InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > In Duitsland een huis kopen

In Duitsland een huis kopen

In Duitsland een huis kopen De vraagprijzen van huizen in Duitsland zijn lager in vergelijking met de prijzen in Nederland. In grensgebieden hebben in het verleden veel Nederlanders een huis gekocht in Duitsland. In Nederland koopt u voor twee ton een twee onder één kap. In Duitsland koopt u voor dat geld een groot vrijstaand huis met een garage en veel grond. Net over de grens in Duitsland zijn veel plaatsjes te vinden, waar de huizen voornamelijk bewoond worden door voormalige Nederlanders. Ze emigreren en kunnen gewoon hun eigen baan houden in Nederland. Ze verhuizen namelijk een paar kilometers over de Duitse grens. Vooraf moet u zich wel goed laten informeren over de gevolgen van de emigratie. Het gaat namelijk gepaard met veel papierwerk en regelwerk.

Huis zoeken in het buitenland

In het verleden moest u veel moeite doen om een huis te vinden in het buitenland. Er zijn nu diverse Nederlandstalige websites met Duitse huizen die in de verkoop staan. U hoeft niet rond te gaan rijden in een Duitse streek waar uw voorkeur naar uit gaat. In Duitsland is het namelijk niet de gewoonte om een bord in de tuin te zetten. In de Nederlandse grensgebieden kunt u ook nog steeds kranten raadplegen met advertenties voor Duitse huizen die in de verkoop staan.

Contact leggen met de Duitse makelaar

Het is de taak van de makelaar om contacten te leggen met potentiële kopers. Hij krijgt betaald na een verkoop van een huis voor zijn bemoeienis. Het zal niet gewaardeerd worden dat u rechtstreeks contact gaat opnemen met de verkopers. De kopers kunnen de rekening gepresenteerd krijgen van de bemiddelende makelaar. Dit gaat vaak om forse bedragen die kunnen oplopen tot zes procent van de verkoopprijs. In grensstreken worden Duitse huizen vaak ook aangeboden door Nederlandse makelaars.

Financiering eerst afronden

U moet er wel rekening mee houden dat de financiering een stuk lastiger rond te krijgen is. Voordat u serieus op huizenjacht gaat in Duitsland moet u weten wat u financieel zou kunnen bieden. U moet er rekening mee houden dat u het bedrag dat u kunt besteden voor het kopen van een Nederlands huis niet te vergelijken is met het besteedbaar bedrag in Duitsland. Ga geen bedragen bieden tot u er zeker van bent dat u het bedrag ook daadwerkelijk kunt besteden.

Wat zijn de bijkomende kosten bij het kopen van een huis in Duitsland?

Voor de makelaar moet u uit gaan van een bedrag tussen de 4 en 6 procent over de koopsom. De afsluitprovisie is te vergelijken met het bedrag dat in Nederland gebruikelijk is, namelijk 1 procent. Voor de notaris moet u rekening houden met 1,5 procent over de koopsom. Bij het kopen van een nieuw huis, kunt u ook een rekening ontvangen voor de kosten van het aanleggen van de straten en riolering. Bij de gemeente kunt u hier informatie over inwinnen.

Voorlopig koopcontract

In Nederland sluit u een verbintenis met de verkopers door een voorlopig koopcontract te tekenen, waar u vervolgens binnen drie dagen nog onderuit kunt. In Duitsland wordt er niet gewerkt met een voorlopig koopcontract, na de overdracht bij de notaris hebt u pas zekerheid dat u het huis ook daadwerkelijk gekocht hebt. Voor het overnemen van roerende goederen moet u een apart contract laten opmaken.

Verborgen gebreken Duitse huis

Vergelijkbaar met Nederland, is de verkoper aan te spreken op verborgen gebreken aan het huis. De kosten voor het herstellen van de gebreken moeten betaald worden door de verkoper. Net als in Nederland is het echter zeer lastig om het bedrag te verhalen bij de verkoper. U moet dus zelf goed uitzoeken wat u koopt. Het is verstandig om ook in het buitenland een bouwtechnische keuring te laten verrichten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Woningaanbodduitsland.nl

Reageer op het artikel "In Duitsland een huis kopen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 22-06-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!