InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Inkomen te hoog voor een sociale woning

Inkomen te hoog voor een sociale woning

Mensen met een hoog inkomen, hebben geen recht op een sociale huurwoning. Huurders met een stijgend inkomen gaan op den duur steeds meer verdienen. Hierdoor zijn ze later in de tijd niet meer de doelgroep van de sociale huurwoningen, maar je kunt ze toch moeilijk uit hun huis zetten. De overheid wil dit oplossen door een differentiatie door te voeren afhankelijk van het inkomen. Huurders met een laag inkomen hebben recht op een sociale huurwoning. De huurders die het financieel nog steeds zwaar hebben, kunnen ook nog recht hebben op een huursubsidie. De huren van de sociale woningen worden kunstmatig laag gehouden.

Huurders met een hoog inkomen scheefwoners

In de grote steden is een tekort aan sociale huurwoningen. Wachtlijsten van een paar jaar zijn zelfs gebruikelijk geworden. De wachtlijsten zouden verdwijnen als de huurders die onterecht in de goedkopere huurwoningen wonen, gingen verhuizen naar een duurder huis. De huurders blijven echter zitten. Ze zijn tevreden met hun huis en de huur is goed betaalbaar. Jaarlijks krijgen ze te maken met de inflatiecorrectie, maar de verhogingen zijn te overzien.

Hoe krijgen ze de scheefwoners uit de sociale huurwoningen?

Mogelijk zouden veel bestaande huurders met hun huidige inkomen geen recht meer hebben op het huurhuis waar ze nu in wonen, maar ze hebben wel recht op het huis. Het huis huren ze en ze hebben een huurovereenkomst met de verhuurder. Ze kunnen deze huurders niet uit hun huis zetten. De overheid is in de zomer van 2011 gekomen met plannen om het scheefwonen tegen te gaan.

Extra huursverhoging voor hogere inkomens

De regering gaat plannen bespreken om huurders met een hoog inkomen, te motiveren om te verhuizen naar een koophuis of naar een duurdere huurhuis. Het plan is om de huren met vijf procent extra te verhogen in het geval de huurders een inkomen hebben boven een bepaalde grens. De verhoging zal jaarlijks worden doorgevoerd en kan op deze manier zorgen voor zeer hoge huren.

Voorbeeldberekening

Een gezin heeft een hoog inkomen en wordt door de overheid beschouwd als een scheefwoner, in een regio waar een tekort is aan sociale huurwoningen. Hierdoor zal de jaarlijkse verhoging van de huur verhoogd gaan worden met een extra verhoging van vijf procent per jaar. Hun maandelijkse huur in 2011 bedroeg 350. In de berekening gaan wij uit van een verhoging in verband met de inflatie van 1,5 procent per jaar.
  • Verhoging 2012: 350 + 6,5 procent = 372,75
  • Verhoging 2013: 372,75 + 6,5 procent = 396,98
  • Verhoging 2014: 396,98 + 6,5 procent = 422,78
  • Verhoging 2015: 422,78 + 6,5 procent = 450,26
  • Verhoging 2016: 450,26 + 6,5 procent = 479,53

In vijf jaar tijd is de huur verhoogd met 129,53. Op jaarbasis is dit een verhoging van: 1.554,36.

Oneerlijke praktijken tegen de huurders met een te hoog inkomen

Dit soort maatregelen zijn mogelijk noodzakelijk, maar in de praktijk gaan ze vaak slecht uitpakken. Moet één van de partners nu maar de baan gaan opzeggen om onder de loongrens te blijven? Moeten ze andere trucjes bedenken om geen onredelijke verhogingen van de huur te krijgen? Scheefwoners motiveren om te gaan verhuizen door dit soort maatregelen, is de huurder eigenlijk dwingen om hun huis te verlaten. Aan de andere kant is het lastig om een manier te bedenken om de scheefwoners te motiveren om hun huis te verlaten.
Gerelateerde artikelen
Een huis huren in AlkmaarEen huis huren in AlkmaarAlkmaar is een gewilde stad om in te wonen. Veel mensen willen er een huis kopen of huren. Wanneer je een huurwoning in…
Huren van een woning: de inkomensafhankelijke huurverhogingHuren van een woning: de inkomensafhankelijke huurverhogingEr verandert veel in Nederland op het gebied van huren van sociale huurwoningen. Het overheid pakt de huursector behoorl…
Huurhuis goedkoper dan koophuis?Huurhuis goedkoper dan koophuis?Een eigen huis wordt gezien als een slimme investering, en het aanhouden van een huurhuis wordt vaak gezien als een vers…
Recht op een sociale huurwoning en huurtoeslag?Recht op een sociale huurwoning en huurtoeslag?Als je een woning wilt huren, maar je hebt niet zoveel inkomen, kan het zijn dat je recht hebt op een sociale huurwoning…
Koopwoning of huurhuis in 2019?Koopwoning of huurhuis in 2019?De prijs van een koopwoning is omlaag gegaan en de huren van een sociale huurwoning zijn worden in 2019 opnieuw verhoogd…

Reageer op het artikel "Inkomen te hoog voor een sociale woning"

Reactie

Erik, 13-07-2011 14:24 #1
Ik vind dat er best wat meer huur gevraagd kan worden voor woningen die zo geprijsd zijn. Het probleem is echter zouden de mensen er uit moeten dan is er geen alternatief. veel mensen hebben schulden een gezin e.d. Koopwoningen zijn nog steeds veel te duur en de vrije sector huur is helemaal niet betaalbaar. Voor een nieuwe grotere eengezinswoning in de sociale huur komt men niet meer in aanmerking omdat men teveel verdient dus waarnaar toe. Waar ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar ben is mag door deze huurverhoging de huur boven de liberalisatie grens komen te liggen of niet?
Ik betaal nu 661,- euro(max huur sociale huurwoning) vandaar dat ik dat graag wil weten.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 13-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!