InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een pluktuin aanleggen, hoe doe je dat?

Een pluktuin aanleggen, hoe doe je dat?

Een pluktuin aanleggen, hoe doe je dat? Wil je boeketten maken met bloemen uit eigen tuin? Leg dan een pluktuin aan! Bij het aanleggen van een pluktuin is de ligging van de tuin belangrijk. De meeste bloemen houden namelijk van een plekje in de zon. Een pluktuin blijft overzichtelijk als je de grond verdeelt in vakken, met looppaden ertussen. Zo kun je de bloemen ook beter plukken. Combineer vaste planten met eenjarigen. In de wintermaanden zorgen vaste planten voor structuur in de tuin. Ze hebben maar weinig verzorging nodig en door hun goed ontwikkelde wortelgestel drogen ze minder snel uit in een droge periode.

De voorbereiding

Veel eenjarige planten en bollen houden van zonlicht. De stand van de zon ten opzichte van de pluktuin is dus van belang. Ook mag de hogere beplanting de lage beplanting niet overschaduwen. Om te beginnen moet de grond klaar zijn voor gebruik.

Hoe maak je de grond klaar voor gebruik?

  • Verwijder eerst stenen en takken.
  • Trek daarna het onkruid met wortel en al uit de grond.
  • Neem een spade en spit de grond één steek diep om.
  • Hark grote kluiten zand fijn en maak het oppervlak glad.
  • Arme grond (zand) kan worden verbeterd met compost zodat het vocht beter wordt vastgehouden. Een laagje van 3 à 4 cm is voldoende. Verwerk de compost door de grond. Kleigrond kan worden vermengd met laag van 3 à 4 cm zand. De grond is nu beter waterdoorlatend.

Looppaden in een pluktuin

Bij een kleine pluktuin zijn looppaden niet nodig, maar bij een grotere tuin is dit wel verstandig. Zo kun je aan alle kanten bij de bloemen komen. Markeer de looppaden met touw en paaltjes en stamp de aarde goed aan. Een pluktuin oogt gauw wat rommelig doordat bloemen over de paden heen groeien. Voor een wat strakker effect kun je haagjes van bijv. buxus of taxus als omheining planten. Maak het middenpad ongeveer 75 cm breed, zodat er een kruiwagen door kan. Dit is handig als het onkruid en de uitgebloeide bloemen verwijderd moeten worden. De zijpaden mogen smaller zijn.

De indeling van de pluktuin

Kies bij voorkeur voor beplanting die je mooi vindt. Houd daarbij rekening met de kleuren, de benodigde hoeveelheid zonlicht, geur, hoogteverschillen, de juiste verhouding tussen bloem en bladplanten en de bloeitijd. Bepaal waar de vaste planten, eenjarigen en de bollen/knollen geplant moeten worden. Voor half mei kunnen de winterharde vaste planten worden geplant. Na half mei plant je de eenjarige planten. De kans op nachtvorst is dan nog maar heel klein. Lees voor het planten van bollen en knollen de aanwijzingen op de verpakking en volg deze op.

Hoeveel zonlicht hebben planten nodig?

Planten die van een plek in de volle zon houden hebben 7 à 8 uur zonlicht nodig per dag. Voor planten die genoegen nemen met minder zon is een plek in de halfschaduw voldoende. Hier schijnt de zon 4 tot 6 uur. Schaduwbeplanting heeft genoeg aan 2 tot 4 uur zonlicht per dag.

Planten in de grond zetten

Planten kunnen het beste in vochtige grond worden geplant. Doe dit bij voorkeur met regenachtig weer. Als dat niet mogelijk is, besproei je de grond totdat het nat genoeg is. Ook de wortelkluiten van vaste planten en eenjarigen moeten goed nat zijn, voordat ze worden geplant. Dit doe je door de planten ongeveer een kwartier in een bak met water te zetten.

Eenjarige zaailingen

Eenjarige, voorgezaaide plantjes kunnen buiten afharden vanaf begin mei. Bij zacht en droog weer kunnen de plantjes steeds iets langer naar buiten. Begin met halve dagen en zet de planten op een beschutte plek. Na half mei mogen de plantjes in volle grond worden gezet. De kans op nachtvorst is dan heel klein. Meteen in de volle grond zaaien kan ook. (voor eind mei) Zaai dun uit, dan hoeven de zaailingen niet meer te worden uitgedund. Bedek het zaad met een laagje (0,5 cm) potgrond.

De pluktuin onderhouden

Geef de planten steeds voldoende water en verwijder regelmatig het onkruid en de uitgebloeide bloemen. Zo blijft de pluktuin de hele zomer mooi. Uitgebloeide eenjarige planten verwijder je in het najaar. Ook de vaste planten hebben onderhoud nodig. De beste tijd om vaste planten af te knippen is het najaar of het voorjaar. Dit is afhankelijk van de soort plant. Om de drie of vier jaar delen, bevordert de groei en bloei van een plant. Het binnenste, oude gedeelte mag weg. De buitenste delen plant je opnieuw. Om goed te kunnen groeien en bloeien hebben planten voedingsstoffen nodig. Bemest de tuin in het voorjaar met organische meststoffen.

Bloemen plukken

Pluk de bloemen bij voorkeur 's morgens vroeg. Ze zijn dan nog fris en blijven langer mooi. Om de hele zomer te kunnen plukken is het belangrijk dat uitgebloeide bloemen worden verwijderd. De plant blijft bloeien. Als de plant zaad vormt gaat alle energie daar heen en stopt de bloei.

Hoe maak je een boeket?

  • Kies voor bloemen die net uit de knop komen.
  • Snijd de stelen met een scherp mesje of een snoeischaar af.
  • Knip bloemen af met een lange steel.
  • Na het plukken moeten de bloemen zich herstellen. Laat ze een paar uur staan voordat je ze gaat schikken.
  • Bind het boeket volgens de korenschoof methode.
  • Let hierbij op een goede verdeling van bloemen en blad.
  • Het boeket is klaar! Zet het in een vaas met schoon water en snijbloemenvoedsel.

Welke bloemen zijn geschikt voor de pluktuin?

Enkele geschikte bloemen voor de pluktuin zijn: ijzerhard, zonnehoed, lavendel, kattenstaart, lavatera, lupine, siererwt, vrouwenmantel, zonnebloemen, goudsbloemen, duizendblad, cosmea en margriet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boeketten maken met vaste snijbloemen uit de tuinBoeketten maken met vaste snijbloemen uit de tuinVoor het schikken van mooie boeketten, met bloemen uit eigen tuin, kun je éénjarige planten en plukbloemen uit zaadmengs…
Hoe maak je een boeket van bloemen uit de pluktuin?Hoe maak je een boeket van bloemen uit de pluktuin?In de zomermaanden levert een pluktuin voldoende bloemen op om mooie boeketten van te maken. Bloemen pluk je vroeg op de…
Bloemen plukken uit eigen tuinBloemen plukken uit eigen tuinJe huiskamer wordt gelijk gezelliger met een vers boeket bloemen. Dit boeket hoeft niet altijd bij de bloemist vandaan t…
Hoe leg je een bloemenweide aan?Hoe leg je een bloemenweide aan?We brengen steeds meer tijd door in onze tuin, die we dan ook als een verlengstuk van onze woonomgeving zien. We willen…
De zelfpluktuinDe zelfpluktuinZelf een boeket bloemen of een mand met fruit plukken, dat is iets wat veel mensen leuk vinden om te doen. Helaas heeft…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Docasamentos, Unsplash (bewerkt)
  • https://www.tuinen.nl/eenjarigen-zaaien/
  • https://247green.nl/6-goede-redenen-om-vaste-planten-te-poten/#.XG0Q3bhCd1s
  • https://www.mijntuin.org/articles/starten-met-een-pluktuin-10-must-have-planten

Reageer op het artikel "Een pluktuin aanleggen, hoe doe je dat?"

Infoteur: Liza
Laatste update: 20-02-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Plukbloemen
Schrijf mee!