InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Winterbloeiende bomen

Winterbloeiende bomen

Winterbloeiende bomen Winterbloeiende bomen zorgen ook in de winter voor kleur in de tuin. Winterbloeiers zijn er niet zo veel, maar genoeg om een goede keuze uit te kunnen maken. De keuze voor een boom, zeker voor in een kleine tuin, is vaak erg moeilijk. Door te kiezen voor een winterbloeiende boom krijgt hij een aantal maanden van het jaar de volle aandacht. De winterbloeiende bomen bloeien op het kale hout. Hierdoor vallen de vaak kleine bloemen heel goed op. Tegen de tijd dat de boom uitgebloeid is nemen de ander struiken en vaste planten die aandacht al snel weer over.

Boom kiezen voor verticaal accent

Eén van de moeilijkste dingen bij het ontwerpen en inrichten van een tuin is de keuze voor een boom. Zeker in kleine tuinen is vaak maar plaats voor één, hooguit twee bomen. Een tuin vraagt om verticale accenten en minimaal één boom is daarom wel aan te raden. Omdat er meestal maar plaats is voor één exemplaar, is het belangrijk dat hij zoveel mogelijk te bieden heeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bloesem, vruchten en/of een fraaie herfstverkleuring van het blad. Ook een heel goede reden om voor een bepaalde boom te kiezen is het feit dat deze in de winter bloeit. Een dergelijke winterbloeier wordt een echte blikvanger voor de tuin. Als de meeste bomen, heesters en vaste planten volop in winterrust zijn, kunt u toch zorgen voor een bloeiende boom. Er is geen ruime keuze, maar genoeg om uw persoonlijke voorkeur mee te laten spreken.

Winterbloeiende bomen

Winterbloeiers zijn bomen die bestand zijn tegen veel temperaturen. In de winter kan er immers sprake zijn van strenge vorst én van een periode met temperaturen boven normaal. Een andere eigenschap van deze bomen is dat ze de wind gebruiken voor de bestuiving. De bladloosheid op het moment van de bloei vergroot de kans op bestuiving.

Winterbloeiende kers - Prunus x subhirtella
De Prunus behoort tot de familie van de roosachtigen (Rosaceae). Prunus betekent steenvrucht en subhirtella verwijst naar de ruwe onderkant van het blad. De Prunus hoeft, mits op de juiste plek aangeplant, niet gesnoeid te worden. Dode en elkaar kruisende takken moeten wel verwijderd worden. Zonder snoei behoudt hij zijn natuurlijke vorm. Van nature is het een boom met een parasolvorm. Hij vormt een open bladerdak waar de zon zijn stralen doorheen laat vallen.
De Prunus heeft groen blad, dat in de herfst verkleurt naar oranje/geel. De bloemen verschijnen vaak al als de boom nog volop in het blad zit. Maar ze vallen veel beter op als al het blad gevallen is en de bloemen mooi afsteken tegen het kale hout. De bloei gaat de hele winter door. Bij vorst staat de bloei even stil, maar zodra de vorst voorbij is, worden er weer nieuwe knoppen gevormd. Eventueel kunnen er takken gesnoeid worden om binnen in een vaas te zetten. Als het mee zit duurt de bloei van oktober tot ver in februari.

Latijnse naamHoogteBijzonderheden
Prunus subhirtella "Autumnalis"8 mtr.Bloeit wit roze
Prunus subhirtella "Autumnalis Rosea"4 tot 6 mtr.Bloeit licht roze, bloemen half gevuld
Prunus subhirtella "Pendula Rubra"5 mtr.Bloeit donker roze, vanaf januari, bloemen enkel, treurvorm

Toverhazelaar - Hamamelis
De Toverhazelaar of Hamamelis heeft veel ruimte nodig. Hij groeit weliswaar langzaam, maar wordt uiteindelijk best fors. Er is geen snoei noodzakelijk, behalve dan het verwijderen van dode en kruisende takken. De boom bloeit op het 2-jarige hout. Als er gesnoeid moet worden, dan bij voorkeur na de bloei en vóór de bladvorming.
De bloemen zitten in "proppen" rond de tak. Wanneer de boom als solitair wordt aangeplant, dan komt de karakteristieke vorm het beste tot zijn recht. Het mooiste effect wordt bereikt als er een bladhoudende heester op de achtergrond staat. Tegen die achtergrond komen de bloemen beter uit. De Hamamelis is niet geschikt voor kleigrond. De takken hebben een Y-vorm. De Engelse naam voor de toverhazelaar is Witch Hazel, verwijzend naar deze vorm van de takken die doet denken aan een wichelroede. De Hamamelis is geschikt om op vaas te zetten.

Latijnse naamNederlandse naamBloeitijdBijzonderheden
Hamamelis mollisChinese toverhazelaarfebruariGele bloem, geurend, vrij groot blad
Hamamelis japonica "Arborea"Japanse toverhazelaarfebruariGele bloem, bruin/rode voet, bronsgeel herfstblad
Hamamelis japonica "Sulfurea"Japanse toverhazelaarfebr/mrtLichtgele bloem, bruin/rode voet, bronsgeel herfstblad
Hamamelis x intermedia "Diane"geenjan/febrRode bloem
Hamamelis x intermedia "Jelena"geenjan/febrBruinoranje bloem
Hamamelis x intermedia "Orange Peel"geendec/janHelder oranje bloem

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Winterbloeiende struikenWinterbloeiende struikenWinterbloeiende struiken zijn onmisbaar in de tuin. De meeste tuineigenaren richten zich bij de keuze van de struiken me…
Toverhazelaar of HamamelisToverhazelaar of HamamelisHamamelis virginiana L. is een 3 tot 4 meter hoge, zeer dicht vertakte boom of struik uit de Toverhazelaarfamilie. Wanne…
Het geslacht Prunus is heel omvangrijkHet geslacht Prunus is heel omvangrijkHet geslacht Prunus is bijzonder omvangrijk, het omvat sierbomen die hun blad verliezen, fruitbomen, vaste planten en he…
Prunus soorten geschikt als groene haagPrunus soorten geschikt als groene haagAls tuinafscheiding is een groenblijvende haag mooi. Het geeft kleur aan de tuin in de winter, als veel planten afsterve…
Bloeiende bomenBloeiende bomenBomen zijn voor een wat grotere tuin eigenlijk een 'must'. Het zorgt voor hoogte in de tuin, waardoor alles meer één geh…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Winterbloeiende bomen"

Reactie

Marijke, 07-12-2012 13:11 #1
Wij hebben een prunus 'autumnalis' in de tuin staan, een geweldige mooie boom, maar
deze boom moet nu wel gesnoeid worden, maar wanneer? Op welk moment is dit het beste?
Vriendelijke groet, mevr. m van wermeskerken Reactie infoteur, 09-12-2012
Marijke,

Snoei hem na de bloei. Geniet deze winter nog van de vele bloemen en zet na de bloei (februari/maart) de snoeischaar er in.

Succes!

Infoteur: Martina
Laatste update: 31-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Winterbloeiers
Reacties: 1
Schrijf mee!