InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Wat is zelfstandige woonruimte?

Wat is zelfstandige woonruimte?

Wat is zelfstandige woonruimte? Het is van belang om onderscheid te maken tussen zelfstandige woonruimte en onzelfstandige woonruimte. Bij zelfstandige woonruimte heeft de huurder huurbescherming en mogelijk recht op huurtoeslag. Bovendien geldt er een ander puntenstelsel voor de prijsbepaling. Wat is zelfstandige woonruimte? Wat is onzelfstandige woonruimte? Wat zijn de voorwaarden voor huurtoeslag?

Wat is zelfstandige woonruimte?

Zelfstandige woonruimte is woonruimte waarbij de huurder een eigen opgang heeft en geen voorzieningen, zoals wc, badkamer, douche en keuken met anderen hoeft te delen. Meestal is het meteen duidelijk of u zelfstandige woonruimte hebt of niet. Maar in andere gevallen is het complexer. U hebt bijvoorbeeld wel een eigen voordeur en keuken, maar de douche en het toilet bevinden zich buiten uw voordeur op de gang. Dan is het bepalend of u de badkamer deelt met medebewoners.

Onvrije woning

Ook de onvrije woning wordt onder “zelfstandige woonruimte” geschaard. Een onvrije woning of onvrije etage is een woning waarvan de vertrekken uitkomen op een gezamenlijke ruimte, zoals de hal of de gang. Badkamer, douche, toilet en keuken worden niet gedeeld.

Wat is onzelfstandige woonruimte?

Bij een onzelfstandige woonruimte moet je één of meerdere voorzieningen delen met andere bewoners. Een onzelfstandige woning heeft wel een eigen toegangsdeur, namelijk de deur tot de kamer(s).

Voorbeelden onzelfstandige woonruimte

Voorbeelden van onzelfstandige woonruimte zijn studentenkamers. Een uitzondering zijn kamers en appartementen in verzorgings- en verplegingstehuizen. Deze vallen niet onder onzelfstandige woonruimtes, omdat er geen sprake is van een huurcontract, maar van een zorgcontract.

Zelfstandige woonruimte & huurtoeslag

Als je zelfstandige woonruimte huurt, heb je mogelijk recht op huurtoeslag. Huurtoeslag is een tegemoetkoming in de huurkosten die ervoor zorgt dat iemand niet teveel huur betaalt in verhouding tot zijn inkomen. De voorwaarden voor huurtoeslag zijn dat de huur niet te hoog is en dat het inkomen en het vermogen niet boven een bepaalde grens uitkomen. Iemand met een laag inkomen krijgt meer huurtoeslag dan iemand met een hoog inkomen.

Huurtoeslag aanvragen

Huurtoeslag kan worden aangevraagd bij de Belastingdienst.

Verschillen zelfstandige en onzelfstandige woonruimte

  • Een zelfstandige woonruimte heeft een eigen voordeur, badkamer, keuken en wc
  • Bij zelfstandige woonruimte kunt u recht hebben op huurtoeslag; bij onzelfstandige woonruimte niet
  • Voor zelfstandige woonruimten geldt een ander puntenstelsel. De prijs van zelfstandige woonruimte is hoger
  • Een zelfstandige woning kan geliberaliseerd zijn, onzelfstandige woonruimte niet
Gerelateerde artikelen
Huur BegrippenlijstOf je nu een woning, hospitakamer, studentenkamer of een deel van een woonruimte gaat (ver)huren, je komt in aanmerking…
Je kamer onderverhurenAls je je kamer tijdelijk niet meer nodig hebt, kun je de kamer onderverhuren. Dat kan voordelig zijn, omdat je als aanb…
Opzeggen huurovereenkomstEen huurovereenkomst kan niet “zomaar” worden opgezegd. De huurder en verhuurder moeten een opzeggingstermijn in acht ne…
Op kamers als student: recht op huurtoeslag?Op kamers als student: recht op huurtoeslag?Een grote kostenpost voor de gemiddelde student is de huur van hun kamer. Soms kan je voor je kamer huurtoeslag krijgen,…
Woning tijdelijk verhurenDe Leegstandwet geeft de mogelijkheid om uw woning tijdelijk te verhuren. Voor het tijdelijk verhuren van de woning geld…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Wat is zelfstandige woonruimte?"

Reacties

Jan, 26-10-2011 23:43 #2
Ik ben verhuurder. De bestaande woning is ingedeeld in 3 aparte wooneenheden die elk afsluitbaar zijn. Ik en de huurders beschouw ze als zelfstandige woonruimten. Ik heb dit niet bij de gemeente geregeld. Komen de 3 huurders in aanmerking voor huurtoeslag (mits ze voldoen aan de inkomenseissen)?

Rien Verburg, 24-08-2011 15:27 #1
Kan iemand mij vertellen wat de gevolgen zijn voor een gehandicapte die met een PGB verzorging krijgt in een woonvorm?. Onze dochter zit in zo een woonvorm met 16 personen verdeeld over 3 verdiepingen en krijgt nu huussubsidie omdat zij ook huur betaalt. Er is weliswaar een gezamenlijke voordeur naar het trappenhuis. Op de verdieping, ook weer een toegangsdeur, heeft iedereen een eigen kamer met sanitair, douche en keukenblokje. Gaat dit in de toekomst veranderen=slechter worden? Is er op e.o.a. manier het mogelijk de huurtoeslag te behouden? De wet is/wordt nl aangescherpt.Wie heeft hier ook al ervaring mee?Graag een reactie.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 09-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 2
Schrijf mee!