InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Chrysanten zijn herfstbloemen, kamerplanten en snijbloemen

Chrysanten zijn herfstbloemen, kamerplanten en snijbloemen

Chrysanten zijn herfstbloemen, kamerplanten en snijbloemen Chrysanten zijn planten die we zien in verschillende vormen. Zowel als snijbloemen, kamerplanten en in de siertuin. Maar we kunnen ze zelf ook kweken. Het zijn eigenlijk heel bijzondere bloemen. In China wordt de chrysant beschouwd als het symbool van geluk. Vroeger zagen we deze bloemen vaak in de herfst waarbij de boeketten werden gemengd met eikenblad. Tegenwoordig zijn ze het hele jaar door verkrijgbaar. Al vroeg in de herfst zien we chrysanten in potten in de tuin of op het balkon bij mensen verschijnen.

Chrysanten hebben verschillende functies

We kunnen bij een chrysant verschillende functies onderscheiden. Te weten:
  • Chrysanten als snijbloemen Speciale kwekerijen exporteren de chrysanten vooral naar Rusland, Duitsland en de Oostbloklanden.
  • Chrysanten als kamerplanten. De chrysant staat erg decoratief als kamerplant
  • Chrysanten als bolplanten die we in een bak plaatsen, bijvoorbeeld op een terras.
  • Chrysanten die we zelf kweken in de tuin als éénjarige of als vaste plant.

Chrysanten als snijbloemen of als kamerplanten

1.200.000.000 aantal stelen chrysanten worden door Nederland ieder jaar gekweekt voor de export. Het woord chrysanthenum is afkomstig uit het Grieks en betekent gouden bloem. Oorspronkelijk is de plant afkomstig uit China en Japan. Nederland verdient per jaar ongeveer 300 miljoen euro aan de export van chrysanten. De eerste chrysanten die in Nederland kwamen waren gekweekt in Batavia. Na de roos is de chrysant de belangrijkste snijbloem die inmiddels het hele jaar te verkrijgen is. We zien vaak dat de chrysanten in prachtige boeketten verwerkt worden in de herfst. Samen met eikenbladeren worden er boeketten van gemaakt die gedurende lange tijd in de woonkamer staan. Het plukken kan men het beste vroeg in de morgen doen. Daarna de bloemen in een emmer lauw water zetten waar wat voedsel aan toegevoegd is. In een vaas zal men lang plezier hebben van deze mooie bloemen. Sommige mensen doen een paar druppels chloor in het water om de vaas schoon te houden. Dit schijnt niet slecht voor de bloemen te zijn.

Eigenschappen van chrysanten

De chrysant heeft een paar eigenschappen die de bloem zeer geliefd maken. Het is een plant waar we langdurig plezier van kunnen hebben.
  • Goede houdbaarheid. Snijbloemen zijn lang houdbaar
  • Diversiteit aan kleuren. De diversiteit aan kleuren is enorm. Alle kleuren zijn ook passend bij elkaar.
  • Sierplant die zeer veelzijdig is omdat ze op verschillende manieren gebruikt kan worden.

Soorten chrysanten

Er zijn ongeveer 200 botanische soorten chrysanten. Zij zijn onderdeel van de composietenfamilie. Er zijn winterharde en niet winterharde soorten. We kunnen een eerste grove verdeling maken in

  • Geplozen chrysanten: Deze hebben één wat grotere bloem die we vaak in boeketten zien
  • Santini: Deze hebben meerdere bloemen aan een tak.
  • Troschrysanten: Zoals de ponpon chrysanten waarmee we kunnen combineren.

Het planten van chrysanten

Winterharde chrysanten groeien in de volle grond. Door het toevoegen van compost en koemestkorrels kan men de grond klaar maken om te planten. Maak een ruim plantgat. De kluit van de plant moet iets boven de grond uitsteken. De plant vraagt om vruchtbare en vooral goed doorlatende grond. De planten zullen bloeien vanaf het vroege najaar tot aan de eerste vorst.

Stekken

Ook kan men de plant in een bak plaatsen. Denk er dan aan om de planten ongeveer 20 cm. van elkaar te planten. Ga op dezelfde manier te werk als bij het planten in volle grond. Het overwinteren gebeurt in potten in een vorstvrije ruimte. In maart kan men de plant stekken. Om virus infecties te voorkomen dienen de stekken gescheurd te worden en daarna kan men deze met stekpoeder plaatsen in een mengsel van turf. Stekken van laagblijvende chrysanten doen we in juni of juli. We nemen stekjes die ongeveer 7 cm. hoog zijn. Deze planten we dan in bakken met turfmolm. We laten de stekken in de bak overwinteren. De temperatuur dient tussen de 5 en 18 graden te zijn. In april gaan we de jonge plantjes uitplanten.

De eenjarige soorten kan men vanaf februari zaaien onder glas en daarna planten we de jonge plantjes in kistjes die nu langzaam mogen afharden. Vanaf eind april buiten in de volle grond planten. Als we chrysanten willen kopen dan zal het ons duizelen in het tuincentrum van alle mooie namen die de planten hebben. Enige bekende soorten zijn:
  • Allouise White
  • Balloon
  • Anastasia pink
  • Boris Becker white en yellow
  • Taiga white
  • Zembla lime

Ziekten

Roest en wortelrot zijn ziektes die kunnen optreden.Ook kan de chrysantenvlieg voorkomen die smalle gangetjes maakt in de bladeren. Vraag bij het tuincentrum om biologisch afbreekbare bestrijdingsmiddelen. Ook kunnen rupsen en spint de plant aantasten.

Verzorgen van winterharde chrysanten

De chrysanten hebben regelmatig water nodig. Aan het water kan men wat vloeibare mest toevoegen. Let er goed op dat de wortels niet uitdrogen. Het zelf kweken van chrysanten is een dankbare bezigheid omdat de plant ons beloont met mooie kleuren. Wat is er leuker om zelf een boeket te kunnen samenstellen en cadeau te geven van zelf gekweekte bloemen.
Gerelateerde artikelen
Boeketten maken met vaste snijbloemen uit de tuinBoeketten maken met vaste snijbloemen uit de tuinVoor het schikken van mooie boeketten, met bloemen uit eigen tuin, kun je eenjarige planten en plukbloemen uit zaadmengs…
Herfstbloeiende plantenHerfstbloeiende plantenDe dagen worden weer korter, de regen valt met bakken uit de lucht en de wind waait flink, het is weer herfst. De zomerb…
Langbloeiende vaste plantenLangbloeiende vaste plantenLangbloeiende vaste planten zijn waardevolle planten voor de tuin. De planten komen ieder jaar weer terug en geven vaak…
Kamerplanten en hun verzorgingKamerplanten heb je in verschillende soorten en maten. Veel mensen hebben moeite om kamerplanten goed te verzorgen. Na m…
Sterke snijbloemenSterke snijbloemenSnijbloemen wie wordt er niet vrolijk van? Een mooie kleurrijke boeket op tafel of vensterbank is een lust voor het oog.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • Greendates.nl
  • Deconova.eu
  • www.tuinadvies.nl

Reageer op het artikel "Chrysanten zijn herfstbloemen, kamerplanten en snijbloemen"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 08-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!