InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > De beste verkoopstrategie bij verkopen van een huis

De beste verkoopstrategie bij verkopen van een huis

Als verkoper probeert u uw huis te verkopen tegen de hoogste prijs. Het kan geen kwaad om de onderhandelingen hard in te gaan. Serieus geïnteresseerde kopers blijven volhouden. Bij onderhandelingen over de verkoopprijs, ontstaat er een spelletje tussen de verkopers en de kopers. De kopers willen een zo laag mogelijk bedrag bieden voor het huis en de verkopers willen het huis zo goed mogelijk verkopen. De verkopers geven de kopers een indicatie van wat ze voor het huis willen hebben met de vraagprijs. De kopers weten dat er nog onderhandeld kan worden over de koopsom. De vraag is hoe ver de verkopers willen zakken met de prijs.

Scherpe vraagprijs of grote onderhandelingsruimte?

De vraagprijs moet met beleid worden vastgesteld. De vraagprijs moet wel interessant genoeg zijn om het huis te bezichtigen, maar moet niet te laag zijn. De kopers verwachten namelijk dat u nog kunt zakken met de prijs. Onderhandelingen zullen vaak afgebroken worden als de verkopers geen toenadering zoeken door de met de prijs te zakken in de onderhandelingen. Een te hoge vraagprijs zal er voor zorgen dat het huis minder kijkers aan gaat trekken. Geen kijkers is zeker geen kopers. De makelaar kan in dit vraagstuk optreden als ervaringsdeskundige.

Onderhandelingen beginnen

De kopers moeten de eerste stap zetten door een bedrag tegenover de vraagprijs te zetten. De makelaar kan als nuttige tussenschakel worden gebruikt. Wordt er in eerste instantie een zeer laag bod uitgebracht, dan kan de makelaar de onderhandelingen gelijk afbreken. De kopers krijgen in dat geval als boodschap dat ze eerst met een serieus bod moeten komen om de onderhandelingen op te starten. Een bod van 300.000, terwijl de vraagprijs 400.000 is, kan niet worden gezien als een serieus bod.

Onderhandelingen zijn begonnen

Zodra er een serieus bod ligt van de kopers, moeten de kopers en verkopers het eens gaan worden over de overdrachtsprijs. De verkopers hebben vaak al een bedrag in hun hoofd wat ze minimaal voor het huis willen of moeten hebben. De kopers hebben een bedrag in gedachten dat ze maximaal willen gaan bieden. Partijen zullen echter eerst proberen om er een betere bedrag voor zichzelf uit te halen.

Onderhandelingen lopen vast

Zodra het punt bereikt is dat de verkopers niet verder willen zakken en de kopers niet meer willen of kunnen bieden, is het een kwestie van wie water bij de wijn wil doen. Een poging om het verschil op te lossen is al ondernomen, dus is nu het punt bereikt om de onderhandelingen af te breken, of één van de partijen zal toch nog een extra stapje moeten zetten. Dit zal bijvoorbeeld de situatie zijn als de kopers niet meer kunnen bieden, want ze kunnen niet meer lenen. In dat soort gevallen zal de verkoper met voorstellen moeten komen om het huis toch te verkopen.

Kans om te verkopen niet voorbij laten gaan

In een dalende huizenmarkt is het voor de verkopers niet verstandig om de verkoop over te laten gaan voor een relatief klein bedrag. Dit geldt zeker in het geval de huizenprijzen sterk aan het zakken zijn. Indien het huis nog een jaar in de verkoop staat, zullen de verkopers spijt krijgen dat ze het eerdere bod niet hebben geaccepteerd.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De beste verkoopstrategie bij verkopen van een huis"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 29-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!