InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Hoe houd ik mijn huis koel?

Hoe houd ik mijn huis koel?

In het voorjaar en in de zomer kunnen de temperaturen flink oplopen. Het gaat met het opwarmen van het klimaat steeds belangrijker worden om uw huis af te kunnen koelen of koel te houden. In de winter kunt u energie besparen door een goed geïsoleerd huis. Dezelfde isolatie werkt ook mee om de warme buiten het huis te houden. Over het algemeen is dit niet meer voldoende om in de warme dagen een koel huis te houden. In de zeer warme periodes is het moeilijk te voorkomen dat u en uw gezin moeilijk kunnen slapen door de warmte die in het huis blijft hangen.

U kunt uw huis koel houden door er voor te zorgen dat er minder warmte het huis binnen komt, of door warmte in het huis af te voeren. U kunt hiervoor een airco gebruiken, maar deze zijn duur in aanschaf en in gebruik. Ze verslinden namelijk energie.

Open ramen om warmte kwijt te raken

ís Ochtends vroeg en in de avond kunt u veel warmte kwijt raken door deuren en ramen open te zetten. Afhankelijk van het aantal te openen ramen kan dit een groot verschil maken. De meest ideale manier is door een schuifpui open te zetten in de koelere periodes. Op het moment dat het buiten warmer is dan binnen, is het niet verstandig om ramen en deuren open te zetten. Dit zal namelijk zorgen voor extra warmte in huis.

Rolluiken plaatsen

Het plaatsen van rolluiken is nuttig om warmte en kou buiten het huis te houden. In periodes met vrieskou, kunt u in de koudste periodes (ís nachts) de rolluiken dicht doen. In de zomer kunt u de rolluiken juist gebruiken om de warmte buiten te sluiten. Zolang de zon op de ramen staat, kunt u de rolluiken dicht doen. Op deze manier kunt u effectiever warmte buiten houden dan bijvoorbeeld met gordijnen en rolgordijnen. Met rolluiken voorkomt u namelijk dat de warmte binnen komt.

Volgens de Vereniging Eigen Huis houdt zonwering buiten ongeveer 90 procent van de warmte tegen. Bij zonwering binnen is dit percentage tussen de 35 en 65 procent.

Hordeuren installeren

In de warme periodes kunt u het huis vooral laten afkoelen in de avonduren. Dit kunt u echter niet combineren met lichten aan in uw huis. Door hordeuren te plaatsen kunt u in de avonduren blijven luchten en ook licht aan doen in uw woonhuis. Hierdoor kunt u uw huis beter afkoelen.

Overkapping voor de ramen

Door aan de achterkant van het huis een overkapping te plaatsen, kunt u ook voorkomen dat de zon rechtstreeks in uw ramen gaat schijnen. U krijgt een overkapte gedeelte buiten waar u kunt zitten, en het zal u ook nog warmte in huis besparen. Een nadeel is echter dat u ook minder lichtinval in huis zult krijgen.

Goede dakisolatie

In de winter verliest u veel warmte door het dak. In de warme zomermaanden zal u bovenste etage flink opwarmen door de brandende zon. Door uw dak goed te isoleren kunt u geld besparen in de winter, en warmte buiten houden in de warme zomers.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • VEH

Reageer op het artikel "Hoe houd ik mijn huis koel?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 11-05-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!