InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Woonwagenkamp: het kopen van een woonwagen

Woonwagenkamp: het kopen van een woonwagen

Woonwagenkamp: het kopen van een woonwagen Het is relatief goedkoop om een woonwagen te kopen of te bouwen. Dit is zeker het geval wanneer u het vergelijkt met een normaal huis. U heeft ook te maken met minder wettelijke eisen en heeft recht op standplaats. De moderne woonwagen heeft weinig meer weg van de oude pipowagens. De woonwagen is van oudsher een woning op wielen. Het Duitse woord voor woonwagen is 'wohnwagen'. Daar wordt traditioneel een stacaravan of caravan mee bedoeld. In het Nederlands verwijst de woonwagen van oudsher naar het het type woningen die op wielen vervoerd worden en die doorgaans door woonwagenbewoners worden gebruikt. Veel mensen hebben bij een woonwagen nog het beeld van de woonwagen die figureerde in de serie van Pipo de Clown. Tegenwoordig zijn er ook veel luxueuze woonwagens die daar weinig meer van weg hebben. Dat komt omdat dan de wielen zijn gedemonteerd en de woonwagen al een lange tijd op dezelfde tijd staat. In Amerika is deze constructie heel gebruikelijk. De zogeheten woonwagens worden daar mobile homes genoemd. Ze zijn meestal van hout gemaakt.

Woonwagenkampen

De woonwagens zijn doorgaans alleen nog maar 'pro forma' op wielen gemonteerd. Dit wordt gedaan omdat op die manier nog voldaan kan worden aan bepaalde wettelijke eisen. Woonwagenbewoners hebben namelijk het recht om op bepaalde plekken bij elkaar te staan. Ook krijgen zij bepaalde belastingvoordelen wanneer zij in een woonwagen wonen en niet in een normaal huis. Vaak gaat het om hele families die oorspronkelijk in woonwagens wonen. Zij wonen vaak in kampen bij elkaar. De mensen die in deze woonwagenkampen wonen worden daarom ook vaak aangeduid als kampers.

Bewonen van een woonwagen

Veel van de woonwagens zijn tegenwoordig nauwelijks nog als wagen te herkennen. Zij hebben meer de vorm van luxueuze bungalows en zijn uitgebreid ingericht. Vaak is er ook sprake van aanbouw. De woonwagens zijn meestal permanent bewoond. In sommige gevallen worden ze ook gebruikt als tweede woning. Veel mensen die bijvoorbeeld een huisje willen op de camping maken gebruik van een woonwagen en zetten die daar neer wanneer het min of meer een vast karakter krijgt.

Een woonwagen kopen, huren of bouwen

Mensen die een woonwagen willen kopen kunnen op verschillende plekken terecht. Zo zijn er speciale woonwagenverkopers. De bekendste merken zijn Schippers/Clipper en Smeets. Er zijn verschillende aanbieders van woonwagens. Vaak kunnen deze wagens op dezelfde plek worden gekocht waar bijvoorbeeld ook een caravan of camper kan worden gekocht. Wanneer u een woonwagen koopt kunt u er voor kiezen om deze zelf te vervoeren, maar dan moet u wel de juiste rijbewijzen hebben. Zeker als de woonwagen een grotere omvang heeft is het verstandig om deze te laten vervoeren door het bedrijf zelf. Het is ook mogelijk om een tweedehands woonwagen te kopen. Daarvoor kunt u onder andere online op het internet zoeken, bijvoorbeeld op de site Marktplaats. Een andere mogelijkheid is om een woonwagen zelf te bouwen. Doe dat alleen als u de technische capaciteit daarvoor hebt. Mensen die overwegen in een woonwagen te gaan wonen zouden eerst kunnen uittesten of dit iets voor hun is door bijvoorbeeld tijdens een vakantie tijdelijk een woonwagen te huren.
Gerelateerde artikelen
Bouwen van een bungalowBouwen van een bungalowHet bouwen van een bungalow is een stuk goedkoper dan het bouwen dan een huis. U kunt sterk op de kosten besparen door m…
Woonwagen - GeschiedenisWoonwagen - GeschiedenisHet leven op een woonwagenkamp is niet wat men gewend is. Deze "vreemde" cultuur heeft uiteraard ook zijn charmes. Er zi…
Aanbouw woning: Informatie en kosten van een uitbouwEen uitbouw of aanbouw van je woning voegt leefruimte toe maar zorgt ook voor een waardestijging van je woning door het…
Chalet: kopen en bouwen van een chaletChalet: kopen en bouwen van een chaletHet bouwen en kopen van een chalet hoeft niet heel duur te zijn. De chalet zit relatief eenvoudig in elkaar en kan daard…
Wat kost een aanbouw?Wat kost een aanbouw?Een populaire manier om meer ruimte te creëren in huis is het plaatsen van een aanbouw. De meeste mensen plaatsen een aa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenIcons, Pixabay
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2012/10/24/wat-gemeenten-doen-bij-woonwagenkampen-met-problemen-1167761-a471142
  • https://www.digibron.nl/search/detail/012de59548d34f8efab8bbf3/veroordeeld-tot-stilstaan

Reageer op het artikel "Woonwagenkamp: het kopen van een woonwagen"

Reacties

Rikarika (infoteur), 05-04-2016 22:16 #2
Hallo ik moet even zeggen dat ik het niet eens ben, met wat hier geschreven werd. Over dat woonwagenbewoners zich weinig of niets van de wet aantrekken. Ze trekken zich daar veel van aan je hebt gewoon over al een paar rotte appels tussen zitten en dat heeft helemaal niets te maken met woonwagenbewoner zijn. Zoals krikkrak zegt klopt het inderdaad dat die woonwagens helemaal zelf betaal wordt of zelf gemaakt. En daarom geen belastingen betaald hoeft te worden. Het zal ook wel een beetje raar zijn wanneer iemand dat zelf maakt en koopt hier dan ook nog eens belasting over betaal moest worden toch? Dus net zal krikkrak zegt het is onzin begrijp ook niet echt waar dat deze info vandaan is gehaald? En woonwagens kan je niet huren! En een woonwagen kan je niet zelf vervoeren! Ik denk dat je de woonwagen aan het vergelijken bent met een stacaravan? In dat geval zit je dan ook helemaal fout! En woonwagens zijn er nog steeds en niet als bungalows maar als een luxere woonwagen. Dit zijn en blijven woonwagens en kunnen of mogen niet gezien worden als een bungalow sorry maar je zit fout in dit artikel. Je wilt vast weten hoe ik zo iets kan weten? Nou ik ben zelf een woonwagenbewoner, volbloed maar leef netjes in een huis net als iedere burger. Ik eet leef loop slaap en beweeg net als ieder andere burger. En ik heb ook zeker geen maling aan de wet! Dus let wel op wat je schrijft want je geeft een verkeerd beeld weg over ons mensen. Tevens zijn wij gewoon Nederlanders net als dat jullie dat zijn en houden wij ons prima aan de regels. Daar bij zo als ik hier boven al schrijf iedereen heeft wel een paar rotte appels er tussen dat zit in iedere ras en net zo goed ook in de burgerlijke bevolking. Dus je artikel aan passen zouden we dan ook zeer zeker waarderen.

Krikkrak, 05-11-2013 10:10 #1
- Ook krijgen zij bepaalde belastingvoordelen wanneer zij in een woonwagen wonen en niet in een normaal huis.-
Wat een onzin zeg, de mensen krijgen helemaal geen belasting voordeel omdat ze in hun eigen woning wonen, eerder is het een duurdere woonvorm. Door dit soort onzin te verkondigen bestaat er juist een vooroordeel bij burger mensen! Woonwagen bewoners die in hun eigen woonwagen wonen betalen die zelf en krijgen geen hypotheek waarvan ze de rente kunnen afschrijven zoals bij een reguliere woning. En de woonwagen word elk jaar minder waard in tegenstelling op een huis.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 21-06-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 2
Schrijf mee!