InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Etagebeplanting; bloembollen in pot

Etagebeplanting; bloembollen in pot

Etagebeplanting; bloembollen in pot Etagebeplanting is de ideale manier om een pot te vullen met bloembollen. Tuinieren is vooruit denken. Als we in het voorjaar willen genieten van bloeiende bollen dan moeten ze in de herfst geplant worden. De tuincentra spelen daar op in en beschikken in het najaar over een uitgebreide collectie voorjaarsbloeiende bloembollen. Een goede toepassing van voorjaarsbloeiende bloembollen is om deze te gebruiken in een pot op het terras. En dan niet één soort per pot. Nee, meerdere soorten boven elkaar. Dit noemen we etagebeplanting.
Bron: Savanzijlstra0, PixabayBron: Savanzijlstra0, Pixabay

Wat is etagebeplanting?

Etagebeplanting is een veel gebruikte methode om bloembollen in pot toe te passen. Het is een eenvoudige manier om het bloeiseizoen te verlengen. En zo wordt een relatief klein oppervlak optimaal benut. Dit geeft ook gelijk aan dat het voor iedereen mogelijk is om etagebeplanting toe te passen. Je hoeft geen grote tuin te hebben. Op een groot terras, een klein balkon of als blikvanger naast de voordeur. Overal is wel een plek te vinden voor een mand of pot met bloembollen.
Etagebeplanting is niets meer of minder dan het boven elkaar poten van verschillende soorten bloembollen. De belangrijkste regel voor het poten is dat de grootste bollen als eerste in de pot gaan. En als laatste komen dan dus de kleinste bollen. Poot de bollen niet recht boven elkaar, maar laat ze iets verspringen. Hierdoor kunnen de plantdelen bij het uitlopen beter hun weg naar boven maken. Lukt dit niet helemaal: geen nood. De bollen zullen toch wel hun weg vinden naar boven. En nog even voor de duidelijkheid: de bollen van dezelfde soort komen op één laag.

Waarom etage beplanting toepassen in een pot?

Door het toepassen van etagebeplanting wordt optimaal gebruik gemaakt van een klein oppervlak. Eén simpele mand gevuld met verschillende soorten voorjaarsbloeiende bloembollen kan zo maanden achterelkaar in bloei staan. Want de bedoeling is natuurlijk dat de gekozen bloembollen elkaar qua bloeiperiode opvolgen, m.a.w. na elkaar in bloei komen. Met drie verschillende soorten bloembollen per pot is genoeg variatie aangebracht. Meer is ook niet aan te bevelen. Dan wordt het wel erg dringen voor al die bollen in één pot.

Bron: VirtuooS, PixabayBron: VirtuooS, Pixabay

Welke bloembollen zijn geschikt voor in pot op terras of balkon?

In principe zijn alle winter- en voorjaarsbloeiende bloembollen geschikt om te worden toegepast voor etagebeplanting. Het allerbelangrijkste is het om er op te letten dat de bollen elkaar in bloeitijd opvolgen. En let er bij de aankoop op dat de bloembollen variëren in hoogte. Afhankelijk van de persoonlijke smaak kan gekozen worden voor een bonte mix in kleuren of een pot in één kleur. Bedenk dat de bollen elkaar vaak overlappen in bloeiperiode. Dus even stilstaan bij de te verwachtte kleurencombinatie(s) is wel verstandig.

Geschikte bloembollen voor etagebeplanting:

De in onderstaande tabel genoemde bloembollen zijn allemaal prima geschikt om te worden gebruikt in etagebeplanting. Ze worden vermeld in volgorde van bloeitijd. Alleen winter- en voorjaarsbloeiende bollen worden vermeld.
Latijnse naamNederlandse naamKleurBloeimaandHoogte
Cyclamen coumTuincyclaampurperrozedec-mrt15 cm.
Cyclamen coum "Album"Tuincyclaamwitdec-mrt15 cm.
Galanthus nivalisSneeuwklokjewitjan-febr20 cm.
Chionodoxa giganteaGrote sneeuwroemhemelsblauwmrt-apr25 cm.
Narcissus "Recurvus"Narciswit/oranjemrt-apr40 cm.
Narcissus "Tête-a-tête"Narcisgeelmrt-apr20 cm.
Narcissus "Deringer"Narcisgeel-oranjeapr50 cm.
Tulipa "Black Hero"Tulpzwartapr-juni50 cm.
Tulipa "Esperanto"Tulpdieppurperapr-mei30 cm.
Tulipa "Purple Dream"Tulppaarsapr-mei60 cm.

Bron: Condesign, PixabayBron: Condesign, Pixabay

Bloembollen in het najaar te koop bij het tuincentrum

Uit de bovenstaande tabel is wel een mooie selectie te maken voor in een pot. Voor meer keuze is een bezoek aan een tuincentrum aan te raden. In het najaar is daar een enorme keuze aan bloembollen. De bloembollen zijn per soort te koop, maar steeds vaker ook treft u een mand of bakje met verschillende bloembol-soorten aan. Bloembollen zijn ook goed via internet te bestellen. Een leverancier met een bijzonder en uitgebreid aanbod is Peter Nijssen uit Heemstede (www.pcnijssen.nl).
Daarnaast zijn er natuurlijk nog de wel bekende firma's Bakker uit Hillegom (www.bakker-hillegom.nl) en Van Tubergen uit Heemstede (www.VanTubergen.nl).

Wat te doen met de uitgebloeide bloembollen?

Van de uitgebloeide bloembollen moet men het blad laten afsterven. Eventuele zaaddozen moeten wel verwijderd worden. Het afsterven van het blad is een belangrijk proces. Tijdens dit afsterven wordt de voeding uit het blad teruggehaald naar de bloembol. Dit heeft de bol nodig om weer bloemen te kunnen produceren in het volgende jaar. Stoor je je aan het afstervende blad, terwijl de laatste bollen uit de pot nog volop in bloei staan, vouw dan dit lelijke blad een beetje weg achter het andere blad. Als alle bollen uitgebloeid zijn, dan kan de pot naar een plekje uit zicht. In het najaar kan hij weer te voorschijn worden gehaald. Dan kan het genieten weer beginnen.
Gerelateerde artikelen
Bloembollen in de tuinBloembollen in de tuinAls je mooie tulpen, narcissen of krokussen in de tuin wil hebben, dan moet je vooruit zien, kleurpaletten samenstellen…
Uitgebloeide bloembollen; wat doen we er mee?Uitgebloeide bloembollen; wat doen we er mee?Heerlijk is dat toch dat we zelf het voorjaar in huis kunnen halen. Blauwe druifjes, narcissen of tulpen. Allemaal worde…
Bloembollen planten: hoe, waar en wanneerDe herfst is de periode van het jaar waarin de meeste bloembollen geplant worden, zodat ze vanaf de lente je tuin met mo…
Bloemen die voorjaar en zomer kleur gevenBloemen die het voorjaar kleur geven zijn onder andere tulpen, hyacinten, narcissen en krokussen. Deze bloemen ontspruit…
Bloembollen en knollen plantenBloembollen en knollen plantenBloembollen en knollen moeten al vroeg geplant worden. Wie in het voorjaar wil genieten van prachtige bloeiende sneeuwkl…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Etagebeplanting; bloembollen in pot"

Reacties

B. Land, 01-09-2016 20:12 #2
Ik ga in oktober een etage bollen pot klaar maken, onderin tulpen, in het midden hyacinten en bovenop krokussen, de pot staat buiten in een inpandige balkon. Mijn vraag is tussen oktober en de lente, hoe vaak moet ik ze water geven?

Els Kiers-Noordzij, 19-04-2010 16:35 #1
Kunnen uitgebloeide bloembollen in een pot er uit gehaald worden en na droging volgend jaar weer geplant worden in een pot?
Kunt U mij hierover adviseren?
Bij voorbaat hartelijk bedankt.
Vriendelijke groeten
Els Kiers-Noordzij Reactie infoteur, 20-04-2010
Dat kan. Maak ze goed schoon en bewaar ze op een koele, droge en goed geventileerde plaats. Verwijder na de bloei de zaaddozen, laat het blad volledig afsterven en haal ze dan pas uit de pot.
Makkelijker is het om ze gewoon in de pot te laten zitten of om ze uit te planten in de tuin.
Succes!

Infoteur: Martina
Laatste update: 07-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 2
Schrijf mee!