InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Leegstandswet en tijdelijke verhuur - nieuwe regels

Leegstandswet en tijdelijke verhuur - nieuwe regels

Leegstandswet en tijdelijke verhuur - nieuwe regels Tijdelijke verhuur in 2019 met vergunning en onder gebruikmaking van de gewijzigde Leegstandwet is een bruikbare oplossing voor wie twee koophuizen heeft en als de verkoop van het eerste huis niet wil vlotten. Zo beperkt u de dubbele lasten van twee woningen, u verdient een deel terug. Maar aan de Leegstandswet zitten beperkingen. Met de nieuwe regels moet daarin verandering komen. Soepelere regels bij tijdelijke verhuur onder de Leegstandswet dus. Let op de fiscale gevolgen van het verhuren van uw eigen huis. U hebt drie jaar een dubbele aftrek van hypotheekrente. Het moet wel huren met een huurcontract voor onbepaalde tijd zijn en denk eraan dat de Leegstandwetvergunning maximaal vijf jaar geldig is.

Tijdelijke verhuur koopwoning moet gemakkelijker met de nieuwe Leegstandswet

Wie een tijd twee koopwoningen heeft omdat de verkoop van het oude huis langer duurt dan verwacht, heeft te maken met dubbele woonlasten. Om de woonlasten betaalbaar te kunnen houden, kan worden gekozen voor een tijdelijke verhuur van de woning door gebruikmaking van de Leegstandswet. Het grote voordeel is dat u inkomsten hebt voor de oude woning. Het grote nadeel dat u geen recht hebt op hypotheekrenteaftrek. Bovendien moet ook de bank akkoord gaan als u een hypotheek op het huis hebt.

Bank moet eerst met verhuur akkoord gaan

In de hypotheekakte staat vermeld dat uw huis als onderpand dient bij de hypotheek. In de hypotheekakte staat normaliter ook dat u niet zonder toestemming van de bank mag verhuren of onderverhuren. De bank is namelijk als de dood dat het bij gedwongen verkoop niet mogelijk is om de huurder snel uit het huis te krijgen. Huurders hebben in ons land huurbescherming. En een huis verkopen met een huurder erin levert minder op de woningmarkt dan de verkoop van een lege woning.

Leegstandswet en tijdelijke verhuur in 2019

De Leegstandswet biedt meestal wel uitkomst. Als u kiest voor verhuur onder de Leegstandswet zijn vele huurbeschermingsbepalingen niet van toepassing en eindigt de huurovereenkomst automatisch als de vergunning is verlopen. U moet namelijk wel een vergunning voor twee jaar aanvragen bij de gemeente en rekening houden met een opzegtermijn van minimaal één maand voor de huurder en drie maanden voor de verhuurder. Daarna kan altijd nog worden gekozen voor verlenging van de huurovereenkomst.

Huren met huurcontract voor onbepaalde tijd

Let erop dat u het beste kunt kiezen voor een huurcontract voor onbepaalde tijd, maar wel onder de Leegstandswet. Dan is dit volgens de Leegstandswet een contract van maximaal twee jaar en minimaal zes maanden. Het mag dus ook korter zijn dan twee jaar. Een huurcontract voor bepaalde tijd daarentegen, twee jaar bijvoorbeeld, moet helemaal worden uitgediend en kan alleen met wederzijds goedvinden worden opengebroken. Regel het goed want u wilt wel graag straks een huis leeg kunnen opleveren en verkopen.

Puntenstelsel en woonwaarderingsstelsel

Een nadeel van deze manier van verhuren is dat u niet elke huur kunt vragen die u wilt. De huur wordt vastgesteld met een puntensysteem. Hoe meer punten, hoe hoger de huur mag zijn. Met de gewijzigde Leegstandwet mag de verhuurder wel zelf de hoogte van de huur bepalen.

Tijdelijk een andere bestemming van de woning, dan vergunning van 7 jaar

Een ander voordeel van de wijzigingen is dat tijdelijk een andere bestemming mogelijk wordt. Ook wordt de duur van vergunningen verruimd. Dit geeft de ruimte om ook eenvoudiger kantoorgebouwen een woonbestemming te geven. De duur (de houdbaarheid) van een vergunning voor de aanpak van een sloop- of renovatiewoning is sinds medio 2013 verlengd van vijf naar zeven jaar. De gewone Leegstandwetvergunning staat nog op maximaal vijf jaar.

Nieuwe regels tijdelijke verhuur

Nu wil het kabinet nieuwe regels voor de tijdelijke verhuur gaan invoeren. De belangrijkste kenmerken hiervan zijn:
  • De gemeentelijke verplichting om een maximale huurprijs vast te stellen vervalt;
  • Gemeenten mogen niet langer eisen stellen die niet in de wet zijn opgenomen;
  • U mag een pand meerdere malen tijdelijk verhuren;
  • Een snelle procedure bij de aanvraag van de vergunning;
  • Huurprijs niet langer op basis van het woningwaarderingsstelsel;
  • Verlenging van de maximale periode voor tijdelijke verhuur van woningen die in afwachting zijn van sloop of renovatie met twee jaar naar zeven jaar.

Verkopen of verhuren

Als verkopen niet lukt, is verhuren vaak een oplossing.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis erven en verhuren: box 3 of box 1?Huis erven en verhuren: box 3 of box 1?Een huis erven en een huis erven met hypotheek betekenen niet automatisch dat u het huis ook eenvoudig kunt verkopen teg…
Een huis verhuren  zelf regelen of via bemiddelingsbureauEen huis verhuren zelf regelen of via bemiddelingsbureauDe huizenmarkt staat al een tijd lang stil en verwacht wordt dat dit nog een tijdje blijft aanhouden met de huidige econ…
Huis met hypotheek verhurenHuis met hypotheek verhurenUw huis gedeeltelijk verhuren in 2019 met toestemming van de bank betekent extra inkomsten en de mogelijkheid om uw hypo…
Koopwoning tijdelijk verhuren? Zo doe je dat!Wanneer je al een nieuwe woning hebt gekocht maar het voorlopig niet wil lukken om je oude huis verkocht te krijgen kan…
Huurbeding in hypotheekakte? Huis ontruimd, ook bij AirbnbHuurbeding in hypotheekakte? Huis ontruimd, ook bij AirbnbU kunt een verbod tot verhuur hebben. Door het huurbeding in de hypotheekakte kunnen huurders in 2019 op straat worden g…

Reageer op het artikel "Leegstandswet en tijdelijke verhuur - nieuwe regels"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 19-01-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Tijdelijk verhuren
Schrijf mee!