InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tomaten kweken, een hoge productie halen

Tomaten kweken, een hoge productie halen

Tomaten kweken, een hoge productie halen Om een hoge productie te behalen bij tomatenplanten is het belangrijk dat de plant ten minste zes tot acht uur zon per dag krijgt. Een tomatenplant mag in de volle zon staan, dit is goed voor de productie van tomaten. De aarde waarin de planten staan moet goed gedraineerd zijn. Je kunt tomatenplanten in de grond zetten als de vorstperiode voorbij is. De ideale zuurtegraad van de grond ligt tussen de zes en zeven.

Gekweekte stekjes buiten planten

Je kunt tomatenplanten kopen of zelf kweken met behulp van stekjes of zaadjes. Als je eenmaal stekjes hebt gekweekt dan kun je deze niet zomaar buiten in de aarde planten. Je loopt dan het risico dat de stekjes vrij snel dood gaan. In ongeveer een week tot tien dagen kun je de stekjes laten wennen aan hun nieuwe omgeving. Eerst zet je de tomatenplantjes in half schaduw, uit de wind. s Nachts zet je ze weer binnen in verband met kans op vorst. Iedere volgende dag zet je de plantjes meer in de zon en de wind om ze er aan te laten wennen. Na ruim een week kunnen ze dag en nacht buiten blijven staan. Je kunt ze dan in de vaste grond planten.

Tomatenplanten in de aarde zetten

Zet niet zomaar een tomatenplantje in de aarde. De beste methode om dit te doen is om de tomatenplant in de aarde te zetten tot aan de tweede set bladeren die uit de stengel komen. De ideale diepte van het gat ligt tussen de twintig en veertig centimeter, afhankelijk van de grootte van het tomatenplantje. In het gat doe je bevruchte tuinaarde voor extra voedingsstoffen om het plantje op weg te helpen. Je kunt voorkomen dat ongedierte, zoals rupsen, de plant opeten. Helemaal uitsluiten lukt niet maar het helpt om rondom de stengel een stukje krant te doen, zon vijf centimeter boven de grond.

Het is ook mogelijk om de tomatenplant te beschermen tegen weersinvloeden. Er zijn diverse hulpmiddelen te koop, maar je kunt deze ook eenvoudig zelf maken. Rond om de plant kun je een stukje dik plastic wikkelen, met voldoende ruimte voor de plant om te kunnen groeien, dat er voor zorgt dat de wind er minder grip op krijgt. Ook bescherm je de plant op deze manier voor eventuele vorst. Een ander voordeel van de methode is dat de plant extra warmte krijgt door de zon, en dus sneller zal groeien en mogelijk meer vruchten zal afgeven.

Tomatenplanten helpen bij de groei

Je kunt tomatenplanten helpen tijdens het groeien door ze te geleiden. Dit kan in principe op twee manieren. De eerste manier om dit te doen is over de tomatenplant een kooi te plaatsen met grote mazen (waar je hand doorheen kan). Deze kooi is ongeveer een meter hoog. De tomatenplant groeit er naartoe en er omheen. De tweede manier om de plant te helpen is door het spannen van een touw. Dit kun je doen door eerst palen in de grond te zetten waar je een touw overheen spant. Wanneer je in een buitenkas tomatenplanten hebt staan, kun je aan het dak van de kas touwen spannen die naar beneden lopen. Het idee achter deze methode is het spannen van een verticale draad waarlangs de plant kan groeien.

Welke tomatenplant produceert veel tomaten?

Er bestaan veel verschillende rassen en soorten planten. De meeste tomatenplanten stoppen op een bepaalde hoogte met groeien. Daarnaast heb je ook soorten die Cherry tomaten, kleinere tomaten, produceren. Onder de meest ideale omstandigheden geeft iedere tomatenplant veel vruchten. Belangrijk is dat ze voldoende water krijgen. Tomatenplanten hebben veel water nodig. Zorg ervoor bij de bemesting dat de planten niet te veel stikstof krijgen. Door te veel stikstof krijg je meer bladeren en minder vruchten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tomaten kweken, een hoge productie halen"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 29-05-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!