InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hoe kweek je de beste tomaten uit eigen tuin?

Hoe kweek je de beste tomaten uit eigen tuin?

Het kweken van je eigen groenten en fruit is behalve erg leuk ook erg verstandig. Op deze manier weet je zeker wat er wel en wat er niet mee is gebeurd. Het kweken van tomaten gaat als volgt in zijn werk.

Het ontkiemen

Als je een zaadje hebt van de tomaat moet je deze eerst laten ontkiemen. Het ontkiemen houdt in dat het zaadje begint met groeien. Het begint allemaal met het groeien van een klein stengeltje en de wortels. Het ontkiemen van een tomatenzaadje kan op een vochtige tissue bij het raam. Zorg ervoor dat het tissue vochtig is en blijft. Het hoeft niet doorweekt te zijn, op deze manier zal je plantje dood gaan. Zorg er ook voor dat de temperatuur rond de vijftien graden Celsius is.

Het zaadje is groot genoeg

Als het zaadje genoeg wortels heeft aangemaakt en zich een stengeltje heeft gevormd, is het tijd om het zaadje in een potje te plaatsen. Kies een kleine pot voor dit proces. Later volgen de grotere potten. Als je het plantje verplaatst naar de pot zorg ervoor dat deze ongeveer twee centimeter onder het oppervlak van de grond komt te liggen. Raak bij het potten nooit de stengel aan. Deze is nog vrij zwak en kan zo breken. Als het breekt levert dit voor de plant stress op wat de groei niet ten goede komt. In het ergste geval zal de plant dan ook sterven. Als de plant groot genoeg is om naar een grotere pot te worden geplaatst herhaal je dit proces.

Het plaatsen in de grond

Voordat je de planten in de grond plaatst is het slim om ervoor te zorgen dat de planten een kleine vorm van stress ervaren. Dit zorgt ervoor dat de plant alle voedingstoffen die nog in de grond van de pot zitten verbruiken. Het zorgt er tevens voor dat de plant haar overlevingsinstinct activeert. Dit houdt in dat de plant bloemen aanmaakt, deze bloemen worden uiteindelijk de tomaat waar het allemaal om te doen is. De stress is makkelijk op te wekken door de plant even geen water te geven. Let er wel op dat dit niet te lang duurt, anders gaat de plant eraan ten onder. Als je de plant in de volle grond plaatst voordat ze bloemen aanmaken, zal de plant alleen maar groter worden, en weinig tomaten geven. Het beste moment om de plant in de volle grond te plaatsen is als deze begint met het aanmaken van bloemen. Haal bij het overplaatsen de gehele plant met grond en al uit de pot. Plaats deze vervolgens in een kuil. Haal als de plant staat alle overtollige bladeren weg die zich laag bij de grond bevinden. Deze zullen weinig zonlicht opvangen, waar de plant haar energie vandaan haalt. Omdat deze bladeren weinig bijdragen aan de groei van de plant, zullen ze alleen maar energie kosten.

De grond

De grond waar je de planten in plaatst is erg belangrijk voor de hoeveelheid tomaten die je uiteindelijk zal oogsten. In de grond dienen namelijk de belangrijke voedingsstoffen te zitten die de plant nodig heeft om te groeien en veel tomaten te maken. De grond bestaat voor een groot deel uit reguliere potgrond. Deze kan worden aangevuld met compost, deze kan het beste boven op het oppervlak van de grond worden geplaatst. Sommige mensen voegen ook nog perliet toe aan hun grond. De perliet zorgt ervoor dat het water wat de plant krijgt beter wordt vastgehouden. Hierdoor komt de plant minder snel zonder water te staan

De oogst

Hier is het allemaal om te doen, het oogsten van de tomaten die je hebt gekweekt. Pluk de tomaten pas als ze mooi rood van kleur zijn. Wacht hier ook niet te lang mee dit gaat ten koste van de smaak van de tomaten.
© 2014 - 2019 Mrpromoteboy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe kweek je de beste tomaten uit eigen tuin?"

Infoteur: Mrpromoteboy
Gepubliceerd: 07-02-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!