InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Vijf redenen om geen huis te kopen

Vijf redenen om geen huis te kopen

Vijf redenen om geen huis te kopen Het huren van een huis heeft nadelen, maar dat geldt zeker ook voor het kopen van een huis. Een huis kopen is een soort van een belegging die veel overwaarde kan opleveren, maar u kunt er ook hoge schulden aan over houden. Lange tijd werd het kopen van een huis gezien als een goede investering, maar de huizenprijzen kunnen ook zakken. Dit is bijvoorbeeld gebeurd in de periode van 1980 tot 1985 en gedurende de kredietcrisis heeft de huizenmarkt ook zware klappen gehad. Over een lange periode gerekend blijven de huizenprijzen stijgen, maar dat biedt geen garanties voor de toekomst. In dit artikel treft u vijf redenen aan waarom u geen huis moet gaan kopen.

De huizenprijzen kunnen ook zakken

Een huis koopt u in de eerste plaats om het woongenot, maar het is wel de bedoeling dat het huis in waarde gaat stijgen. De trend over een langere periode is nog steeds stijgende, maar hoe de waarde zich in de toekomst gaat ontwikkelen, weet niemand.

Een koophuis zorgt ervoor dat u niet flexibel bent

Mensen die niet lang in één huis blijven wonen, moeten gaan huren in plaats van kopen. Een eigen huis moet u weer zien te verkopen op het moment dat u wilt of moet verhuizen. Bij de aankoop van de woning hebt u kosten moeten maken, zoals overdrachtsbelasting en de notariskosten. Zelfs bij stijgende huizenprijzen dreigt het gevaar dat u het huis met verlies moet verkopen, doordat u naast de kosten van het huis, ook de bijkomende kosten moet terugverdienen. Een huurhuis kunt u op korte termijn weer opzeggen.

Huiseigenaren moeten rekening houden met hoge onderhoudskosten

Als eigenaar van het huis moet u rekening houden met hoge onderhoudskosten. Hierbij kunt u denken aan de kosten om het huis te schilderen en het vervangen van een verwarmingsketel, maar ook aan een nieuwe keuken en het vervangen van een badkamer. Dit zijn kosten waar u als eigenaar uiteindelijk een keer tegenaan gaat lopen. Als huurder van een huis, hoeft u minder kosten te maken aan het huis. De verhuurder is verantwoordelijk voor het huis zelf.

Recht op huurtoeslag bij het huren van een huis

Huurders hebben onder voorwaarden recht op een huurtoeslag. Dit is afhankelijk van de hoogte van het inkomen en van de hoogte van de te betalen huur. Door deze tegemoetkoming, zijn huurders met een laag inkomen goedkoop uit wat betreft hun woonlasten.

Onzekerheid over de toekomst van de hypotheekrenteaftrek

Meer dan de helft van de huishoudens woont tegenwoordig in een eigen huis. Dit is voor een groot deel toe te schrijven aan de hypotheekrenteaftrek. De betaalde hypotheekrente voor de eigen woning, is aftrekbaar van het inkomen. De kosten voor de Nederlandse schatkist zijn ontzettend hoog en onhoudbaar voor de toekomst volgens deskundigen. Het lijkt waarschijnlijk dat de fiscale regeling geleidelijk verslechterd gaat worden. Bij een beperking van de regeling, kunnen de nettolasten voor de huiseigenaren met een hypotheek gaan stijgen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vijf redenen om geen huis te kopen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 22-03-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!