InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Uw droomhuis kopen

Uw droomhuis kopen

Een droomhuis is vaak een huis die u niet of net niet kunt betalen. Door creativiteit is een droomhuis mogelijk aan te kopen. U moet er wel voor waken dat de hypotheeklasten niet te hoog zijn ten opzichte van het inkomen. Sinds augustus 2011 hebben de banken hun normen aangescherpt. In het verleden waren ze bereid om zes tot zeven keer het jaarinkomen aan hypotheek te verstrekken. Voor veel potentiële huizenkopers is hun droomhuis niet meer te kopen, want banken zijn niet meer bereid om diep in de buidel te tasten om u het geld te verstrekken.

Waar letten banken op bij het verstrekken van een hypotheek?

De banken stellen strenge eisen om te voorkomen dat ze het uitgeleende geld niet terug gaan krijgen. De eisen hebben betrekking op de klant en op het onderpand waar het hypotheek op verstrekt gaat worden. De eerste toets zal zijn of het inkomen hoog genoeg is om het gewenste bedrag te kunnen lenen. Het inkomen moet ook stabiel zijn, dus het liefst een vast contract bij de werkgever. De bank kijkt ook naar de verwachtingen voor de toekomst. Een afgestudeerde die net aan het werk gaat, zal de komende jaren waarschijnlijk nog stijgingen kunnen verwachten in het inkomen.

Eigen geld en overige verplichtingen

Huizen zijn te duur om er eenvoudig voor te kunnen sparen. Toch is het starters aan te bevelen om een eigen kapitaal op te bouwen. Dit zal namelijk het kopen van een huis vergemakkelijken. De bank loopt namelijk minder risico als er eigen middelen zijn om bijvoorbeeld de bijkomende kosten zelf te betalen. De hypotheekrente zal ook lager zijn in het geval ze het huis en de bijkomende kosten niet volledig hoeven te financieren. Maandelijkse verplichtingen zoals leningen en alimentatie verlagen het hypotheekbedrag dat iemand maximaal kan lenen. Banken verplichten vaak om leningen eerst volledig af te betalen.

Concessies doen om uw droomhuis te kunnen kopen

Een duur huis neemt wel de nodige risico’s met zich mee. Op basis van uw inkomen kunt u het huis op dit moment mogelijk kopen, maar wat gebeurt er als uw inkomen daalt? Ook moet u nagaan in hoeverre de aankoop van uw droomhuis inhoudt dat u krom moet liggen voor de hypotheeklasten. Bent u bereid om bijvoorbeeld de vakanties op te geven om uw droomhuis te kunnen kopen?

Inkomensdaling incalculeren

Tegenwoordig werken werknemers niet meer veertig jaar bij dezelfde baas. Door verschillende oorzaken kunt u uw baan verliezen. Het is vervolgens maar de vraag of u weer een baan kunt vinden tegen het inkomen dat u gewend bent. Bij werkloosheid bestaat er vaak recht op een WW-uitkering, maar op lange termijn betekent het wel dat u waarschijnlijk wel weer een baan gaat vinden, maar misschien tegen een veel lager inkomen. Hiermee moet u rekening houden bij het aangaan van hoge maandelijkse verplichtingen.

Uw droomhuis is ook maar een woonhuis

Na aankoop van het huis van uw dromen, went u snel aan het idee. Een huis wordt vaak gezien als een droomhuis omdat het huis in eerste instantie onbereikbaar leek. Daarom moet u bij het bezichtigen van een huis ook altijd mensen meenemen die er verder vanaf staan. Bij een bezichtiging kunt u betoverd worden door het huis, waardoor u de nadelen van het huis niet meer ziet.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Uw droomhuis kopen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 06-03-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!