InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Voorkom brand door oververhit elektriciteitssnoer

Voorkom brand door oververhit elektriciteitssnoer

Voorkom brand door oververhit elektriciteitssnoer Een brand voorkomen willen we allemaal, maar elk jaar ontstaat er toch weer brand door oververhitte elektriciteitssnoeren. Sommige branden halen volop de krant. In Arnemuiden kwamen vier jonge kinderen om door een dergelijke brand. Wat te doen om dit te voorkomen. Voorkom bijvoorbeeld een onnodige brand door een oververhit en opgerolde haspel. Pas op voor overbelasting van uw elektriciteitssnoer.

Diep triest als het u overkomt, zo ook de brand in Arnemuiden. Waarschijnlijk door oververhitte elektriciteitssnoeren kwamen vier jonge kinderen boven een Chinees restaurant om door brand. Maar het gebeurt vaker. We halen immers steeds mee elektronica in huis en gebruiken vele verlengsnoeren. Met alle risico’s van dien.

Overbelasting van een elektriciteitssnoer

Om zoveel mogelijk apparatuur op een stopcontact te kunnen aansluiten gebruiken we een drieweg stekker en verlengsnoeren. Soms meerdere haspels op een en hetzelfde stopcontact. En dan gaat het plotseling mis. In 2006 werden door het Centraal Bureau voor de Statistiek, CBS, bijna 5500 woningbranden geregistreerd, waarvan naar schatting vele door een verkeerd gebruik van elektrische apparatuur en aanverwante zaken. De inboedelverzekering moes dan onnodig vaak worden aangesproken. Onnodig omdat met een goede brandpreventie veel ellende is te voorkomen.

Enkele tips voor de brandveiligheid thuis

Daarom onderstaand een aantal nuttige tips om het risico op brand te verkleinen en de brandveiligheid te vergroten:
  • Lees altijd de gebruiksaanwijzing van elektrische apparaten goed, en gebruik ze niet wanneer er iets aan mankeert, zoals een kapotte stekker, kapot snoer en zo verder.
  • Gebruik geen drieweg stekkers.
  • Voorkom te veel stekkerdozen en sluit ze in ieder geval niet op elkaar aan.
  • Laat uw apparatuur niet onnodig stand by staan. Het is niet alleen veiliger, maar ook beter voor het milieu.
  • Als u een haspel gebruikt, moet u hem helemaal uitrollen. Opgerolde snoeren ondervinden meer weerstand en kunnen daardoor oververhit raken.
  • Essentieel is om te kijken op de haspel of het elektriciteitssnoer tot hoeveel Watt het snoer maximaal belast mag worden. Overschrijdt dit nooit.
  • Houd in de keuken de afzuigkap goed schoon. Het filter wordt vet en daarmee brandgevaarlijk.
  • Plaats een rookmelder en controleer regelmatig of de melder het nog doet en de batterijen nog werken.
  • Als er vlam in de pan is, doe dan een deksel op de pan. Gooi er nooit water op. Ook niet bij een frituurpan. Als u er wel water op gooit, zal er een enorme steekvlam ontstaan en dat wil u natuurlijk voorkomen.

Slot: maak een ontruimingsplan thuis

Een brand is natuurlijk verschrikkelijk en de rookontwikkeling die kan ontstaan bij een brand kan voor iedereen funest zijn. U ziet dan geen hand meer voor ogen, weet niet meer hoe u het huis uit moet komen en wordt bedwelmd door een verstikkende en vaak giftige rook. Bekijk daarom uw huis eens goed, bekijk de vluchtwegen en bepaal een vluchtroute voor het geval dat het ooit mis gaat. Maak een ontruimingsplan. Loop deze route ook eens met uw ogen dicht, want als er in de nacht wat gebeurt en er veel rook is, zult u immers ook niets kunnen zien en op de tast verder moeten. Hopelijk hoeft u daarvan nooit gebruik te maken, maar u kunt maar niet voorzichtig genoeg zijn. Plaats ook op meerdere plekken in huis enkele rookmelders, want een gewaarschuwd mens telt voor twee. Doen dus!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zeer kleine kans op brand, toch brandverzekering afsluitenDe inboedelverzekering en de opstalverzekering keren een bedrag uit bij schade aan uw inboedel of uw huis door een verze…
All risk inboedelverzekering biedt de beste dekkingAll risk inboedelverzekering biedt de beste dekkingDe meeste mensen kennen de all risk autoverzekering, maar voor de inboedelverzekering is deze dekking ook mogelijk. De p…
Waar ben ik nu eigenlijk wel voor verzekerd?Waar ben ik nu eigenlijk wel voor verzekerd?Welke schades zijn verzekerd op de inboedelverzekering en welke zijn uitgesloten? Vooral wat betreft de aansprakelijkhei…
Inboedelverzekering, de meest gestelde vragenInboedelverzekering, de meest gestelde vragenDe inboedelverzekering is een polis die dekking biedt tegen beschadiging of verdwijnen van het inboedel of delen daarvan…
Woonverzekering: Inboedel-, opstal- of woonhuisverzekeringWat zijn woonverzekeringen? Met een zogenaamde woonhuisverzekering, ook wel opstalverzekering genoemd, verzeker je jezel…

Reageer op het artikel "Voorkom brand door oververhit elektriciteitssnoer"

Reactie

Hofkamp, 23-03-2008 08:52 #1
Goedendag,
ik kwam uw website tegen, omdat ik op zoek was naar benodigde diktes van electriciteitssnoer, maar daar vind ik niets over op uw site. 2 Lampen van 60 Watt op een 3 aderig snoer lijkt me geen probleem. Je kunt echter dik snoer kopen en dun snoer. Ik heb maar dun snoer gekocht, met de gedachte dat dik snoer voor zwaardere belasting bedoeld zal zijn, zoals boormachine e.d. Wel vreemd, dat je niet gemakkelijk een voorschrift hierover tegenkomt.
Met vriendelijke groet, M.Hofkamp Reactie infoteur, 23-03-2008
Op de verpakking van snoeren en contactdozen staat normaliter hoeveel gekozen draad of doos maximaal belast mag worden. Overschrijd dit maximaal toegestane vermogen dus nooit. Niet alleen de dikte van een snoer is mede bepalend voor de toegestane belasting, maar ook of een snoer is opgerold of volledig uitgerold. In opgerolde toestand neemt de weerstand van de draad toe en daarmee de warmte, met alle gevaren van dien. Twee lampen van 60 watt zullen onder normale omstandigheden geen probleem geven.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 1
Schrijf mee!