InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Anti Kraak in plaats van huren

Anti Kraak in plaats van huren

Anti Kraak in plaats van huren Anti kraak, je komt het vaak tegen, maar wat betekend het? Anti kraak wonen en werken is een vorm van wonen waarbij door tijdelijke bewoning kraken maar ook verpaupering en vandalisme wordt tegen gegaan. Het voordeel voor de gebruiker zit in het feit dat men voor relatief weinig geld kan wonen. Een nadeel kan zijn dat men niet zoals een gewone huurder beschermd is. De termijn waarin men over de woonruimte kan beschikken is vaak tijdelijk.

Kunstenaars en studenten zijn relatief de grootste groep onder de bewoners.

Kunstenaars worden aangetrokken door het feit dat er vaak over grote ruimtes kan worden beschikt waardoor men de beschikking krijgt over een atelier, iets wat in de vrije sector vaak niet op te brengen is. Studenten worden aangetrokken door het feit dat de woonlasten vaak aanzienlijker lager uitpakken dan bij gewoon wonen.

Eigenaren van leegstaande panden maken vaak gebruik van gespecialiseerde bedrijven welke er voor zorgen dat de panden tijdelijk bewoond worden. Hiermee voorkomen ze de schade welke kan optreden indien een pand gekraakt wordt. Indien een pand langer dan één jaar leeg staat, mag het wettelijk gezien gekraakt worden. Een eigenaar raakt dan zijn rechten kwijt. In extreme situaties, indien een pand langer dan 20 jaar leeg staat verliest een eigenaar zelfs zijn eigendomsrecht. Ook als een pand korter dan één jaar leeg staat loopt de eigenaar nogal wat risico`s. Denk bijvoorbeeld aan brand, inbraak en schades welke niet direct opvallen zoals bijvoorbeeld lekkage.

Als je avontuurlijk ingesteld bent, en je niet te veel eisen hebt, dan is het een optie welke te overwegen valt.

De voordelen

  • Je woont ruim, voor relatief weing geld.
  • Je kunt op onverwachte mooie locaties terecht komen.
  • Je hebt geen verplichtingen aangaande het bijhouden van de inrichting.

De nadelen

  • De eigenaar heeft het recht om het pand ten alle tijden te bezichtigen.
  • Er gelden een aantal strenge huisregels.
  • Je loop het risico dat je binnen 2 weken moet verkassen.

Ook als je met plannen rond loopt om een eigen bedrijf te beginnen kan anti kraak een slimme en goedkope oplossing zijn. Vooral bij het opstarten van een eigen bedrijf kun je beginnen met lage kosten.

De eisen welke aan potentiele bewoners worden gesteld verschillen van bureau tot bureau, vaak vindt er eerst een intake plaats, en worden er bepaalde eisen gesteld. Bij bedrijfspanden is het meestal zo dat het gas, water en electra door de eigenaar worden betaald. Informeer ook of je een verzekering moet afsluiten.

Anti kraak kan een goed alternatief zijn voor het huren van woonruimte. Indien je plannen hebt in die richting informeer je dan goed. Misschien neemt je leven hierdoor ineens een heel andere wending!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Anti Kraak in plaats van huren"

Reactie

Nastoski, 03-04-2012 17:49 #1
Heeft twee maanden heb ik met ziekteverlof. Ik ontvang een minimum van 181 euro per week. Niet in staat om meer huur te betalen dus neem als je mij kan helpen om een ​​goedkope woning te vinden. Ik ben getrouwd en heb een zoon 3 jaar. Ik woon in Scheveningen en zou graag daar of ergens in de buurt te blijven. Dank u.

Infoteur: Costaric
Laatste update: 16-01-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 1
Schrijf mee!