InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Passiebloem of Passiflora: snoeien, verzorging

Passiebloem of Passiflora: snoeien, verzorging

Passiebloem of Passiflora: snoeien, verzorging De bloemen van de passiebloem of Passiflora zijn een lust voor het oog. Oorspronkelijk komt de passiebloem uit Peru en Brazilië. Over hoe de plant aan zijn naam komt, gaan verschillende verhalen. Waar bloeit de passiebloem het liefst en wat is de beste plaats voor de plant in de koude maanden? Kun je de passiebloem stekken of zaaien? Hoe en wanneer snoei je de passiebloem?

Inhoud artikel

Hoe komt de plant aan de naam?

Er gaan verschillende verhalen over hoe de plant aan deze naam komt. Fleur de la passion is de Franse naam voor de passiebloem en geeft aan dat het gaat om een plant die je een verrukt gevoel geeft (in vervoering kan brengen). Maar de naam kan ook te maken hebben met de passietijd, dit zijn de twee weken voor Pasen. Passie betekent hier lijden. De bloem van de Passiflora doet denken aan een doornenkroon en de bloeitijd ligt zo rond de passietijd.

Tot welke familie behoort de passiebloem?

De passiebloem behoort tot de Passifloraceae, deze passiebloemenfamilie bevat circa vijfhonderd soorten. Ze komen uit Noord- en Zuid-Amerika, Australië en Azië.

Hoogte, kleuren, vruchten, bladeren passiebloem

De ranken van de passiebloem kunnen in korte tijd heel lang worden, in een jaar kan het wel om zes meter gaan. Er zijn verschillende kleuren bloemen: blauw (Passiflora caerulea), wit (Passiflora caerulea Constance Elliot). Nadat de bloemen zijn verdwenen, worden ze in warme zomers vaak gevolgd door vruchten. Deze zijn eivormige en kleuren uiteindelijk oranje. Een aantal passiflora’s hebben vruchten die eetbaar zijn. Maar niet alle vruchten zijn eetbaar, een enkele is zelfs giftig. De bladeren van de passiebloem zijn groen, hebben meestal vijf lobben en een diepe insnijding.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Standplaats, bloeitijd, wintergroen passiebloem

Geef de passiebloem een warme en zonnige standplaats en zorg voor een bodem die vruchtbaar is en water goed doorlaat. De plant heeft steun nodig, denk aan een houten klimrek, bedrading, pergola. De passiebloem bloeit tussen juni en oktober. De passiebloem is semi-groenblijvend. Wat er met de bladeren gebeurt, hangt af van de temperaturen waarmee een plant te maken krijgt en van de plaats waar de plant staat. Veelal blijven de bladeren lang aan de plant hangen, soms is er helemaal geen sprake van verlies van bladeren.

De passiebloem en winterhardheid

De blauwe passiebloem of Passiflora caerulea is winterhard (tot -12 graden Celcius) en wordt dan ook vaak gebruikt als plant in de tuin. Ook de Constance Elliot (witte bloemen) kan goed tegen de koude wintermaanden. De eerste jaren dat een passiebloem in de volle grond staat, is deze wat gevoeliger voor vorst. Na een paar jaar kan de plant meer verdragen. Je kunt de planten beschermen door de basis te bedekken in de winter, bijvoorbeeld met stro. Heb je de passiebloem in een pot of kuip staan, dan moet je deze binnen zetten in de winter. Andere soorten (dan de Passiflora caerulea en Constance Elliot) zijn niet winterhard, deze moet je laten overwinteren in een kas of een serre.

Passiebloem weer naar buiten na de winter (pot, kuip)

Zet je een passiebloem na de winter weer buiten (na half mei), zorg er dan voor dat deze niet direct de volle zon op zich krijgen. De voorkeur gaat uit naar een bewolkte dag. Geef de passiebloem die in een pot of kuip staat regelmatig water in de zomer. Je kunt om de twee weken iets kuipplantenmest geven, maar niet te veel. Geef je namelijk te veel mest dan zal de plant heel snel groeien maar er zullen weinig bloemen verschijnen. Geef de plant in de herfst minder water en geen mest. Zet de passiebloem in pot of kuip voor de eerste nachtvorst weer binnen. Geef in de winter weinig water, teveel water kan namelijk tot verrotting leiden of tot de vorming van schimmels.

Vermeerdering passiebloem (zaaien, stekken)

Vermeerdering kan door zaaien of stekken. Voor het zaaien kun je zaad kopen of zaad van eigen vruchten gebruiken. Zaaien doe je in maart, april. Het kan binnen of onder glas gedaan worden. Week het zaad een nachtje voor in sinaasappelsap of in melk, dek het de volgende dag af met een dun laagje zand. Stekken kun je nemen vanaf april tot juni. Zet een topstek met een lengte van circa tien centimeter met daaraan de twee bovenste bladeren in een pot met stekgrond. Dek de pot af met een diepvrieszakje en zet het neer op een plek met een temperatuur tussen de twintig en vijfentwintig graden Celcius (geen rechtstreekse zon op de stek). De worteltjes zullen na een week of vier verschijnen.

Snoeien passiebloem

De passiebloem die in de volle grond staat kun je in de lente, als je geen kans meer hebt op vorst, snoeien. Knip de takken af die dood zijn, bevroren of zwak aandoen. Haal takken weg die te dicht op elkaar zitten of door elkaar heen groeien. De bloemen komen op de takken die in het huidige jaar zijn gevormd. Een passiebloem die in een kuip of pot staat kun je snoeien net voordat je deze voor de winter binnen haalt. Haal oude, houtige takken weg. Net voordat je in mei de plant weer buiten gaat zetten, kun je verzwakte takken weghalen.

Ziekten die je tegen kunt komen bij de passiebloem

De plant is in de koude maanden het meest gevoelig voor ziektes en ongedierte. Wolluis (een insect) kan optreden, houd daarom de bladeren goed in de gaten en haal ze weg zodra je ze ziet. De passiebloem kan ook last krijgen van meeldauw, dit is een soort schimmel. Krijgt de passiebloem last van spint (mijten) dan moet je de plant vochtig houden. Mijten houden niet van vocht namelijk. Je kunt ook een spintbestrijdingsmiddel kopen bij een tuincentrum. In de zomermaanden heeft de passiebloem meestal geen last meer van bovenstaande ongemakken. Mogelijk kunnen rupsen, slakken de bladeren aantasten, dit is echter niet schadelijk voor de passiebloem.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Passiflora (passiebloem) stekkenPassiflora (passiebloem) stekkenDe Passiflora is een tropische plant die in de zomer prachtige bloemen geeft. Helaas kan de plant in de tuin maar ongvee…
Kamperfoelie (Lonicera): sterke en gemakkelijke klimplantKamperfoelie (Lonicera): sterke en gemakkelijke klimplantKamperfoelie als klimplant kent nagenoeg iedereen, maar je kunt kamperfoelie ook tegenkomen als struikachtige plant. Zow…
Viburnum Tinus: Verzorging, standplaats, bloeiViburnum Tinus: Verzorging, standplaats, bloeiDe Viburnum Tinus is een sieraad voor iedere tuin. De plant heeft mooi glanzend, diep groen blad en bloeit langdurig van…
Schijnhulst - OsmanthusDe Osmanthus, ofwel Schijnhulst, is een groenblijvende heester of boom welke heerlijk geurende kleine bloemetjes krijgt…
Passiflora tegen slapeloosheidPassiflora tegen slapeloosheidValeriaan, hop, citroenmelisse, passiebloem, lavendel. Kruiden tegen slapeloosheid zijn er heel wat, alleen helpen ze ni…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • http://www.tuinadvies.nl/artikels/passiflora_caerulea_passiebloem_passievrucht.htm
  • http://neerlandstuin.nl/planten/passiflora.html
  • http://www.passiebloem.nl/faq.htm
  • http://tuinhoekje.nl/verzorging/winterstek-snijden/
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Passiebloem of Passiflora: snoeien, verzorging"

Reacties

Jacobien, 20-08-2019 12:19 #6
Goeden middag
Geniet volop van de passiflora MAAR nu geen vruchten.Wat is er loos?

Okke, 06-10-2018 13:59 #5
Ik woon in Marokko en heb een aantal passieplanten in pot in mijn tuin, tegen houten klimrekken en gekweekt van de normaal in de handel verkrijgbare passievruchten. Groeien uitstekend en krijgen ook vruchten maar elk jaar, aan het einde van de zomer, vol met dopluis. Doordat ze zo hoog groeien is dat vaak ook moeilijk te controleren.
Heeft dit te maken met verzorging - nu zonnig, veel water, af en toe vloeibare universele bemesting? Kan ik dit voorkomen/behandelen zonder te drastische insecticiden? Misschien laag terugsnoeien en verpotten?
Bvd

Geesje, 13-09-2018 13:14 #4
Ik heb dit jaar een Passiflora 'Snow Queen' aangeschaft en op een zonnige plek in de volle grond geplant.
De groei is zeer goed aangeslagen en zelfs zo goed dat hij veel te lange stengels maakt en het dak van het huis opgaat.
Wanneer kan ik hem het beste vormsnoeien? Of is het een beter idee om hem gedurende de winter voor een deel op te binden en in het voorjaar vormsnoei te doen. Hoe staat de Passiflora 'Snow Queen' bekend qua winterhardheid?
Bvd.

Ger Vervoort, 05-07-2018 17:03 #3
Ik heb een witte passievrucht gezaaid en de plant is volop aan het groeien. Hoelang duurt het voor die bloemen krijgt?

Harriët Runhaar, 26-06-2017 12:18 #2
Kan het dat de passiebloem soms een jaar geen bloemen krijgt? Ik heb een passiebloem van vorig jaar. Hij groeit wel maar er komt geen bloem aan tot nu toe. Ik heb wat kalk bij de klimplantenmest gestrooid omdat dat de bloei van bloemen bevordert.
Wat kan het zijn?

V. M. Böck, 17-02-2017 14:12 #1
Interessante informatie
Kan ik nu al een passiflora in een pot op mijn balkon zetten?
Liefst de passiflora Koningin Eugenie Reactie infoteur, 22-02-2017
Dank voor uw reactie! Ik raad u aan om te wachten tot mei, zie informatie in mijn artikel. Met vriendelijke groet,

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 22-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinieren
Reacties: 6
Schrijf mee!