InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De kokowall - een geluidwerende schutting

De kokowall - een geluidwerende schutting

De kokowall - een geluidwerende schutting Omgevingsgeluiden zorgen soms voor geluidsoverlast. Geluiden verminderen door het plaatsen van een geluidwerende schutting. De kokowall is een schutting, die bestaat uit een geluidsscherm en kokos. Het geluidsscherm zit vast in een frame van verzinkt staal. Aan beide zijden van het geluidsscherm zijn kunststof kokers, bedekt met kokos, bevestigd. Het geluidsscherm isoleert en kokos absorbeert de omgevingsgeluiden. Dit levert een geluidsreductie op van 30 decibel. Door de afwerking met kokos krijgt de schutting een natuurlijke uitstraling waar klimplanten zich gemakkelijk aan hechten.

Een geluidwerende schutting van kokos

Als je veel hinder ondervindt van omgevingsgeluiden zoals het verkeer of de buren, dan kan een geluidsisolerende schutting uitkomst bieden. Er kan een isolatiewaarde van 30 dB worden bereikt. De schutting bestaat uit een geluidsisolerende plaat waarbij de buitenzijden zijn afgewerkt met kunststofkokers, omhuld met kokos. De isolerende kunststofplaat is vrij van kieren, naden en gaatjes. De schutting is afgewerkt met kokos, een natuurlijk materiaal. Kokos is afkomstig van de bast van kokosnoten en is kwalitatief vergelijkbaar met hardhout. Het is een hernieuwbaar materiaal en zeer duurzaam. Klimplanten hechten zich gemakkelijk aan de kokosvezels. Ze zorgen voor extra isolatie en een groene tuin. De schutting krijgt hierdoor een warme uitstraling en past bij elke tuinstijl.

Schuttingen van hout of kunststof

Schuttingen van hout of kunststof zijn in elke bouwmarkt verkrijgbaar. Ze zijn relatief goedkoop en gemakkelijk te plaatsen. Maar ze zijn niet geluidwerend. Er zitten kieren en gaten tussen de planken en zelfs als er beplanting voor staat zullen omgevingsgeluiden nauwelijks worden gedempt.

Geluidsisolatie en geluidsabsorptie wat betekent het?

Geluidsisolatie voorkomt dat geluiden door kunnen dringen. Een goede geluidsisolatie krijg je met een dubbele constructie die onderling niet met elkaar verbonden is. Het geluid wordt terug gekaatst. Geluidsisolerende materialen zijn luchtdicht.
Bij geluidsabsorptie nemen materialen het geluid op. Geluidsabsorberende materialen hebben een open constructie. Ze verminderen de hardheid van geluiden tot 7 dB.

De afmetingen van een geluidsscherm

Het geluidsscherm is modulair opgebouwd en heeft een korte bouwtijd. De geprefabriceerde panelen worden tussen een metaalconstructie gemonteerd. Tot een hoogte van drie meter kan het geluidsscherm handmatig worden gemonteerd. Daarboven worden de schermen gestapeld. Schermen die hoger zijn dan drie meter worden anders gefundeerd en geplaatst met een kraan. Dan is een hoogte tot acht meter mogelijk. Standaard is de kokowall 2,5 m breed, maar ze kunnen ook in iedere andere afmeting geleverd worden. Een scherm weegt ongeveer 25 kg/m2 en is ongeveer 9 cm dik.

Extra opties zijn

  • Geluidsschermen met een hoek eraf.
  • Panelen voorzien van verzinkt betongaas achter de kokosbuizen
  • Schermen met een puntenrij

Transparante geluidsschermen

De kokowall geluidsschermen zijn horizontaal en verticaal mooi in combinatie met transparante acrylaat panelen. Transparante platen zorgen voor meer lichtinval wat vooral bij hoge schermen een voordeel kan zijn. Het is mogelijk om ze te laten inbouwen in een frame van staal of aluminium. Bij de geluidsschermen zijn bijpassende deuren en poorten verkrijgbaar. Ze zijn gemaakt van aluminium of hardhout.

De kokowall geluidsschermen en het milieu

Voor het maken van de buizen wordt gerecyclede kunststof (zonder pvc) gebruikt. De buizen zijn omwikkeld met kokosvezels. Kokosvezels zijn afkomstig van de bast van kokosnoten. De vezels verteren niet zo gemakkelijk waardoor het een lange levensduur heeft. Kokosvezels kunnen worden hergebruikt. Het is dus een ecologisch verantwoord product.

Verkleuringen ontstaan onder invloed van zonlicht

Onder invloed van zonlicht verkleuren de kokosvezels na verloop van tijd en worden wat lichter. De natuurlijke uitstraling blijft wel behouden. Verkleuring kun je voorkomen door de onbegroeide delen te behandelen met tuinbeits.

Een groen scherm met klimplanten

Klimplanten hechten zich gemakkelijk aan kokosvezels. Binnen een paar jaar is het scherm geheel begroeid. Klimplanten zorgen ook voor extra isolatie. Plant drie planten per meter om de schutting snel te laten begroeien. Als dit te prijzig is kun je ook één plant per meter planten. Het duurt dan wel wat langer voordat het scherm is begroeid. Zet de jonge klimplanten het eerste jaar vast met speciale pennen omdat ze in het begin hulp nodig hebben bij het hechten. Na een paar jaar kan het nodig zijn om de beplanting te snoeien.

Geschikte klimplanten zijn

  • klimop
  • kamperfoelie
  • wingerd
  • clematis
  • hop
  • winterjasmijn
  • klimroos
Gerelateerde artikelen
Regels voor plaatsen schutting of scheidsmuurRegels voor plaatsen schutting of scheidsmuurEen schutting plaatsen lijkt een eenvoudige handeling, maar er zijn toch enkele regels die in acht genomen moeten worden…
Klimplanten in de tuinKlimplanten brengen hoogte aan in de tuin. Ze kunnen worden gebruikt om een schutting, schuurtje of een muur te laten be…
Erfafscheiding: het natuurlijk alternatiefBuiten de standaard betonnen, houten of kunststof schuttingen, zijn er nog heel veel mogelijkheden om uw tuin af te sche…
Plaatsen van een schuttingPlaatsen van een schuttingHet plaatsen van een schutting in uw tuin hoeft niet heel duur te zijn. Er zijn verschillende voordelen aan het plaatsen…
Betonschutting, hout-betonschutting of aluminium schuttingBetonschutting, hout-betonschutting of aluminium schuttingWie zich gaat oriënteren op een nieuwe erfafscheiding loopt de kans om al snel door de bomen het bos niet meer te zien.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: CelioNicoli, Pixabay
  • www.kokossystems.nl
  • http://webshop.groen-kreatief.nl/?75,kokosscherm-180-x-180

Reageer op het artikel "De kokowall - een geluidwerende schutting"

Reactie

H. J. Afink, 06-11-2018 18:40 #1
Dag,
Sinds 3 jaar hebben wij een kokowall scherm van 3 meter hoog tussen onze tuin en een sportpark staan.
Het geluidswerende effect is zeer teleurstellend, het effect is bijna nul en heeft geen waarde.
Dat er geen zicht is op het sportpark is een van de grootste voordelen.
m.vr.gr. Henk Afink

Infoteur: Liza
Laatste update: 27-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!