InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Boeketten maken met vaste snijbloemen uit de tuin

Boeketten maken met vaste snijbloemen uit de tuin

Boeketten maken met vaste snijbloemen uit de tuin Voor het schikken van mooie boeketten, met bloemen uit eigen tuin, kun je eenjarige planten en plukbloemen uit zaadmengsels gebruiken. Maar er zijn ook vaste planten die heel geschikt zijn om te plukken. Vaste planten hebben een goed ontwikkeld wortelgestel, vragen minder onderhoud dan eenjarige planten en gaan jarenlang mee. Geschikte vaste planten zijn: ridderspoor, rozen, lupinen, asters, dahlia's, hortensia, margrieten, chrysanten, pioenroos, akelei, ooievaarsbek, kattenkruid en vrouwenmantel.

Snijbloemen in de border

Bloemen brengen sfeer en gezelligheid in huis. Met een border vol vaste planten en siergrassen kun je altijd een boeket maken. Vaste planten vragen weinig onderhoud en gaan jarenlang mee. Zelf bloemen telen is beter voor het milieu en goedkoper. De bloemen hoeven niet te worden vervoerd en er zijn geen chemicaliën nodig om de levensduur te verlengen.

Het zaaien van vaste planten

Vaste planten hoeven maar één keer te worden gezaaid of geplant om er daarna jarenlang van te kunnen genieten. De planten ontwikkelen een sterk wortelgestel. Daarmee kunnen ze water en voedingsstoffen dieper uit de grond halen zodat ze minder gevoelig zijn voor droogte. De meeste planten houden van zon. Leg de plukborder daarom bij voorkeur aan op een zonnige plek, of in de halfschaduw. Verbeter de grond wel eerst met een mulchlaag. Zaai daarna in.

Wat is mulchen?

Mulchen is het aanbrengen van een laag organisch materiaal op de bodem. Organisch materiaal stimuleert het bodemleven. Het mulch wordt afgebroken door organismen, schimmels en bacteriën waardoor het humusgehalte toeneemt. Hierdoor verbetert de bodemstructuur en wordt de grond luchtig en vochtvasthoudend. In droge perioden droogt de grond minder snel uit. Het remt bovendien de groei van onkruid. De vrijgekomen voedingsstoffen worden opgenomen door de wortels van planten, die hierdoor optimaal kunnen groeien.

Het aanleggen van de bloembedden

Reken zeven tot negen vaste planten per m². Maak de bloembedden niet breder dan één meter zodat je gemakkelijk bij de bloemen kunt komen. De looppaden moeten minimaal 30 cm breed zijn en ongeveer 70 cm als je er met een kruiwagen overheen gaat. Een zandpad verandert in een modderpad na een regenbui. Om dit te voorkomen kun je de paden bedekken met bijv. houtsnippers.

Eenjarige planten in de tuin

Vanaf half mei kunnen de éénjarigen tussen de vaste planten worden gezet. Reken hier twaalf tot veertien planten per m² voor. Geef de planten wel wat ruimte om te kunnen groeien. In een gemengde border plant je wat minder planten per m². Kies voor planten die in verschillende seizoenen bloeien, om zo lang mogelijk te kunnen genieten van bloemen uit eigen tuin.

De verzorging van vaste planten

Aan het begin van het groeiseizoen is de border nog vrij leeg. Dan is het nodig om regelmatig het onkruid te verwijderen. In de zomermaanden is de border dichtgegroeid, onkruid krijgt nu geen kans meer. De uitgebloeide planten knip je in het voorjaar af zodat de plant opnieuw uit kan lopen. Bemest hierna de border. Als de plant in bloei staat, haal je de uitgebloeide stengels steeds weg. Knip ze vlak boven een jonge scheut af. De plant steekt zijn energie dan in de nieuwe scheut en bloeit langer door. Om de bloei te bevorderen geef je de planten tijdens het groeiseizoen nog een keer extra mest. In het voor- of najaar verdeel je de te groot geworden planten in stukken. Het middenstuk mag weg, de buitenste stukken zet je terug in de border.

Vaste planten moeten aan de volgende eisen voldoen

  • De bloemen moeten een stevige, lange steel hebben.
  • De bloemen moeten een aantal dagen mooi blijven in de vaas.
  • De plant moet rijkelijk bloeien.

Mooie boeketten maken van plukbloemen

Pluk de bloemen 's morgens vroeg of 's avonds als ze zijn volgezogen met water en er fris uitzien, ze blijven dan langer mooi. Snij de stelen af met een schoon, scherp mes, net boven een vertakking. Zet de bloemen meteen in een emmer met lauw water. Snij ze af op de juiste lengte en maak er een mooi boeket van. Vul een vaas met lauw water en snijbloemenvoedsel en schik het boeket in de vaas.

Welke vaste planten hebben mooie snijbloemen?

Planten met mooie snijbloemen zijn o.a.: vlambloem, ijzerhard, duizendknoop, kerstroos, gipskruid, Zeeuws knoopje, ridderspoor, margriet, siergrassen, akelei, rozen, pioenrozen, hortensia, chrysanten, lupinen, kattenkruid, ooievaarsbek, vrouwenmantel, asters en dahlia's. Niet alleen de snijbloemen maken een boeket mooi, ook het blad van een plant doet het goed in een boeket.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Snijbloemen in verschillende kleurenSnijbloemen zijn er in veel verschillende kleuren en dat maakt het niet altijd even makkelijk kiezen. Stel men wil graag…
Bloemen plukken uit eigen tuinBloemen plukken uit eigen tuinJe huiskamer wordt gelijk gezelliger met een vers boeket bloemen erin. Dit boeket hoeft niet altijd bij de bloemist vand…
Hoe maak je een boeket van bloemen uit de pluktuin?Hoe maak je een boeket van bloemen uit de pluktuin?In de zomermaanden levert een pluktuin voldoende bloemen op om mooie boeketten van te maken. Bloemen pluk je vroeg op de…
Sterke snijbloemenSterke snijbloemenSnijbloemen wie wordt er niet vrolijk van? Een mooie kleurrijke boeket op tafel of vensterbank is een lust voor het oog.…
De schoonheid van rozenDe schoonheid van rozenRozen bezitten een bepaalde mystiek. Ze zijn het symbool van liefde, de bloemen worden gebruikt op bruiloften en verjaar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anniespratt, Unsplash (bewerkt)
  • https://www.directplant.nl/tuintips/boeket-tuinbloemen/
  • https://www.tuinadvies.nl/artikels/vaste_planten_om_van_te_plukken

Reageer op het artikel "Boeketten maken met vaste snijbloemen uit de tuin"

Reactie

Jacqueline, 03-05-2016 20:46 #1
Ik ben op zoek naar een invulling van een border in mijn tuin met vaste planten waar ik mooie boeketten uit kan halen om binnen te zetten. Reactie infoteur, 04-05-2016
Hallo,
Bij het zoeken naar planten voor de border is het belangrijk om rekening te houden met de ligging van de border en de grondsoort. Het is ook mogelijk om complete borderpakketten te bestellen. Op http://www.directplant.nl/borderpakket-plukbloemen.html?ak=11127#fulldesc-tab staat bijv een compleet borderpakket met plukbloemen. Veel succes!
Groeten Liza

Infoteur: Liza
Laatste update: 21-06-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Plukbloemen
Reacties: 1
Schrijf mee!