen, dat wordt nog groener.

Een mooi gazon

Een mooi gazon heeft meer nodig dan alleen kalk, maar het is wel een belangrijk element. Er zijn zoveel soorten mos en onkruid, natuurlijk zijn er ook zat die, net als gras, houden van kalk. De truc is door op zo’n manier te kalken, mesten, verticuteren, bijzaaien en maaien, dat de grasmat gezond en dicht wordt. Dan krijgt mos en onkruid geen ruimte om te groeien.

Als het gazon verwaarloosd is zal je niet meteen het eerste jaar een glad groen matje hebben, maar met wat geduld en doorzettingsvermogen zijn alle matjes mooi te krijgen

Andere planten

Als je dan toch het gras aan het kalken bent kun je meteen kalkminnende planten meenemen. Buxus en Lavendel bijvoorbeeld ‘lusten’ wel wat kalk, meer zelfs nog dan gras. Ook bij die planten kun je het zien als ze kalk tekort komen, doordat ze niet goed groeien en gele blaadjes krijgen.

Geef niet alle planten klakkeloos kalk. Zoals al gezegd willen sommige planten een zure grond, zoals de rododendron, of hei en bessen. Bij twijfel geldt, niet kalken, eerst navragen bij je leverancier.
© 2009 - 2018 Samke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf graszoden leggen, snel en goedkoopZelf graszoden leggen, snel en goedkoopGraszoden leggen is een voorjaarsklus. Wil je een mooi strak en groen gazon, dan zijn grasmatten een uitkomst. Je kunt v…
Gazon: het aanleggen van graszodenGazon: het aanleggen van graszodenHet hoeft niet heel veel te kosten om een gazon of graszoden aan te leggen. Wanneer u dat zelf doet kunt u op de kosten…
Het gazon in de tuinHet gazon in de tuinHet gazon is nog steeds een “veel geziene gast” in de tuin. Gemakkelijk met spelende kinderen, ruimtelijk met een border…
Zo wordt uw gras groener dan bij de burenZo wordt uw gras groener dan bij de burenDe meeste tuinbezitters willen gras in hun tuin. Dit is goed te begrijpen, want een gazon geeft een tuin gelijk een groe…
Gras verticuteren, hoe en wanneer?Gras verticuteren, hoe en wanneer?Gras verticuteren doe je in het voorjaar in april of mei en in het najaar in september of oktober. Door het gras te vert…

Reageer op het artikel "Het gazon kalken"

Reacties

Anne, 13-04-2017 14:56 #11
Na hoeveel dagen na het kalken mag je maaien?

Herman, 26-03-2015 20:46 #10
Hallo,

Mijn tuin heeft een natuurlijk karakter, toch zou ik graag het stilaan overheersende mos zoveel als mogelijk
uit het gazon willen halen en dit dus als eerst met verticuteren en kalken.
Nu mijn vraag is misschien wat raar maar de kalk die ik zou gebruiken om de verzuring tegen te gaan
is deze gevaarlijk als kippen daar van pikken?
De gazon is een derde van het totaal tuinoppervlak, de rest is bos en in dit laatste vinden de kippen veel lekkers
maar ze lusten zeker ook wel wat gras en daar ze geen kale plekken maken mogen ze daar ook vrij lopen.
Kalk is goed voor kippen in de vorm van bv. gemalen oesterschelpen, enz, maar de kalk voor de behandeling
van het gazon, is deze schadelijk of niet voor de kippen?

Hopelijk kunt u mij helpen, alvast bedankt,

Mvg

Herman

Vanderhaegen Fernand, 13-12-2013 09:22 #9
Beste,
Ik heb het gras niet meer gemaaid sedert eind november, mijn vraag : kan of mag ik in het voorjaar (feb) kalk strooien? ik twijfel omdat ik denk dat de kalk niet zou opgenomen worden aangezien het gras dan toch niet kort is. Of moet ik eerst maaien (niet te kort)?
Fernand

Ietje Scholten, 18-04-2013 14:13 #8
Mag je kalk strooien bij zonnigweer?

Ine van Gestel, 28-02-2013 12:07 #7
Wanneer kun je verse koeienmest op het gazon strooien, voorjaar of najaar?

B. Koppelman, 08-02-2013 11:54 #6
Ik doe als er sneeuw ligt, de kalk erop strooien, dan kan het er langzaam intrekken, dat gaat goed.

Rinus Karbet, 17-07-2011 18:45 #5
Wanneer kan ik mijn grasveld met kalk behandelen en daarna bemesten, ik heb n.l. erg veel last van mos, komt dat door de zandgrond, of heeft het een andere reden?
Ik hoop van u een antwoord te krijgen.
Met de hartelijke groeten van Rinus

C. Mulder, 31-03-2011 11:17 #4
Ik heb afgelopen weekend het gazon geverticuteerd en gemaaid. Kale plekken bijgezaaid en vandaag kalk gestrooid. Wanneer kan ik nu bemesten? En wat is eigenlijk de juiste volgorde en waarom?

Frederik, 17-03-2011 12:59 #3
U spreekt van "De truc is door op zo’n manier te kalken, mesten, verticuteren, bijzaaien en maaien". Maar wat is nu eigenlijk de ideale volgorde en tijdspanne om dit te doen. Op internet lees je heel veel over de verschillende middeltjes, maar niets over de ideale momenten. We hebben tijdens de zomer ons huisje gekocht, en de grasmat stond vol mos en liet na een regenbui geen of zeer weinig water door. Ik heb vorige week mijn gazon geverticuteerd en nadien gekalkt (zelfde dag, met poeder, geen korrels). Gezien het de dagen nadien niet regende heb ik de grasmat lichtjes water gegeven (voor de kalk). Er zijn nu heel wat kale plekken tevoorschijn gekomen. Wanneer moet ik nu best bijzaaien en bemesten? Mag ik dit weekend reeds bijzaaien, en dan binnen enkele weken bemesten?

Alvast bedankt voor de uitleg in uw artikel, en hopend op een antwoord!

Katrien van Baarle, 09-03-2011 18:37 #2
Kalken, heb ik juist gedaan, het gras toch!
Maar dan, buxus en lavendel die hebben ook graag wat kalk.
Maar Sedum, Skymia, Siergrassen, Hosta's, Bosannemonen, Spirea, hoe zit het daar mee, willen zij ook graag wat kalk?
Hopelijk krijg ik van jullie een reactie.
dank u Reactie infoteur, 13-03-2011
Beste Katrien,

Wij zijn dol op het groene gladde matje en weten daar dus veel van. Voor alle andere planten kun je het beste contact opnemen met je leverancier of andere internetpagina's raadplegen.

Jos Antoni, 23-09-2010 23:03 #1
Tien dagen geleden heb ik de gazon bijgezaaid, wanneer mag/moet ik nu kalk strooien.
Moet ik eerst maaien of niet? Reactie infoteur, 23-09-2010
Beste Jos,

Vaak is het kalken in het najaar niet echt nodig. Waarschijnlijk kun je ook wachten tot januari/februari. Denk je/u dat het strooien van kalk toch nodig zal zijn dan kan dat al gestooid worden, het oplossen ervan heeft toch enige weken nodig. Overdrijf echter niet en controleer eventueel de zuurtegraad.

In het najaar is het wegrijden van het gras belangrijker. In de zomer kan het gemaaide gras op het gazon blijven liggen - als het tenminste niet te lang is - dan zorgt het gelijk voor voeding. In de winter ligt dat gras alleen maar in de weg en heeft het geen nut meer. Dus, als de groei uit het gazon is, het laatste gemaaide gras verwijderen.

Infoteur: Samke
Gepubliceerd: 01-02-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 11
Schrijf mee!