InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Haspels voor de tuinslang voorkomen een hoop ongemak

Haspels voor de tuinslang voorkomen een hoop ongemak

Haspels voor de tuinslang voorkomen een hoop ongemak Zowel bij de aanleg van een tuin, als bij het onderhoud daarvan geldt dat er toch regelmatig water gegeven moet worden. Zeker bij een periode van lange droogte, komt de tuinslang in de meeste gevallen wel enkele keren te voorschijn. Ook bij het wassen van de auto grijpt men regelmatig naar de tuinslang. Wie de tuinslang regelmatig gebruikt loopt altijd tegen vieze handen en kleren aan. Om over in de knoop zittende of hopeloos gedraaide slangen nog maar te zwijgen. Al deze ergernis is eigenlijk helemaal niet nodig. Investeren in een goede haspel voor de tuinslang voorkomt al deze ergernis. En afhankelijk van je eigen situatie kies je voor een vaste of een mobiele haspel.
Bron: Erik1980, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Erik1980, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wat is een haspel?

Een haspel is een apparaat waarmee een tuinslang gemakkelijk op- en afgerold kan worden. Door gebruik te maken van een haspel blijft de slang netjes en wordt er voorkomen dat de slang in de knoop raakt of dat er kinken in de slang komen. Het gebruik van een goede haspel voorkomt dus een hoop geharrewar en ergernis. Haspels worden veelal gebruikt voor brandslangen, kabels, tuinslangen en verlengsnoeren. Op de as van een haspel voor de tuinslang wordt vaak, zeker bij de wat luxere uitvoeringen, een aansluiting voor de slang aangebracht. Bij haspels voor verlengsnoeren treft men stopcontacten op de as aan. Tijdens het op- of afrollen van de slang of het snoer mag er niets op dit contactpunt aangesloten zijn. De haspel draait namelijk in het rond en een eventueel aangesloten snoer, kabel of slang zou dan volledig in de knoop draaien.

Haspel voor de tuinslang

Wie in het bezit is van een haspel voor de tuinslang, weet al hoe handig een dergelijk apparaat is en zal waarschijnlijk ook niet meer zonder willen. Met groot gemak en weinig inspanning rol je hiermee de tuinslang af en na gebruik ook net zo snel weer op. Hoe netjes je ook te werk gaat, tuinslangen zijn na gebruik bijna altijd nat en modderig. Het werken met water in de tuin gaat altijd met een vuile slang gepaard en daardoor vaak ook met vuile kleding. Het gaat meestal lang goed, maar iedereen kent wel dat moment waarop je die vieze modderige slang toch langs je broekspijpen laat komen. Met een haspel kan je dit geklungel voorkomen en na gebruik de slang zodanig weer oprollen, dat handen en broekspijpen schoon zullen blijven.

Bron: Hans, PixabayBron: Hans, Pixabay

Haspels met of zonder tuinslang

Haspels zijn er in soorten en maten. Lichtgewicht exemplaren, maar ook elegante maar zware haspels van gegalvaniseerd staal. En zo kan je ook nog kiezen voor een haspel zonder of mét tuinslang. Ben je al in het bezit van een tuinslang, is deze nog in een goede conditie en is hij bovendien ook lang genoeg om al het nodige werk te kunnen verrichten? Dan is het zonde om deze weg te doen en kan je dus volstaan met de aanschaf van een kale haspel zonder slang. In het andere geval kies je voor een complete nieuwe set: dus een haspel inclusief tuinslang. Bij eenvoudige haspels of slangenwagens moet de slang handmatig opgerold worden. Bij de wat luxere uitvoeringen volstaat een lichte ruk aan de slang, waarna deze zich automatisch op zal gaan rollen.

Mobiele of vaste haspel kiezen

Je kunt een vaste plek voor de haspel kiezen en deze bijvoorbeeld bevestigen aan de muur, dicht bij het waterpunt. Deze optie wordt alleen aangeraden, als je vanaf dat punt ook de hele tuin kunt bereiken. Misschien was je de auto ook met de tuinslang. Bij een vaste haspel, is het verstandig om vooraf goed te controleren of de auto dan nog te bereiken is met de slang. Mobiele haspels geven het voordeel dat het bereik veel groter wordt. Bovendien heb je ook geen last van een slangen-haspel aan de muur, want ook al zijn ze meestal esthetisch vormgegeven, echt fraai is het toch niet. Dan is een mobiele slangenwagen handiger en gemakkelijker uit het zicht op te bergen.

Spiraal slangenbox; water geven uit de grond

Geen haspel, maar wel een prachtig systeem om de tuinslang op te bergen is de spiraal slangenbox van Gardena. Vooral voor de grotere tuinen is dit een hele elegante oplossing. Bij de aanleg van de tuin moeten dan wel één of meerdere kraanaansluitingen worden aangebracht. Deze aansluitpunten kunnen in de border of in het gazon geplaatst worden. Op deze aansluitingen worden vervolgens, onder de grond (!), de spiraalslangenboxen aangesloten. De spiraal slangenbox ligt dus geheel in de grond verzonken en wordt alleen indien nodig te voorschijn gehaald. In de box ligt, onzichtbaar, een tuinslang opgeborgen. Met dit ingenieuze systeem heb je op allerlei plaatsen in de tuin water voorhanden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • www.wikipedia.org
  • www.gardena.com
  • Afbeelding bron 1: Erik1980, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Haspels voor de tuinslang voorkomen een hoop ongemak"

Infoteur: Martina
Laatste update: 04-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuingereedschap
Schrijf mee!