InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Van triplex tot spaanplaat

Van triplex tot spaanplaat

Als je naar de bouwmarkt gaat, kan je er tal van platen en panelen aanschaffen. Van triplex, MDF en spaanplaat heeft iedereen al wel eens gehoord. Maar wat is nu juist het verschil?

Timmerpaneel

Een stevige plaat die is opgebouwd uit stroken massief hout die zijn samen gelijmd met de hartkant van het hout om en om, wat de stabiliteit bevordert. Voor het maken van meubels, bureaus en boekenplanken kunt u het als massief hout beschouwen.

Meubelplaat

Een kern van massieve latten die aan beide kanten worden afgedekt door een gewone of decoratieve fineerlaag. Het wordt niet veel meer toegepast. De draad van de latjes ligt 90° gedraaid ten opzichte van de fineerlaag.

Triplex en multiplex

Sterke platen van drie of meer lagen fineer die aan elkaar gelijmd, met de nerven van elke laag loodrecht op de onderliggende laag. Multiplex is verkrijgbaar in diverse kwaliteiten. Sommige zijn uitsluitend bestemd voor gebruik binnenshuis, andere zijn extreem weerbestendig. Ook zijn er multiplex platen te koop met decoratieve fineerlagen op één of beide zijden of met een afwerking van kunststof.

Betonplex

Dit is een multiplex waar een bruine epoxy toplaag is op aangebracht. Hierdoor is er een harde en waterdichte afwerking van het hout aanwezig, dat daardoor geen nabehandeling meer nodig heeft. Het werd speciaal gemaakt om er bekistingen van te maken voor het storten van beton. Vanwege het zeer gladde oppervlak kan betonplex ook toegepast worden voor opbergruimten, aanhangwagens, dierenhokken, glijbanen, bekleding van vloeren en wanden van bedrijfsauto's. Het materiaal is zeer sterk en bestand tegen vocht.

Spaanplaat

Houtsnippers die zijn samen gelijmd en geperst tot een plaat met een glad oppervlak. Hoewel spaanplaat zwaar is, heeft het weinig structurele sterkte. Het is vrij ruw en maakt gereedschap snel bot. De kwaliteit voor binnenshuis wordt gebruikt voor planken en deuren. Er zijn diverse kwaliteiten, die zich onderscheiden naar de gebruikte pershardheid, lijmsoort en vochtbestendigheid.

Gefineerde spaanplaat

Een kern van spaanplaat waarvan één of beide zijden zijn bedekt met decoratieve houtfineer, melamineplaat of een laklaag. Spaanplaat dat aan beide zijden met houtfineer is bekleed, gebruikt men voor planken en meubels. Fineerstrips die bij de gefineerde platen passen en die u op de zijkanten kunt lijmen, zijn verkrijgbaar op rollen.

Hardboard

Een dunne, stevige plaat gemaakt van zwaar geperste houtvezels en -pulp. Het heeft vaak een ruwe en een gladde kant. Het is overal verkrijgbaar in kwaliteiten voor binnenshuis, maar ook voor buiten. Dit laatste noemt men ook masmite en is een geolied hardboard die een stuk harder is. Er zijn ook nog andere kwaliteiten: hardboard dat aan beide kanten glad is, een hardboardplaat met allemaal gaatjes, bijvoorbeeld voor het ophangen van voorwerpen, bekleed hardboard en gelakt hardboard.

MDF

Medium density fibreboard of MDF is gemaakt van houtvezels die onder druk zijn samen gelijmd. MDF vormt een dikke, gladde plaat die men als hout kan zagen en bewerken. Het wordt veel gebruikt voor meubels en is zeer geschikt om met fineer of verf af te werken. Er bestaat ook HDF, of high density fibreboard, dat nog steviger is.

OSB

OSB of oriented strand board wordt gemaakt van veel grovere spanen of vezels dan MDF. De schilfers van de buitenste lagen zijn evenwijdig aan de plaatlengte gericht, die van de binnenlaag zijn ofwel willekeurig gestrooid ofwel dwars gericht op de lengterichting. Deze platen worden veel gebruikt als ondervloer bij parketvloeren?

Zachtboard

Dit is een zachte plaat, gemaakt van houtvezels, met weinig toegevoegd bindmiddel. Door deze samenstelling is het een lichtgewicht plaat met een vrij zwakke structuur. Ideaal voor prikborden.
© 2009 - 2017 Kristofvdh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Houten Plaatmaterialen - De juiste Plaat voor de juiste KlusHouten Plaatmaterialen - De juiste Plaat voor de juiste KlusBewerken en afwerken van houten plaatmateriaal, in en om het huis; Doe-Het-Zelf! Er zijn bij de bouwmarkt of vakhandel v…
VOC, oftewel vluchtige organische componentenOnder VOC´s vallen formaldehyde, veel pesticiden, oplosmiddelen en een reeks schoonmaakmiddelen. VOC´s bevatten koolstof…
Paardentrailer opknappenVeel mensen kiezen uit financieel oogpunt voor een tweedehands trailer. Deze moet natuurlijk in goede staat zijn om een…
Planken, schappen en werkbladen voor de keukenVergeet niet dat de keuken een werkplaats is. Het valt echter niet mee om een keuze te maken uit de verschillende materi…
Handleiding: het maken van een krabpaal voor de katHandleiding: het maken van een krabpaal voor de katKrabpalen, het meest geliefde item van een kattenpoot. De dierenwinkels staat er vol van, maar de prijs- kwaliteitsverho…

Reageer op het artikel "Van triplex tot spaanplaat"

Infoteur: Kristofvdh
Gepubliceerd: 10-08-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!