InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Knikarmscherm als zonwering, voor en nadelen

Knikarmscherm als zonwering, voor en nadelen

Knikarmscherm als zonwering, voor en nadelen Knikarmschermen om schaduw in huis te verkrijgen zijn er in veel soorten en maten. Een knikarmscherm kan zelfs breder dan 6 meter geleverd worden, bijvoorbeeld om twee ramen tegelijk, of een hele winkelpui met etalageramen van schaduw te voorzien. De zon wordt goed geweerd door een knikarmscherm. En dankzij de knikarm kan een zonnescherm zo goed als horizontaal worden afgesteld. In de schaduw zitten op een zonnige dag? Veel mensen met een zonnige tuin of een terras of balkon kiezen voor een knikarmscherm. De meeste knikarmschermen kunnen zeer recht (horizontaal) worden afgesteld en zijn daardoor dan ook ideaal voor een zogenaamde vrije doorloop. Je kunt onder het zonnescherm lopen, staan of zitten, zonder dat het je in de weg zit. Een knikarmscherm zorgt voor schaduw binnen en buitenshuis. Een knikarmscherm heeft een stevige constructie.

Vrije doorloop zonnescherm

Zonneschermen zijn verschillend omdat niet elke situatie hetzelfde is. Zo is een uitvalscherm geschikt voor ramen waar men niet onderdoor hoeft te lopen. Er is dan dus geen vrije doorloop nodig en het uitvalscherm is dan een goedkope en mooie oplossing. Van dit type scherm wordt veel gebruik gemaakt voor kantoren of ramen die niet geopend worden, bij particulieren. Heb je wel een vrije doorloop nodig dan kies je eerder voor:
  • knikarmscherm
  • markies
  • screen
  • rolluik
  • verandazonwering

Voordelen knikarmscherm

Er zitten veel voordelen aan dit type zonneschermen. Er wordt veel schaduw mee gecreëerd. De bediening varieert van handbeding met een draaistang tot automatische bediening met of zonder afstandsbediening.
  • Een knikarmscherm geeft veel schaduw en kan bijna horizontaal afgesteld worden.
  • Een knikarmscherm heeft een brede uitval en houdt daarom veel zon tegen en veroorzaakt over een groot stuk van de tuin of een het terras schaduw. Ook in huis blijft het daarom aanzienlijk koeler.
  • Kan tot meer dan 6 meter breed geleverd worden
  • Vrije doorloop met veel ruimte
  • Zorg voor volledige terras beschaduwing
  • Ziet er mooi uit
  • Moderne eigentijdse look
  • Uitval tot wel drie meter
  • Mogelijkheden om de schermen op maat te laten maken
  • Kunnen handmatig of elektrisch bediend worden
  • Afstandsbediening mogelijk
  • Zon en windsensor mogelijk bij bepaald type zonneschermen

Nadelen van een knikarmscherm

Eigenlijk zijn er niet veel nadelen van een knikarmscherm op te noemen. Hoewel het scherm horizontaal hangt neemt het echter wel veel ruimte in, ook kan te veel schaduw kil aanvoelen op minder warme dagen.
  • Door de moderne look mist het de romantische uitstraling van bijvoorbeeld een markies, dit kan een nadeel zijn voor de meer klassieke huizen
  • Bij harde wind en/of regen moet het scherm worden ingerold. Dus als u buiten zit in de tuin en het begint onverwachts te regenen, moet het scherm snel worden opgerold. Een scherm wat nat wordt zal namelijk sneller slijten en verkleuren.
  • Doeken op zonneschermen worden vroeg of laat vies en moeten met zorg gereinigd worden.

Wat kost een knikarmscherm?

Afhankelijk van de kwaliteit, de afmeting en het type bediening is een scherm al te verkrijgen vanaf:
  • om en nabij de 100,- per meter in de breedte (exclusief montage en elektrische bediening)
Er zijn natuurlijk altijd aanbieding te vinden die goedkoper zijn, bijvoorbeeld bij grote bouwmarkten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zonneschermen: soorten schermen, doekmateriaal en bedieningZonneschermen: soorten schermen, doekmateriaal en bedieningAls de zonneschermen naar beneden gaan is dat een teken van mooi weer. Toegegeven, de fel naar binnen schijnende zon hee…
Zonwering prijzenDe prijzen van zonwering kunnen sterk verschillen. Daarom is het verstandig om te kijken wat er in je budget past. De pr…
Zonwering: kopen van zonwering voor het huisZonwering: kopen van zonwering voor het huisHet kopen van zonwering hoeft niet heel duur te zijn. Er zijn verschillende manieren hoe u deze goedkoop zou kunnen aans…
Wat kosten rolluiken?Een goede manier om energie te besparen en om het comfort van uw huis te verhogen, is het plaatsen van rolluiken. Wat ga…
Stelling van ThalesDe stelling van Thales is geformuleerd door Thales van Milete. De wiskundige en filosoof gebruikte deze meetkundige stel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClips, Pixabay
  • Rayluxhaarlem.nl/knikarmschermen/
  • Zonweringstunter.nl/

Reageer op het artikel "Knikarmscherm als zonwering, voor en nadelen"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 01-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Zonneschermen
Schrijf mee!