InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Lager bod op huis accepteren

Lager bod op huis accepteren

Verkopers van een huis willen een zo hoog mogelijke prijs voor hun huis hebben. Hierdoor worden er soms biedingen afgewezen die achteraf geaccepteerd hadden moeten worden. In een huizenmarkt waarbij de macht bij de kopers ligt, kunnen de verkopers niet te veel eisend zijn. Een vraagprijs van een huis dat in de verkoop staat, impliceert dat er nog mogelijkheden zijn om af te dingen. Bij het in de verkoop zetten van een huis, moet u het huis hoger in de prijs zetten dan wat u er minimaal voor wenst te hebben. In een huizenmarkt waarbij de macht bij de verkopers ligt, wordt er een zo hoog mogelijk bedrag aangehouden. Bij een kopersmarkt moet er goed worden nagedacht over de vraagprijs van een huis. Een foute beslissing kan tot gevolg hebben dat het huis minder snel verkocht gaat worden.

Vraagprijs van uw huis bepalen in een dalende huizenmarkt

De eerste weken dat een huis in de verkoop staat is er een grotere kans om een huis te verkopen. Veel potentiële kopers, kijken dagelijks op de huizensites om te kijken of er een huis nieuw in de verkoop is gezet, dat aan hun voorwaarden voldoen.

In het geval de verkopers direct te hoog in de boom zijn gaan zitten, missen ze mogelijk verkoopkansen. Een latere prijsverlaging zal minder aandacht krijgen en de kans is groot dat serieuze gegadigden het huis niet weer onder ogen krijgen.

Vraagprijs van uw huis bepalen in een stijgende huizenmarkt

In een markt waarin er voldoende vraag is naar koophuizen ten opzichte van het aanbod, is het mogelijk om eerst te hoog te gaan zitten met de vraagprijs. Een latere prijsverlaging zal waarschijnlijk toch weer zorgen voor potentiële kopers die het huis in eerste instantie te duur vonden.

Psychologische vraagprijs vaststellen

Met het verkopen van een huis is het belangrijk dat gegadigden het huis kunnen vinden. Via huizensites worden tegenwoordig de meeste huizen gevonden. U kunt aansluiten op de zoekopdrachten door slim de vraagprijs vast te stellen. Er wordt namelijk vaak gezocht binnen een bepaald prijsniveau. Meer mensen zullen uw huis op het internet bekijken als de vraagprijs 299.500 bedraagt, in plaats van 301.500.

Wanneer akkoord gaan met een te laag bod?

Het spelletje van het bieden tussen de kopers en de verkopers is lastig. Wanneer moet u akkoord gaan met een bod, en wanneer is er nog een hoger bedrag voor uw huis te krijgen? Hierbij zullen meerdere factoren een rol spelen. In de eerste weken dat het huis te koop staat, moet u nog niet akkoord gaan met een te laag bod. Zodra uw huis langere tijd te koop staat, is het misschien verstandig om toch met het bod akkoord te gaan.

De verkopers zijn hierin vaak te voorzichtig. U kunt een bod in eerste instantie afwijzen, en er eventueel later op terugkomen. De mensen die een bod doen op een huis, willen het graag hebben. Als verkoper kunt u het spelletje dus gewoon hard spelen, maar wees niet onredelijk. Door na een bod een belachelijk tegenbod te doen kunt u de onderhandelingen gelijk afkappen. Terugkomen op een eerdere afwijzing kan effect hebben.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lager bod op huis accepteren"

Infoteur: Juul
Laatste update: 31-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!