InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een eigen kruidentuin

Een eigen kruidentuin

Een eigen kruidentuin Kruiden zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden, want we willen steeds verser eten. Op zich een prima ontwikkeling, want kruiden kunnen de maaltijd nog aantrekkelijker maken. De een koopt verse kruiden in de winkel, want bij groenten en fruit in de supermarkt of de speciaalzaak vinden we diverse kruiden. De ander wil de kruiden uit de eigen tuin halen. Je hebt daar niet eens veel ruimte voor nodig, maar wel een beetje aandacht.

Gezond leven

We willen steeds gezonder leven en dat is een prima ontwikkeling. Vers koken met, bij voorkeur, verse producten. Die halen we in de winkel óf we kweken het zelf. Allerlei etenswaar is tegenwoordig terug te vinden in de groentetuintjes. Daar worden vaak ook de kruiden aan toegevoegd en dat kan zelfs op een balkon plaatsvinden. Stimuleren zelf aan de slag te gaan is ook een stukje bewustwording als het gaat om onze voeding en dat is een prima ontwikkeling.

Kruiden planten

Als je je eigen kruidentuin wilt beginnen, heb je niet eens zoveel ruimte voor nodig. Je kunt zelf verticaal tuinieren door losse potjes aan de muur te bevestigen of een speciale “zak” met gaten waar de planten in gehangen kunnen worden te kopen. Meestal gaat er iets minder potgrond in en kan het ook sneller uitdrogen, dus zorg extra goed voor je plantjes.

Waar planten?

Waar je ook voor kiest, er zijn enkele voorwaarden waar je aan moet voldoen om je plantjes tot volle bloei te krijgen. Op het vermijden van tocht na, willen niet alle plantjes hetzelfde, dus let daar op.
  • De meeste typische keukenkruiden kunnen op het oosten of westen geplaatst worden. Alleen de hele dag volle zon in is niet aan te raden.
  • De hele dag zon (op het zuiden) is wel goed voor venkel, rozemarijn, oregano, munt, lavendel en tijm.
  • Verschillende kruiden vinden het noorden, met dus maar deels zon, prettig. Te weten bieslook, peterselie en bieslook.

Hoe planten?

Als je gekozen hebt voor verticaal tuinieren of toch traditioneel horizontaal (in potten of in de volle grond), zorg er altijd voor dat de grond goed vocht doorlatend en luchtig is. Tuinkruiden moeten niet droog staan, maar natte voeten moeten ze ook net krijgen. Zorg dat, waar je ook voor kiest, je altijd een goede drainage hebt. Een teveel aan water moet weg kunnen lopen.

De een geeft de plantjes gewoon netjes iedere dag water en de ander legt een druppelsysteem aan. Zo krijgen de plantjes de hele dag door een klein beetje water en heb je er geen omkijken naar.
Verder is een beetje bemesten prima, maar overdrijf niet. Daar zitten tuinkruiden niet echt op te wachten.

Bron: Security, PixabayBron: Security, Pixabay

Gebruik maken van de kruiden

Het spreekt voor zich dat wanneer je tuinkruiden plant, je er ook gebruik van maakt. Maar dat is niet altijd het geval. Als bijvoorbeeld de kruidentuin niet in de nabijheid wordt geplaatst van de keuken, dan wordt er veel minder gebruik van gemaakt. Vergeten we het of is het teveel moeite, zo wijst onderzoek uit.
Als je dus gaat aanleggen, zoek de locatie dan niet alleen doordacht uit voor wat betreft de stand van de zon, maar ook of het een beetje in de buurt van keuken is.

Oogsten

Bloeiende planten zijn leuk, maar eigenlijk moet je ze oogsten voordat ze gaan bloeien. Op dat moment is de concentratie van etherische oliën veruit het hoogst. Daarna gaat alle “energie” naar het bloeiend maken en houden.

Dat wil ook zeggen dat je het niet hele jaar door verse kruiden hebt, maar is op te lossen door wel te oogsten, maar alleen niet alles te gebruiken. In plaats daarvan vries je ze in. De meeste kruiden ijn prima in bosjes of gehakt in te vriezen.

Kweek je eigen kruiden in je eigen tuin(tje) en geniet er vooral ook van!
Gerelateerde artikelen
Nieuwe tuintrend: zo leggen we onze eigen kruidentuin aanNieuwe tuintrend: zo leggen we onze eigen kruidentuin aanWe tonen meer en meer aandacht voor gezonde en evenwichtige voeding. Velen kiezen hierbij voor het kweken van groenten i…
Ieder zijn kruidentuinIeder zijn kruidentuinDe kruidentuin is al zo oud als de weg naar Rome en kan je zelf aanleggen, met die planten die je graag aan je eten toev…
Kruiden in de VensterbankKruiden in de VensterbankWie van lekker eten houdt laat zijn eigen kruiden groeien in de vensterbank. Er is een groot scala aan kruiden dat hierv…
Verticaal tuinieren; Een groene tuin op een klein oppervlakVerticaal tuinieren; Een groene tuin op een klein oppervlakDe tuincentra bieden een steeds groter assortiment aan beplanting. Maar niet iedereen heeft zoveel buitenruimte tot zijn…
Planten en hun legendenPlanten en hun legendenPlanten; wie heeft ze niet in huis, op het balkon of in de tuin, deze groene vrienden. Waar je vaak niet stil bij staat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • Afbeelding bron 1: Security, Pixabay

Reageer op het artikel "Een eigen kruidentuin"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!