InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Niet meer huren, maar kopen

Niet meer huren, maar kopen

Zowel het huren als het kopen van een huis heeft nadelen. Huurders die een huis gaan kopen, moeten zich wel goed beseffen wat de financiële gevolgen zijn van deze beslissing. Het huren van een huis heeft als grootste nadeel dat de te betalen huur jaarlijks stijgt. Daarnaast wordt als aanvullend nadeel vaak opgegeven dat er geen vermogensopbouw plaatsvindt, zoals bij het kopen van een huis wel het geval is. Een waardestijging van een eigen woning is echter ook geen garantie. Historisch gezien is het kopen van een huis een verstandige investering, maar garanties bestaan er niet.

Hypotheek afsluiten om het huis te kunnen kopen

Vrijwel niemand is in de positie om een huis te kopen zonder een hypotheek af te sluiten. Het afsluiten van een hypotheek wordt vaak te licht over gedacht. U staat namelijk op het punt om een financiële verplichting aan te gaan voor een periode van dertig jaar. Het kan de moeite lonen om verschillende banken en hypotheekproducten met elkaar te vergelijken, voordat u iets afsluit. Een adviseur van de bank kan u wel een bepaalde hypotheek aanbevelen, maar mogelijk zijn er betere oplossingen in uw situatie. Door met meerdere adviseurs in gesprek te gaan, kunt u de diverse hypotheken met elkaar vergelijken. Bijvoorbeeld een klein verschil in de hypotheekrente, kan in de loop der jaren een verschil betekenen van duizenden euro’s.

Bijkomende kosten om het huis te onderhouden

De huurders van een huis hoeven het grootonderhoud niet zelf te verrichten. Als eigenaar van een huis moet u rekening houden met extra lasten door onderhoud en verbetering van de woning. Een keuken moet een keer vervangen worden, de verwarmingsketel gaat stuk en het huis moet om de paar jaar buitenom geschilderd worden. Dit zijn kosten waar u niet bij stil staat op het moment dat u er voor kiest om te gaan kopen in plaats van huren, maar waar hoge lasten uit voortkomen.

Bijkomende kosten in de vorm van de verzekeringen en extra heffingen

Als huurder hoeft u geen verzekering af te sluiten voor het huis zelf. Als eigenaar van een huis bent u verplicht om een opstalverzekering af te sluiten. Daarnaast zal de bank u verplichten om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Hiermee wil de bank voorkomen dat de maandlasten niet meer op te brengen zijn bij overlijden van één van de eigenaren van het huis. Aan de andere kant is het voor huurders ook verstandig om het overlijdensrisico af te dekken, maar dat gebeurt in de praktijk weinig.

Huiseigenaren wordt ook nog de eigenwoningforfait in rekening gebracht. Dit is een percentage van de WOZ-waarde, dat bij het inkomen opgeteld gaat worden. Ook de gemeente zal u kosten in rekening gaan brengen, die ook afhankelijk zijn van de hoogte van de WOZ-waarde van uw huis. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan afvalstoffenheffing en rioolheffing.

Hypotheekrenteaftrek of huursubsidie (huurtoeslag)

Eigenaren van een huis hebben het voordeel dat ze de betaalde hypotheekrente kunnen aftrekken van hun inkomsten. Huurders hebben eventueel het voordeel dat ze huursubsidie (huurtoeslag) krijgen. In hoeverre het aantrekkelijk is om een huis te kopen, is ook afhankelijk van de hoogte van de huurtoeslag waar u recht op hebt. Ook moet u er rekening mee houden dat de toekomst van de hypotheekrenteaftrek onzeker is, maar u weet ook niet wat er met de huurtoeslag gaat gebeuren in de toekomst.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Niet meer huren, maar kopen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 08-03-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!