InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Heerlijk relaxen in de hangmat

Heerlijk relaxen in de hangmat

Heerlijk relaxen in de hangmat De hangmat is een eenvoudige manier om lekker te relaxen in de tuin of desgewenst binnen. Inmiddels zijn er hangmatten in allerlei materialen, kleuren en maten. De hangmat bestaat uit een eenvoudig principe wat al eeuwen bestaat. Een vormloze lap stof aan koorden die tussen 2 bomen gespannen wordt. Simpel en ideaal, maar inmiddels zijn er veel meer mogelijkheden.

De hangmat

Type hangmat

Ze zijn er in alle kleuren, van pastel tot felle kleuren in streep of geblokt, prima te combineren bij een tuinset. Van belang is bedenken of er aan de uiteinden een spreidstok moet zitten of juist niet. Sommige mensen vinden zonder spreidstok minder mooi of moeilijker instappen, maar dit is heel persoonlijk. Daarnaast voldoende ruimte, hetzij tussen bomen hetzij een open ruimte (met een standaard) van belang.

Materiaal

De stof van de hangmat is vaak van katoen, maar je hebt bijvoorbeeld ook Nylon of Elltex. Elltex voelt prettig als katoen aan. Er zijn ook hangmatten van een synthetische stof die alle weersinvloeden trotseren en dus buiten kan blijven hangen.

Prijs

De prijzen lopen sterk uiteen en is mede afhankelijk van het materialen, wel of niet weersbestendig etc. Ze variëren van 50,- tot 600,-. Natuurlijk zijn er hangmatten die nog veel duurder zijn, handgeborduurde of gevlochten hangmatten zijn veel duurder, maar ook erg mooi.
De 2-persoons hangmatten zijn verhoudingsgewijs niet veel duurder dan de 1-persoons hangmat.

Varianten

Naast de traditionele hangmat heb je ook hangmat stoel. Deze hangmatten hangen aan 1 spreidstok en stap je eenvoudig in. Ook deze heb je in allerlei kleuren en materialen.

Voor kinderen heb je de kleine variant van de hangmat en zelfs voor de kleinste baby is er al een mini hangmatje.

De wereldwinkel heeft ook een aantal verschillende handgemaakte hangmatten te koop. Deze zijn mooi, goed geprijsd en dienen nog een goed doel ook.

De hangmat standaard

Is er geen boom in de tuin dan kan de hangmat niet gebruikt worden. Daar is ook wat op gevonden, nl. de hangmat standaard.

Materiaal

De hangmat standaard is er in rond gebogen en rechte modellen. De rondgebogen modellen zijn van donkerbruin hardhout (FSC) en erg fraai om te zien.
De rechte modellen kunnen ook van hout zijn, maar er zijn er ook van lichtmetaal.

Prijs

Let wel op voor de 1 of 2-persoons standaard en de prijzen beginnen ongeveer bij zon 200,- euro en kan oplopen tot 500,- euro.
Soms zijn complete hangmat sets incl. standaard in de aanbieding. Deze aanbiedingen hebben vaak een aantrekkelijke prijs. Zeker voor degene die het voor het eerst gaat proberen is een dergelijke set aan te bevelen.

Veel relax plezier!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een hangmat kopen: waar let je op?Een hangmat kopen: waar let je op?Liggen in een hangmat is een prima manier om te ontspannen in de tuin of op balkon. Er zijn verschillende soorten hangma…
Maak je tuin in het najaar winterklaarMaak je tuin in het najaar winterklaarHet is niet zo vreemd dat we graag de zomer zo lang mogelijk vast houden. We zijn graag buiten, in de tuin en met het va…
Stadse tuin als verlengde van de woningStadse tuin als verlengde van de woningDe stadse tuin is gemiddeld genomen niet enorm groot, maar dat neemt niet weg dat je er een mooi verlengde van je woning…
Tuinset herstellenTuinset herstellenEen goede tuinset is duur en als het er even niet in zit kan je altijd bekijken of je de bestaande op kunt knappen. Er z…
Het hangmat-arrestHet hangmat-arrestHet hangmat-arrest is een belangrijk arrest geweest over de vraag in hoeverre een mede-eigenaar de andere eigenaar kan a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DEZALB, Pixabay

Reageer op het artikel "Heerlijk relaxen in de hangmat"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 05-07-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin en natuur
Schrijf mee!