InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Wat kosten rolluiken?

Wat kosten rolluiken?

Een goede manier om energie te besparen en om het comfort van uw huis te verhogen, is het plaatsen van rolluiken. Wat gaat het u kosten om rolluiken te plaatsen? Er zijn veel verschillende vormen van zonwering. Deze hebben als doel om een overvloed aan zon buiten uw huis te houden, om te voorkomen dat het erg warm gaat worden. Eén van de populairste vormen van buitenzonwering zijn rolluiken. Deze bieden ten opzicht van de overige mogelijkheden ook voordelen bij een strenge winter. Rolluiken kunnen u namelijk veel stookkosten besparen. Gedurende de koude nachten kunt u met rolluiken de kou beter buiten uw huis houden. Als extra bijkomend voordeel heeft het ook nog een inbraakwerend effect. De rolluiken kunnen geforceerd worden, maar de inbreker moet er extra werk voor verrichten, en daar zitten ze niet op te wachten. De rolluiken geven de inbrekers ook het gevoel dat u veel zorg hebt geschonken aan preventie.

Binnenzonwering

De populairste vorm van zonwering is de binnenzonwering, dit vooral uit kostenoverweging. Hierbij kunt u denken aan lamellen, rolgordijnen en jaloezieën (beter bekend onder de naam luxaflex). Deze zijn in bouwmarkten te verkrijgen en eenvoudig zelf te monteren. Voor 15 kunt u al rolgordijnen krijgen voor een raam van 60 tot 70 centimeter breed. Voor brede ramen moet u uitgaan van minimaal 90. Het nadeel van deze vorm van zonwering is dat het maar gedeeltelijk werkt. De warmte komt namelijk wel binnen en de zon krijgt de kans om uw huis te verwarmen.

Plaatsen van zonwering buiten het huis

De meeste mensen zullen niet zelf in staat zijn om zonwering aan de muren zelf te bevestigen. Het is ook te adviseren om dit te laten doen door professionele mensen. Het kan namelijk grote gevolgen hebben bij onjuiste montage van de zonwering. Het zal wat meer gaan kosten, maar u haalt wel een stukje kennis is huis. Ook voor buiten zijn er vele verschillende vormen van zonwering. De meest voorkomende zijn:
  • Rolluiken
  • Buitenjaloezieën
  • Screens
  • Knikarmschermen
  • Uitvalschermen
  • Markiezen
  • Shutters

Wat kosten rolluiken?

Rolluiken zijn er in vele kwaliteiten en maten. Voor elk formaat raam kan een zonwering gemaakt worden. Bij het plaatsen van rolluiken krijgt u te maken met de kosten van het bijkomende materiaal, manuren en van de rolluiken zelf. De prijs per rolluik zal voornamelijk afhankelijk zijn van de omvang van het raam. Voor een raam van 1,60 centimeter breed en 1,80 centimeter hoog, moet u rekening houden met een prijs van tussen de 575 en 625 inclusief BTW en montage. Dit bedrag is inclusief bediening met een motor in plaats van handmatige bandbediening. Kiest u voor het handmatig bedienen met een band, dan zal de rekening ongeveer 150 lager uitvallen. Indien u specifieke wensen hebt over de kleur, kan dit de rekening verhogen.

Meerdere offertes aanvragen

U doet er verstandig aan om vooraf meerdere offertes op te vragen bij verschillende bedrijven. Dit niet alleen om de prijzen te vergelijken, maar ook om de adviezen onderling te vergelijken.

Rolluiken of andere zonwering

Buitenzonwering houdt 85 tot 90 procent van de warmte-energie buiten, tegen maximaal 65 procent door binnenzonwering. Van de buitenzonwering is een rolluik in de meeste gevallen het meest effectief. Zeker indien u ook de overige voordelen meenemen in de overweging. Het zal u energie besparen in de winter en de kans op inbraak zal kleiner worden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kosten rolluiken?"

Infoteur: Juul
Laatste update: 20-08-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!