InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Rhododendrons en azalea's zijn mooie voorjaarsbloeiers

Rhododendrons en azalea's zijn mooie voorjaarsbloeiers

Rhododendrons en azalea's zijn mooie voorjaarsbloeiers In het voorjaar zien we in veel tuinen rhododendrons bloeien. Als deze goed zijn aangeplant dan kan men jarenlang plezier hebben van deze prachtige planten. Ze groeien niet zo snel maar bloeien wel uitbundig. Vroeger zag men deze planten vaak in villawijken en bij openbare gebouwen waar ze in de lente volop kleur en fleur geven. Inmiddels zien we dat de rhododendron in veel tuinen wordt geplant, zowel in binnen- als buitenland. De plant is winterhard maar vraagt wel een goede verzorging.

Oorsprong van de Rhododendrons

We spreken over een plant met een eerbiedwaardige geschiedenis want al 2000 jaar geleden werden er in China al rhododendrons in potten geplant. In Nederland kennen we de plant sedert 1680 toen ze vanuit Japan naar Nederland werd getransporteerd. Deze plant is eigenlijk erg uitheems en groeit vooral in de Himalaya. In Azië waar tegenwoordig veel overstromingen plaats vinden zijn ontelbaar veel rhododendrons van de hellingen weggekapt en dit maakt dat de waterstromen naar beneden naar de bewoonde gebieden toegankelijk zijn geworden. Jammer van de natuur en letterlijk een ramp voor de plaatselijke bevolking van vele gebieden. Vroeger was het een prachtig gezicht om de bloeiende struiken te zien die op de hellingen groeiden. Dit wordt steeds minder. Wel zien we de plant nog veel in Korea, China en Japan, Nieuw Guinea en Noord Australië. Maar er zijn ook bijzondere soorten die alleen voorkomen in Nepal, waar het de nationale bloem is. De naam is afkomstig uit het Grieks. Rhodos betekent roos en dendron wat boom betekent. De rhododendron behoort tot de familie van de Ericaceeën waar ook het alpenroosje in thuis hoort. Maar ook bepaalde heideplanten vinden hier hun oorsprong. In totaal zijn er tussen de 600 en 1000 soorten bekend van deze familie. De struiken doen het ook heel goed in de Alpen en dat betekent dus dat ze winterhard zijn. Rhododendrons en azale's zijn geliefd in tuinen en parken en worden aangeplant als echte sierplanten.

Azalea's in de tuin en in huis

Naast de rododendron kennen we de azalea die familie is van deze plant. Hiervan kennen we zes soorten. De Japanse azalea is de Tsususi die groen blijft en daarnaast kennen we ook de Penthantera die haar blad verliest. Azalea's kennen we ook als kamerplant. In principe kan de azalea buiten gezet worden maar in de praktijk is het toch vaak erg moeilijk om de plant dan over te houden. We hebben in huis n.l. te maken met hele andere klimatologische omstandigheden dan buiten. Ook de vochtigheid speelt een belangrijke rol. Er zijn zowel bladhoudende als bladverliezende azalea's.

Het planten

Wie een rhododendron koopt doet dit vaak al met bloemen in de plant. Toch is het beter om deze eerste bloemen te verwijderen bij het planten zodat de plant al haar energie kan gebruiken om te gaan groeien.De struikjes vragen om een luchtige maar ook iets zurige grond. Men kan het beste de plant niet al te diep planten zodat de wortels lucht krijgen. Deze planten kunnen het beste op een niet zo zonnige plaats geplant worden want ze verdragen wel halfschaduw en zelfs schaduw. We zien ze vaak aan de bosrand staan waar ze heel goed groeien in de bosgrond.Bij teveel zonlicht kan de plant snel uitdrogen. Tuinturf en eventueel kokosvezels zorgen voor een zure grond.

Bemesten

In het najaar kan men het beste wat extra mest geven met kalium zodat de plant goed gevoed de winter in kan gaan. In het voorjaar kan dan nog een beetje mest worden gegeven en indien nodig wat extra water. Laat afgevallen bladeren maar lekker om de plant liggen want deze geven extra voeding. We kunnen planten zowel in het najaar als in het voorjaar. Vanaf half maart tot eind april is een goede periode. Maar ook vanaf half oktober tot eind november is planten mogelijk.

Bloeiwijze van deze voorjaarsbloeiers

De rhododendron kan wel 200 cm. hoog worden maar er zijn ook soorten die slechts 100 cm. hoog worden. Er zijn planten met grote bladeren en met kleinere bladeren. De plant is verkrijgbaar in veel verschillende soorten. De kleuren zijn ontelbaar. We zien witte, maar ook blauwe, oranje, roze en paarse rododendrons met prachtige namen als: Dreamland, Geisha orange, Cunningham white.

Snoeien

Over het algemeen is het niet nodig om een rhododendron te snoeien. Pas als de bladeren geel worden kan men besluiten om de plant wat in te korten. Ook kan men de plant te groot vinden en dan kan men a.h.w. een strenge opknapbeurt geven. Dit kan het beste gebeuren in maart of april. Let er wel op dat daar waar gesnoeid zal worden de plant op die plaats gaat uitlopen. We moeten er aan denken dat in augustus de knoppen al gevormd worden voor het daarop volgende jaar.

Nederlandse Rododendron Vereniging

In Nederland bestaat vanaf 1991 al de Nederlandse Rhododendron Vereniging. Ook uit België zijn leden afkomstig. Men wisselt onderling informatie uit en bezoekt tuinen en men maakt excursies. Voor informatie zie: Ned. Rhododendron Ver.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Rhodoland.nl
  • Ned. Rhododendron Ver.

Reageer op het artikel "Rhododendrons en azalea's zijn mooie voorjaarsbloeiers"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 28-06-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!