InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Wat kosten nieuwe kunststof kozijnen?

Wat kosten nieuwe kunststof kozijnen?

Het plaatsen van nieuwe kozijnen is een dure aangelegenheid. De meeste mensen kiezen er voor om er kunststof kozijnen in te zetten. Houten kozijnen zijn namelijk bewerkelijker in het onderhoud. Het vervangen van de kozijnen is een zeer grote uitgave. De kozijnen zijn een onderdeel van het huis die veel onderhoud vraagt. De houten kozijnen moeten minimaal eens per vier of vijf jaar opnieuw geverfd worden. Huiseigenaren die dit niet doen, lopen het risico dat ze aangetaste kozijnen krijgen. Zodra de kozijnen aan vervanging toe zijn, kiezen de meeste mensen niet meer voor een houten variant, maar voor kunststof. Dit is namelijk onderhoudsarm en dus veel minder bewerkelijk dat houten kozijnen. De kozijnen van de bovenetage zijn voor de meeste mensen moeilijk te bereiken, en dus ook moeilijk te verven in geval van houten kozijnen.

Het laten verven van uw huis (kozijnen)

Niet iedereen is in staat of bereid, om eens in de vijf jaar het huis zelf te schilderen. In geval van houten kozijnen zal dit toch moeten gebeuren, dus gaat u een schilder inschakelen. De tarieven van de schilders verschillen onderling sterk, maar zal al gauw 35 tot 45 per uur gaan kosten. Voor grotere klussen kunt u meestal een vast bedrag afspreken met de schilder. De totale kosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid schilderwerk, van de kwaliteit van het houtwerk (slechte kwaliteit hout moet de schilder herstellen) en van de hoogte waarop de schilder moet werken. Voor een vrijstaand huis zult u meer betalen dan voor een rijtjeshuis in verband met het aantal kozijnen. Voor een huis met redelijk veel houtwerk is 2.000 en gangbaar bedrag. Gerekend over 20 jaar (inflatie buiten beschouwing gelaten) kost het u dus: 4 x 2.000= 8.000 om de kozijnen te onderhouden. Bij kunststofkozijnen hoeft u uitsluitend de kozijnen een keer te reinigen met een doekje.

Hout combineren met kunststof

In het verleden was het een groot bezwaar dat het zo duidelijk zichtbaar was dat het kunststof was. Tegenwoordig kunt u ze in diverse kleuren krijgen. De topkwaliteit kunststof kozijnen zijn nauwelijks meer te onderscheiden van houten kozijnen. U kunt er overigens ook voor kiezen om op de bovenetage kunststof te plaatsen in exact dezelfde kleur als de houten kozijnen beneden. In dat geval valt het niet op dat de kozijnen boven van kunststof zijn en de kozijnen op de bovenetage zijn toch het grootste probleem om te schilderen.

Malafide bedrijven

De verschillen in prijs zijn groot in deze branche, maar dat geldt ook voor de kwaliteit van de bedrijven. In de media duiken er geregeld malafide bedrijven op die handelen in kunststof kozijnen. U kunt er het beste voor zorgen dat u een bedrijf inschakelt met het VKG-keurmerk. De Vereniging Kunststof Gevelelementenindustrie (VKG) is een brancheorganisatie van de aangesloten leveranciers van kunststof kozijnen. Een lidmaatschap van deze brancheorganisatie wil nog niet zeggen dat het een kwalitatief goed bedrijf is, maar u kunt terugvallen op de brancheorganisatie bij geschillen. Het is in ieder geval aan te raden om geen aanbetalingen te verrichten voordat het bedrijf begonnen is. Indien u wel moet aanbetalen, zorg er dan voor dat het om kleine bedragen gaat.

Wat kosten kunststof kozijnen?

Kunststof kozijnen zijn aanzienlijk duurder dan houten kozijnen. Gezien het onderhoud en de levensduur is het een goede investering voor de toekomst. U bespaart de kosten en het werk van het verven. Alleen al een deur van kunststof gaat u tussen de 1.800 en 3.000 kosten. Voor één kozijn met een omvang van 2 meter breed en 1,50 meter hoog, moet u rekening houden met een bedrag rond de 1.000 per stuk. Voor een rijtjeshuis moet u in totaal ongeveer rekenen op een bedrag tussen de 9.500 en 13.000.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kosten nieuwe kunststof kozijnen?"

Reactie

Wim Pak, 01-06-2010 23:11 #1
Als een rijtjeshuis ongeveer 10.000,- tot 13.000,- aan kozijnen kost, zit daar dan alles in (ramen, deuren, glas, vensterbanken, plaatsen, monteren en afwerken?). Gaat dit dan om HR++ glas en is er een politiekeurmerk?

Infoteur: Juul
Laatste update: 20-08-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!