InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Rolluiken schoonmaken

Rolluiken schoonmaken

Waarom is het belangrijk om rolluiken schoon te maken en hoe kan ik dit het beste doen? Geniet van de voordelen van schone en goed onderhouden rolluiken.

Waarom rolluiken schoonmaken?

Het is belangrijk dat u uw rolluiken goed schoon houdt. Goed onderhoud is van belang voor een langere levensduur. Rolluiken worden blootgesteld aan verschillende weersomstandigheden. Er komt groene aanslag op of u ziet zwarte lekstrepen. Schone rolluiken geven uw huis een mooiere uitstraling dan wanneer ze erg vuil zijn. De binnenkant van een rolluik wordt ook snel vuil, dit kan een doorn in het oog zijn als u hier tegenaan kijkt. Voor een optimale werking is het noodzakelijk om uw rolluiken schoon te houden, ook is het belangrijk om bewegende delen te onderhouden.

Het schoonmaken van de rolluiken kunt u laten uitbesteden. Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het schoonmaken van de rolluiken. Omdat het een lastige klus kan zijn, kunt u veel tijd besparen. Wilt u liever geld besparen dan kunt u ook zelf uw rolluiken schoonmaken.

Schoonmaken van de rolluiken

Zorg ervoor dat u bij een elektrische rolluik de spanning eraf haalt voordat u begint met het schoonmaken. Het schoonmaken van de buitenkant is een eenvoudige klus. U kunt met een zachte doek/spons en een sopje het vuil verwijderen. Gebruik geen agressieve schoonmaakmiddelen, hierdoor krijgt u vlekken en oneffenheden op het rolluik.

In de binnenkant van de rolluiken zit vaak veel vuil. Als u dit niet schoonmaakt, zal het vuil zich steeds sneller uitbreiden. Het schoonmaken van de binnenkant is een lastige klus. Om bij de binnenkant van het rolluik te kunnen dient u de kap van het rolluik te verwijderen. Vervolgens kunt u het rolluik steeds een klein stukje laten zakken, en de lamellen schoonmaken.

Naast het schoonmaken is het een aanrader om de rolluiken jaarlijks te waxen. Door het waxen trekt het rolluik minder snel vuil aan. Ook laat de wax de lak mooi glanzen.

Bewegende delen smeren

U wilt natuurlijk niet alleen schone rolluiken maar ook rolluiken die optimaal werken. Daarom is het belangrijk dat u de bewegende delen goed smeert. Dit kunt u het beste doen met teflonspray, gebruik geen vet smeermiddel dit trekt meer vuil aan. De rubbers van de geleider moet u eerst schoonmaken en vervolgens insmeren met een zuurvrije vaseline. Het smeren van de geleiders voorkomt het vastvriezen van de lamellen.

Is het schoonmaken en onderhouden verplicht?

Voor particulieren is rolluiken schoonmaken en onderhouden niet verplicht. Het schoonmaken zal wel de levensduur van de rolluiken verlengen. Voor bedrijven is het wettelijk verplicht om de rolluiken te laten onderhouden. Hoe vaak dit onderhoud gedaan moet worden hangt af van de gebruiksfrequentie. Voor dit onderhoud kunt u het beste een onderhoudscontract afsluiten bij uw leverancier of gespecialiseerd bedrijf. In het contract staan alle afspraken omtrent het schoonmaken en onderhouden van uw rolluiken.
© 2014 - 2019 Julianb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.rolluiken-weetjes.nl/
  • http://www.rolluiken-weetjes.nl/rolluiken/rolluiken-schoonmaken.html

Reageer op het artikel "Rolluiken schoonmaken"

Infoteur: Julianb
Laatste update: 14-03-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!