InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een veilig vuurtje in je tuin

Een veilig vuurtje in je tuin

Een veilig vuurtje in je tuin Er is weinig dat zo onze aandacht trekt als vuur. Gefascineerd staren we met ontzag in de dansende vlammen. Vuur maakt ons alert, maar heeft ook een rustgevend effect. In onze huizen maar ook in onze tuinen steken we graag een kaarsje, kacheltje of haard aan. Hoe kun je dat ook in je tuin veilig, verantwoord maar vooral ook leuk doen?

Het vuur, echo uit ons verleden

In de natuur is er soms spontaan vuur, na een blikseminslag of misschien in een periode van extreme droogte in combinatie met erg hoge temperaturen. Vuur kan verwoestend zijn, dieren raken hun leef- en foerageergebied kwijt en soms hun leven. Dat gold in zekere zin ook voor de vroege, prehistorische mens. Angst, ontzag en nieuwsgierigheid streden om de voorgrond. Maar ergens is er een moment geweest dat de nieuwsgierigheid het won. Het vuur kon worden getemd, het kon worden meegenomen en later kon men het ook zelf laten ontstaan. Het temmen van het vuur, zelf vuur maken waar dat nodig was, het was een keerpunt in de menselijke beschaving.

Vlammetjes fascineren / Bron: Mvdvegt680, PixabayVlammetjes fascineren / Bron: Mvdvegt680, Pixabay

Ontwaken van cultuur

Vuur kon worden gebruikt om een stukje van de wereld te beheersen, om voedsel te bereiden, om wilde dieren op een veilige afstand te houden en voor extra warmte op koude momenten. Dat zijn allemaal praktische zaken. Maar daarnaast gaf het de mensen extra tijd. Het vuur bood de mensen de kans om s avonds langer bij elkaar te zijn. Bij het schijnsel van de flakkerende vlammen konden verhalen worden verteld, kon kennis met elkaar worden gedeeld. Waarschijnlijk werd er gelachen en gezongen. In het aan elkaar doorgeven van verhalen, kennis en liederen kun je het ontwaken van de menselijke cultuur herkennen. Het vuur was magisch en diende beschermd te worden. Het vuur werd zoveel mogelijk bewaard, meegenomen in de vorm van gloeiende kooltjes en doorgegeven naar de volgende kampplaats.

Fascinatie voor de vlammetjes

Misschien zit er diep in ons een herinnering aan dat allereerste, bewuste vuurmoment verborgen. Met ontzag en bewondering staren we graag in de fascinerende dansende vlammetjes. Nog steeds omringen we ons graag met vuur. Binnenshuis branden we regelmatig kaarsjes, waxinelichtjes of olielampjes. Een houtkachel of open haard krijgt meteen onze aandacht, we vinden het prettig een warm plekje in de buurt ervan op te zoeken. En buitenshuis? Ook daarvoor hebben we tal van oplossingen bedacht.

Het vuurtje buiten

Gewone kaarsjes werken buiten niet, het vuur zou te snel uitwaaien. Daar hebben we wat op gevonden. Er zijn windlichten, lantaarns, speciale olielampen of fakkels waardoor we toch van het vuurtje kunnen genieten. Ook het kampvuur van de prehistorische mens is in onze tuinen nog terug te herkennen. Zo kun je zelf een kampvuur aanleggen, met een vuurkorf of tuinhaard werken of een stookpot aansteken. Het zijn prima oplossingen, die wel enkele nadelen hebben:
  • Het aansteken van het vuur gaat niet altijd zo gemakkelijk als je wel zou willen. Vocht of de wind uit de verkeerde hoek kunnen je in de weg zitten.
  • Het vuur werkt alleen als je er ook regelmatig een blok hout op gooit.
  • Als de wind uit de verkeerde richting komt, zit je zelf in de rook.
  • Je moet altijd oppassen voor rondvliegende vonken.
  • Na afloop dient er te worden opgeruimd en schoongemaakt.
Het zou natuurlijk fijn zijn, als er een schonere en gemakkelijkere oplossing voor het vuurtje in de tuin was. En die is er.

De vuurtafel, een schone oplossing / Bron: Stephenbayer, PixabayDe vuurtafel, een schone oplossing / Bron: Stephenbayer, Pixabay

De vuurtafel

Een schone oplossing voor ons tuinvuurtje is de vuurtafel. Hier komt geen hout aan te pas, een vuurtafel is eigenlijk een gashaard, waar een bijzondere ombouw omheen staat. Zon ombouw kan verschillende vormen en maten hebben, maar ziet er uit als een soort tafel. Het gedoe met aanmaakblokjes hoort ook tot het verleden, je steekt een vuurtafel gewoon aan met de knop. Aan- en uitzetten, het regelen van de hoogte van de vlammen, het is allemaal een simpele handeling. Zo kun je samen gezellig rond het vuur zitten, elkaar verhalen vertellen, misschien samen zingen, en genieten van elkaars gezelschap. Wil je liever gewoon in de vlammen staren? Dat kan ook! En de volgende ochtend hoef je geen rommel op te ruimen, dat is ook wel weer prettig!
Gerelateerde artikelen
Een vuurkorf voor warmte, sfeer en gezelligheidEen vuurkorf voor warmte, sfeer en gezelligheidVoor veel mensen is vuur een fascinerend verschijnsel. Menigeen heeft als kind al met vuur gespeeld. Voor volwassenen is…
Tuinhaard of terrashaard voor een aangenaam en warm terrasTuinhaard of terrashaard voor een aangenaam en warm terrasDe tuin wordt meer en meer gezien als een verlengstuk van de woning. Zodra het weer het toelaat wordt er zoveel mogelijk…
Vuur in de tuinVuur in de tuinVuur in de tuin kan heel gezellig zijn, maar wat voor vormen van vuur in de tuin hebben we eigenlijk en wat is toegestaa…
Hout branden in de open haardHout branden in de open haardEen houtvuurtje maken is een kunst. Het is een beetje genant als het vuurtje steeds uitgaat. Het is niet vakkundig en ge…
Voortekens & Voorspellen - Kaarsen VlammenVoortekens & Voorspellen - Kaarsen VlammenVoorspellen en Voortekens via kaarsen, kaarslicht en vlammen. Officieel heet het lezen van een voorteken en het voorspel…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een veilig vuurtje in je tuin"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 07-10-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!