InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Houtsnippers in de tuin

Houtsnippers in de tuin

Houtsnippers in de tuin Wil je een natuurlijke tuin creëren met het liefst zo weinig mogelijk onkruid? Het verwerken van houtsnippers in de tuin kan dan wel iets voor jou zijn. Houtsnippers zijn een goede oplossing om de tuin onderhoudsvriendelijker te maken. Houtsnippers zijn verkrijgbaar in diverse kleuren, waardoor je de ideale kleur kunt kiezen die past bij jouw tuin.

Soorten houtsnippers

Houtsnippers zijn afkomstig van gechipt hout en worden daarom ook wel houtchips genoemd. Houtsnippers zijn er in verschillende soorten, kleuren en maten. De meest voorkomende houtsnippers zijn van loofhout, naaldhout en kastanjehout. De kleur die het meeste wordt toegepast zijn de blanco houtsnippers, deze houtsnippers zijn zeer milieuvriendelijk. Gekleurde houtsnippers worden verkregen door de blanco houtsnippers te kleuren met pigmenten van bijvoorbeeld BayScape dry van Bayer. Dit is een natuurlijke minerale verbinding van ijzer en zuurstof. Ook gekleurde houtsnippers zijn milieuvriendelijk. De kleurstoffen die gebruikt worden, voldoen aan een aantal eisen om schade aan mens, dier en bodem of grondwater te voorkomen. De kleurstoffen op de houtsnippers spoelen niet uit.

Levensduur houtsnippers

De levensduur van houtsnippers is ongeveer één à twee jaar. Het is aan te raden om jaarlijks een nieuw laagje op te brengen. Dit beperkt schimmelvorming en rotten van de houtsnippers. Door het opbrengen van houtsnippers ziet de tuin er ook weer fris uit.

Toepassing houtsnippers

Houtsnippers worden in tuinen regelmatig gebruikt om wandelpaden aan te leggen. Wandelpaden van houtsnippers zorgen voor een natuurlijke uitstraling in de tuin. Wanneer een wandelpad bereikbaar moet zijn voor invaliden, is een wandelpad met houtsnippers af te raden, omdat het pad slecht toegankelijk is. Bij een wandelpad met houtsnippers is een laagdikte van ongeveer 5 tot 10 centimeter aan te raden.

Houtsnippers worden ook regelmatig toegepast als decoratie van een border. In een border met houtsnippers kunnen gewoon planten groeien. Wanneer je houtsnippers in een border toepast, is een laagdikte van 5 tot 10 centimeter aan te raden. Een dikkere laag met houtsnippers, zorgt voor een lagere onkruiddruk. Schoffelen in een border met voldoende houtsnippers is nauwelijks nodig.

Houtsnippers zijn ook ideaal om te gebruiken als ondergrond rondom speeltoestellen. De houtsnippers dienen als valdemping. Voor valdemping is het aan te raden om een minimale laagdikte van 30 centimeter aan te houden.

Aanbrengen van houtsnippers in de tuin

Het aanbrengen van houtsnippers is vrij eenvoudig. Ten eerste moet er gezorgd worden voor een vlakke ondergrond. Om onkruid te beperken kan er gebruikt gemaakt worden van een worteldoek. Voor de benodigde afmetingen kun je bij een tuincentrum het worteldoek kopen. Vervolgens kun je het worteldoek leggen op de plaats waar de houtsnippers moeten komen. Bij het leggen van het worteldoek kun je als hulpmiddel een aantal stenen gebruiken. Worteldoek wil zich door de wind nog wel eens verplaatsen. Met behulp van stenen kun je het worteldoek vastleggen. Wanneer het worteldoek is gelegd, kun je de houtsnippers aanbrengen met de gewenste laagdikte. Zorg ervoor de houtsnippers gelijkmatig worden verspreid over de oppervlakte. De hoeveelheid houtsnippers die je nodig hebt kun je berekenen. In een border kun je kiezen voor een laagdikte van 10cm. De border is 20 meter lang en 5 meter breed.

Berekening: 20 x 5 x 0,10 = 10m3 houtsnippers

Voordelen houtsnippers

  • Beperkt onkruid
  • Verminderen van wind- en watererosie
  • Verbetering van organisch stofgehalte
  • Toename van biologische activiteit

Nadelen houtsnippers

  • Houtsnippers verteren grotendeels na één à twee jaar
  • Vogels verplaatsen houtsnippers, waardoor houtsnippers op het gras of bestrating kunnen komen

Verschil boomschors en houtsnippers

Boomschors en houtsnippers worden vaak gezien als hetzelfde product. Dit is echter niet zo. Houtsnippers zijn kleine stukjes die machinaal zijn gemaakt door een shredder. De boomschors is voornamelijk afkomstig van de schors van de Pinus Maritima. De Pinus Maritima is een boom die afkomstig is uit het Middellandse Zeegebied. Een ander groot verschil tussen houtsnippers en boomschors is de levensduur. Boomschors gaat gemiddeld bij goede omstandigheden vijf jaar mee. Houtsnippers verteren vaak na één à twee jaar.

Houtsnippers kopen

Houtsnippers zijn verkrijgbaar in zakken tot 80 liter. Wanneer je een grote hoeveelheid houtsnippers nodig hebt, is het voordeliger om houtsnippers te laten storten of in bigbags te bestellen.

Lees verder

© 2016 - 2019 Thijs1993, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De tuin onderhoudsvriendelijk maken met boomschors en tegelsDe tuin onderhoudsvriendelijk maken met boomschors en tegelsDe meeste mensen willen graag een tuin hebben om te genieten van mooie bloemen en struiken. En om na gedane arbeid heerl…
Ecologisch tuinieren - de handleidingEcologisch tuinieren - de handleidingIn een ecologische tuin heb je beduidend minder werk, minder afval en veel extra kijkplezier. Door kunstmest en chemical…
Tips voor een onderhoudsvriendelijke tuinTips voor een onderhoudsvriendelijke tuinEen mooie tuin is waar velen van dromen, maar het werk dat men moet verrichten om dit te realiseren is minder aanspreken…
Halfverharding in de tuin; alle mogelijkheden op een rijHalfverharding in de tuin; alle mogelijkheden op een rijHalfverharding in de tuin biedt tuineigenaren veel bestratingsmogelijkheden. Halfverharding van een tuinpad of terras ka…
De aanleg van een waterdoorlatende bestratingDe aanleg van een waterdoorlatende bestratingDoor bestrating van grotere oppervlakten kan het regenwater niet goed worden afgevoerd. Het water loopt weg via de riole…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • https://www.zandcompleet.nl/zandblogs/valondergronden-speeltoestellen/
  • http://www.vandoornsoest.nl/vds/houtchips-houtsnippers/producten/797/
  • http://www.boomschors.net/gekleurde-houtsnippers
  • http://www.webshopboomschors.com/c-2541571/boomschors/
  • http://www.123tuingrond.nl/p-18250/houtsnippers

Reageer op het artikel "Houtsnippers in de tuin"

Infoteur: Thijs1993
Laatste update: 16-08-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!