InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Onderhoud van uw gazon

Onderhoud van uw gazon

Het aanleggen van een gazon is de eerste stap naar een mooie groene tuin. Om de gazon mooi te houden, dienen we hem regelmatig te onderhouden om problemen zoals mos, vilt en ziektes te vermijden.

Maaien

Maai regelmatig. Het zorgt ervoor dat je een grasmat stevig en dicht blijft. Maaien doe je als het droog is. Bij nat weer kan je de maaier en of het grasveld beschadigen. Het gras klit namelijk in dikke pakken samen.

Pas gezaaid

Het opkomen van het zaaigras, kan al naargelang zo’n week tot vier weken duren. Als het gras een hoogte bereikt heeft van 5-6 cm, is het aangeraden om met behulp van een rol, de grond aan te duwen. Dit bevorderd de groei van de gazon. Heeft het gras een hoogte bereikt van 10 cm, kan het voor het eerst gemaaid worden. Gebruik voor de eerste maaibeurten een maaier met maaibak.

Meer informatie omtrent een gazon aanleggen, vind je terug in mijn artikel "Aanleggen van de gazon".

Tijdens groeiseizoen

Het groeiseizoen begint vanaf maart en stopt in oktober. Tijdens deze periode wordt het gras om de twee weken gemaaid. Dit is ook wel een beetje afhankelijk van het soort gazon. Je hebt vb snelgroeiende sportgazons die elke week dienen gemaaid te worden. Sier- en speelgazons groeien dan iets trager. Maai het gras niet lager af dan 3 cm. Zeker tijdens de zomer (droogteperiode) kan dit fataal zijn voor je gazon. De ideale lengte ligt ongeveer op 3,5-5 cm. Er bestaat ook schaduwgazon. Deze best niet maaien onder de 5 cm (traaggroeiend).

Opvangen van het maaisel

De nieuwe trend is het maaisel te laten liggen op de gazon om deze extra te voeden. Dit kan enkel met bepaalde type grasmaaiers (mulchingmaaiers) en wanneer de gazon elke week wordt afgemaaid om te verkomen dat de grasmassa te groot wordt. Met behulp van composteringsbacteriën die aanwezig zijn in bepaalde meststoffen is dit zeker aan te raden.

Zorg er eveneens voor dat de messen van uw grasmachine scherp genoeg zijn. Zoniet brengt u schade aan het gazon en kan vergeling optreden. Een voorbeeld van een goede grasmaaier is de MTD GX 51 S benzinegrasmaaier. Kies bij voorkeur een bezinegrasmaaier. Een elektrische grasmaaier is niet handig indien je een ruime gazon hebt. De kabel blijft over tussenhangen en de kans dat je de kabel stuk rijdt, is groot (heb ik al domweg voorgehad).

Bemesting

Voor een gelijkmatige groei van uw gazon, is een juiste bemesting aangewezen. Meestal wordt er bemest in het voorjaar (half maart tot half april). De wortelgroei wordt gestimuleerd en hierdoor wordt de gazon steviger, groener en voller. Mossen krijgen hierdoor ook minder kans om te ontwikkelen.
Een gekend product is “Vilmogazon” en heeft een meervoudige werking voor verschillende gazonproblemen.

Verticuteren

Verticuteren gebeurt met behulp van een verticuteermachine. Het verbetert de grondstructuur en zorgt dat de gazon weer kan "ademen". Door te verticuteren, wordt de gazon gereinigd van allerlei boosdoeners zoals mos, vilt, dood gras. Verticuteren doe je best éénmaal per jaar. Te veel verticuteren kan ook schadelijke gevolgen hebben voor je gazon.Verticuteren doe je best tijdens de maanden februari, maart of april.

Besproeien

Het sproeien van een gazon gebeurt bij langdurige droogte. Sproei voldoende zodanig dat deze ook de wortels bereikt. Anders verliest het zijn effect. Sproeien doe je het best ’s morgens en ’s avonds. De waterdruppels hebben een lenseffect waardoor de gazon kan verbranden. Regelmatig sproeien, verhinderd de bruine droge plekken in de zomer.

Mosbestrijding

Mos is één van de meest voorkomen ongemakken in de gazon. Er zijn bepaalde oorzaken van mosgroei:
  • gras te kort afmaaien
  • zure grond: gebrek aan kalk (gebruik gewone kalk of vb Vilmorin Biocalc)
  • constant vochtige en schaduwrijke grond (zaai schaduwgazon)
  • gebruik van fijn, traaggroeiend gras (gebruik sport of speelgazon)
  • te weinig bodemleven (gebruik meer organische mest)
  • verharde ondergrond waar water kan stagneren (bodem verticuteren)

Onkruid

Het meest voorkomende onkruid in gazons zijn paardebloemen, weegbree, boterbloemen en klavers. De meeste verdwijnen na veelvuldig maaien. Zoniet is er nog de mogelijkheid om ze onmiddlijk uit te steken als de onkruiden opkomen. Zorg ervoor dat de wortels van het onkruid niet in de bodem blijven zitten. Je kan ook opteren voor een speciale onkruidbestrijder (zie verpakking: tweezaadlobbige planten). Opgepast voor klaver. Deze overwoekeren de volledige gazon indien je niet tijdig ingrijpt.

Vilt

Vilt vormt een groene fijne laag tussen de grasstengels. Meestal heeft het gras moeite om zich uit te breiden (dikker worden). Dit wordt veroorzaakt door een gebrek aan bodemleven (verstikking van de gazon). Meststoffen die bacteriën bevatten, helpen deze viltlaag te laten verdwijnen. Het kan ook veroorzaakt worden door een te zure bodem (bodemstrips gebruiken om dit te bepalen). De gazon bemesten met kalk is dan de boodschap. Soms kan het ook een gebrek zijn van zonlicht. Gebruik daarom schaduwgazon op schaduwrijke plaatsen.

Vergeling, geel worden van de gazon

Vergeling heeft meestal te maken met een tekort aan voedingsstoffen in de bodem. Meestal treedt de vergeling op na veelvuldig afrijden van de gazon. Elk jaar uw gazon bemesten is dus van essentieel belang.
Indien je per toeval, plaatselijk te veel meststoffen strooit op één plaats (hoopje), zal je gazon verbranden door de te hoge concentratie aan mestoffen. Je gazon zal dan ook vergelen.

Ziektes

De meeste zaadmengsels, zijn resistent gemaakt tegen allerlei grasziekten. Een goede bemesting, verluchting en bewatering verhinderen de opkomst van ziektekiemen in uw gazon.

Mollen

Mollen kunnen een echte regelrechte plag vormen voor je gazon. Ze kunnen je gazon volledig vernielen en hun ondergrondse gangen veroorzaken regelmatige verstuikingen aan de voet. Er zijn verschillende methoden in de handel om de beestjes te verdrijven maar zijn meestal niet diervriendelijk:
  • klemmen: effectief en ecologisch
  • ultrasonische trillingen verjagen de mollen naar andere oorden
  • vergassen: men gebruikt hiervoor fosforwaterstof. Deze kan enkel door erkende bedrijven uitgevoerd worden en kan en zijn dan ook aan de dure kant

Meer diervriendelijke methoden zijn:

  • het beplanten van keizerskroonbollen. Deze houden mollen blijkbaar op een afstand
  • ingraven van kippengaas op een welbepaalde diepte
Gerelateerde artikelen
Je gras verticuterenJe gras verticuterenOm lang van een mooie gladde en groene gazon te kunnen genieten, zal je af en toe eens moeten verticuteren. Door te vert…
Grasmaaier op benzine, voor- en nadelenGrasmaaier op benzine, voor- en nadelenAls je een tuin met groot gazon hebt, gaat er niets boven een grasmaaier op benzine. Daarmee kan je het gazon tot in all…
Vergelijking tussen benzine- en elektromaaiers voor gazonWelke grasmaaier je nodig hebt voor je gazon hangt van enkele factoren af. Zowel elektrische als benzinemaaiers hebben e…
Tijd voor de tuin: zo genieten we van een perfect gazonTijd voor de tuin: zo genieten we van een perfect gazonEen jaar lang genieten van een gezond en fleurig gazontapijt, is ongetwijfeld dé wens van alle groenliefhebbers. Dat kom…
Gras verzorgen door beluchten, verticuteren en bemestenGras verzorgen door beluchten, verticuteren en bemestenDe meeste tuinbezitters willen gras in hun tuin. Dit is goed te begrijpen, want een gazon geeft een tuin gelijk een groe…

Reageer op het artikel "Onderhoud van uw gazon"

Reacties

Nicolas, 02-03-2011 10:51 #4
Hebben net een woning aangeschaft van 16 jaar oud. De tuin van onze buurman staat vol coniferen en neemt dus alle licht en lucht weg uit onze gazon. Het harde verdict: de helft van onze tuin staat onder een dikke moslaag waar amper een grassprietje tussen groeit. Ik zou dit graag verticuteren maar haalt dat uit als het echt een dikke moslaag geworden is?

Susanne, 07-02-2011 21:45 #3
Kunt u ons een tip geven hoe we de regenwormen kunnen verminderen in het gras. Ik weet dat regenwormen goed zijn voor het gras. Maar wij hebben teveel! Het hele gras zit onder de bobbels. We hebben er al meerdere jaren last van en het is gewoon niet meer leuk. Hier een foto van hoe het gazon er nu uitziet. Het was voordat de regenwormen kwamen mooi groen gras.

http://i158.photobucket.com/albums/t104/PHP_susie/IMG_0320.jpg

Raphaella (infoteur), 24-08-2009 19:53 #2
Beste,
Als je 2maal per week het gras afmaait, kan het zijn dat de bodem uit geput is. Normaal gezien hebben ze voor het leggen van de matten kalt gestrooid. Indien dat niet het geval is is zeker doen. Door het veelvuldig maaien, dien je je gazon tijdig te mesten. Ongeveer om de vier maanden. Het probleem zal snel opgelost zijn.

R. Stalknecht, 18-08-2009 11:14 #1
In het voorjaar heb ik een nieuwe grasmat gelegd, maar nu al beginnen er overal kale plekken en gele plekken te ontstaan. De mat wordt niet intensief betreden. Er wordt twee keer per week (niet te kort) gemaaid. Ik vraag me af wat hiervan de oorzaak is en wat ik er aan kan doen.

Infoteur: Raphaella
Laatste update: 22-03-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 4
Schrijf mee!