InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hoe verzorg ik een tomatenplant?

Hoe verzorg ik een tomatenplant?

Hoe verzorg ik een tomatenplant? Tomatenplanten dient men voldoende water te geven. In enkele gevallen is dit echter niet zo; bijvoorbeeld wanneer de tomaten beginnen te verkleuren. Door middel van dieven kan men ervoor zorgen dat de tomatenplant steviger en groter wordt. Dit is bevorderlijk voor de kwaliteit van de tomaten. Tevens zijn er andere hulpmiddelen om de kwaliteit van de tomaten te verhogen. Er zijn een aantal zaken waar tomatenplanten niet tegen kunnen, namelijk schimmelziektes en kou. Het is hierdoor belangrijk om de juiste middelen in te zetten om een goede oogst te kunnen verwachten.

Hoe verzorg ik een tomatenplant?

Tomaten buiten laten groeien

Tomatenplanten kunnen wanneer zij groot genoeg zijn eenvoudig buiten groeien. In het beginstadium is het echter zeer aanbevolen om de plant binnen te laten groeien. Hiernaast kan er gebruik gemaakt worden van een kas. Het plaatsen van transparant (hard) plastic is voldoende om de plant tegen allerlei weersinvloeden te beschermen. Het gebruik van glas is echter effectiever. Dit zorgt ervoor dat het windstil is en er veel zon bij kan komen. De zon zorgt er namelijk voor dat de plant voedingsstoffen kan aanmaken waardoor de plant groeit.

Kan mijn tomatenplant de winter overleven?

Tomatenplanten kunnen helaas niet tegen vorst. Men dient hierdoor maatregelen te nemen om te voorkomen dat de plantjes doodvriezen. Dit kan door de plant in een warmere ruimte te plaatsen. Je kunt bijvoorbeeld een tomatenplant binnen plaatsen en in het voorjaar opnieuw planten. Het is echter eenvoudiger om een nieuwe tomatenplant te kweken.

Water en voedingsstoffen

Een tomatenplant heeft een grote hoeveelheid water nodig, behalve wanneer de tomaten beginnen te verkleuren. De tomaten kunnen namelijk openklappen wanneer er hier teveel vocht in zit waardoor het aanbevolen is om in deze periode wat minder water te geven. Tomaten kunnen niet tegen een te hoge luchtvochtigheid. Wanneer je gebruik maakt van een kas dient men hier extra op te letten. Naast water is het aanbevolen om plantenvoeding toe te dienen zodat de kwaliteit van de plant en tomaten omhoog gaat.

Schimmels

Ondanks dat een tomatenplant veel water nodig heeft kan een overvloed aan water snel teveel zijn. Het is hierdoor belangrijk dat er een goede waterafvoer is zodat de kans op schimmel geminimaliseerd wordt. Een veelvoorkomende schimmel is de meeldauw, ook wel bekend als 'de witziekte'. De tomatenplanten die hiermee geïnfecteerd zijn geraakt krijgen witte vlekken op hun bladeren die zacht aanvoelen. De schimmelziekte kan voorkomen worden door voor een goede luchtcirculatie te zorgen (indien de tomatenplant zich binnen bevindt). Hiernaast is het belangrijk om de tomatenplanten slechts aan de stam water te geven zodat de bladeren droog blijven.

Het gebruik van (kunst)mest

Mest bevat voedingsstoffen die de groei en weerstand van de plant bevorderen. Tomatenplanten groeien het best met de juiste balans van stikstof en kalium. Deze stoffen zijn effectief voor de stevigheid van de vrucht (kalium) en de bladgroei (stikstof). Tevens is de stof magnesium bevorderlijk voor het behoud van de bladkleur. Compost dien je meerdere maanden afgesloten te bewaren om het als mest te kunnen gebruiken.

Versteviging

Tomaten kunnen zeer zwaar worden voor de plant. Er kan gebruik gemaakt worden van stokjes en touw om de plant recht te houden. Dit kan tevens bevorderlijk zijn voor de hoeveelheid zonlicht die de plant kan opvangen. Het is aangeraden om de tomaten te plukken wanneer ze rijp zijn zodat er minder druk op de plant uitgeoefend wordt. Naarmate de plant groeit worden de tomaten ook groter.

Bovenop de tomaten bevinden zich de kroontjes / Bron: Couleur, PixabayBovenop de tomaten bevinden zich de kroontjes / Bron: Couleur, Pixabay
Tomaten dieven
Het dieven van een tomatenplant is het verwijderen van de knopjes die een vertakking dreigen te worden (oftewel de oksels van de plant). Dit zorgt ervoor dat de planten sterkere takken krijgen die meer omhoog groeien. Het geeft als voordeel dat de onderste takken meer licht krijgen en dat de tomaten groter kunnen worden. Om de dieven te kunnen vinden dien je met je vingers de bladeren te verplaatsen. Vervolgens kun je de knopjes breken of met behulp van een mes wegsnijden. Struiktomaten hoeven echter niet gediefd te worden. Struiktomaten blijven namelijk ondanks het dieven vrij laag bij de grond. Stamvormige tomaten en klimtomaten dient men wel te dieven.

Oogsten

Het oogsten gebeurt meestal rond de maand augustus. Het is aanbevolen om boven de kroontjes te plukken. Hierdoor blijven de tomaten die je geplukt hebt langer goed. Het beste is om de tomaat zo min mogelijk aan te raken zodat dit ten goede komt van de kwaliteit van de tomaat. Het is aanbevolen om de tomaten te wassen wanneer men het voedsel gebruikt voor consumptie.
© 2016 - 2019 Zonnescherm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tuinieren; tips en trucs voor het telen van tomatenTuinieren; tips en trucs voor het telen van tomatenHoe lekker zou het zijn om deze zomer je pizza- en pastasauzen, salades en soep te bereiden van verse tomaten? Oké laten…
Tomaten kweken, een hoge productie halenTomaten kweken, een hoge productie halenOm een hoge productie te behalen bij tomatenplanten is het belangrijk dat de plant ten minste zes tot acht uur zon per d…
Tomaten uit eigen kas en tomatenpuree zelf makenTomaten uit eigen kas en tomatenpuree zelf makenAlleen zelf geteelde tomaten, zonder enige poespas (bestrijdingsmiddelen) smaken zoals tomaten moeten smaken. Lekker, ge…
Hoe kweek je de beste tomaten uit eigen tuin?Het kweken van je eigen groenten en fruit is behalve erg leuk ook erg verstandig. Op deze manier weet je zeker wat er we…
Dieet en tomaat, zijn tomaten gezond of ongezond en giftig?Dieet en tomaat, zijn tomaten gezond of ongezond en giftig?Mensen houden van vruchten en mensen eten veel vruchten. Ook de tomaat is een lekkere vrucht. Tomaten zijn daardoor een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Enaoniro, Pixabay
  • http://www.startpagina.nl/v/huis-tuin/tuin/vraag/23319/tomatenplant-tijdens-winter-tuin
  • http://www.plantaardig.com/groenteninfo/tomaten.htm
  • http://www.tuinadvies.nl/artikels/tomaten_meeldauw_witziekte.htm
  • https://www.vtwonen.nl/tuinieren/moestuin/tomaten-kweken/
  • http://www.moestuintips.nl/artikelen/tomaten_dieven.php
  • http://www.tuinen.nl/zelf-tomaten-kweken
  • Afbeelding bron 1: Couleur, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe verzorg ik een tomatenplant?"

Infoteur: Zonnescherm
Laatste update: 07-11-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!