InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Contract afsluiten met de makelaar

Contract afsluiten met de makelaar

U kunt geld besparen en problemen voorkomen door duidelijke en goede afspraken te maken met de makelaar die u inschakelt. Gaat de makelaar bijvoorbeeld ook kosten rekenen om het moment dat u het huis uit de verkoop haalt? Iedereen kan zich tegenwoordig makelaar noemen en opdrachten aannemen om huizen te verkopen. Hierdoor zijn de contracten die makelaars hanteren ook sterk afwijkend van elkaar. Dit geldt echter niet voor de makelaars die zijn aangesloten bij de grotere brancheorganisaties als NVM en VBO. De makelaars binnen dezelfde brancheorganisatie zullen ook dezelfde, of vergelijkbare, voorwaarden hanteren. Toch is het verstandig om exact op papier te zetten wat de onderlinge afspraken zijn.

Wat kost het inschakelen van een makelaar?
De tarieven bieden ruimte voor onderhandeling. Dat geldt zeker voor de makelaars die niet zijn aangesloten bij een brancheorganisatie. De meeste makelaars hanteren een tarief van ongeveer 1,6 tot 2 procent. Dit zijn de standaardtarieven, dat wil echter nog niet zeggen dat u niet kunt proberen om er een lager percentage uit te slepen.

Vast bedrag afspreken

De makelaars uiten hun tarief vaak in een percentage van het verkoopbedrag, maar u kunt ook gewoon een vast bedrag afspreken. Het is aan de makelaar om daar wel of niet mee akkoord te gaan. Eventueel kunt u nog onderhandelen over de hoogte van het vast bedrag.

Prijs en kwaliteit

De prijs moet u zo laag mogelijk houden, maar u moet ook oog blijven houden voor de kwaliteit van de dienstverlening. U kunt mogelijk goedkoper bij een bemiddelaar in verzekeringen die zich ook makelaar noemt, maar wat is de kwaliteit van de makelaar? U kunt proberen om referenties op te vragen, zodat u in ieder geval kunt vertrouwen op zijn of haar deskundigheid.

In het verleden werden uitsluitend de huizen van de NVM getoond op Funda, maar daar zijn ze inmiddels van af gestapt. De huizen van de NVM makelaars komen nog wel steeds beter uit de verf in vergelijking met huizen van de overige makelaars.

Wat mag u van de makelaar verwachten?

Wat gaat de makelaar voor u doen voor het bedrag aan courtage? Er zijn tegenwoordig ook makelaarsorganisaties die een uitgeklede vorm van dienstverlening bieden. De courtage is lager en daar staat tegenover dat u meer zelf moet doen, zoals de rondleiding van potentiële kopers.

Kunt u tussentijds onder het contract uit?

Voordat u het contract met de makelaar gaat ondertekenen, is het verstandig om na te gaan wat er gaat gebeuren op het moment dat u besluit om het huis uit de verkoop te halen? Dit kan zijn in verband met omstandigheden, of doordat het niet het gewenste verkoopprijs gaat opleveren.

Welke bijkomende kosten kunt u verwachten?

U moet samen met de makelaar afspraken maken over de bijkomende kosten die u kunt verwachten. De makelaar kan goed inschatten hoeveel kosten hij moet maken om het huis aan de man te brengen. Hierbij kunt u denken aan advertentiekosten en eventueel de kosten voor het maken van de foto’s.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Contract afsluiten met de makelaar"

Reactie

Vhm-makelaar (infoteur), 05-03-2011 09:05 #1
Duidelijkheid boven alles. Daarnaast zien we regelmatig dat juist de contracten van beroepsorganisaties NVM - VBO - VASTGOEDPRO juist niet duidelijk zijn over intrekkingskosten alsook advertentiekosten. Als consument heeft u er ALLE belang bij om dit VAN TE VOREN goed af te spreken in het contract wat u met de makelaar aangaat. No Cure No Pay is hierin de beste oplossing.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 04-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!