InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Zo maken we onze woning onweerstaanbaar voor verkoop

Zo maken we onze woning onweerstaanbaar voor verkoop

Zo maken we onze woning onweerstaanbaar voor verkoop Wanneer we als eigenaar besluiten onze woning te verkopen, gaat er beslist nog heel wat werk en kopzorgen aan vooraf vooraleer het zover is. Amper acht seconden hebben potentiële kopers nodig om zich een duidelijke mening te vormen over onze woning. Het is dan ook van groot belang dat we onze woning in de beste omstandigheden aan mogelijke kopers presenteren. Hoe doen we dat? Hoe verfraaiën we onze woning met het oog op een vlugge verkoop? Wat is home staging, en hoe geven we hier vaste vorm aan

Wat is home staging?

Home staging is een begrip in de immobiliënwereld dat vanuit Amerika kwam overgewaaid. Home staging betekent het zo vlug, efficiënt en budgetvriendelijk mogelijk opsmukken van onze woning met het oog op een zo vlug mogelijke verkoop ervan. Met home staging willen eigenaars een zo hoog mogelijke prijs voor hun woning realiseren. Deze vanuit Amerika overgewaaide aanpak van woningverkoop, kent nu ook bij ons meer en meer aanhangers.

Uw eigen woning bekijken als koper

We kunnen hierbij kiezen voor het inschakelen van een professionele home stager. Wanneer we echter met enkele basisregels terzake rekening houden, komen we al een flink eind op weg, en sparen we beslist veel geld uit. We bekijken daarbij onze woning door de ogen van een potentiële koper, en niet vanuit het standpunt als eigenaar. Wees daarbij bijzonder kritisch en benader je woning zo objectief mogelijk.

Voor we écht de mouwen opstropen en met klussen van start gaan, moeten we bedenken dat de meerderheid der kandidaat-kopers niet in staat is 'door' ons pand heen te kijken zoals wij als eigenaar dat wél kunnen. Zij die na hun eerste bezoek door hebben welk 'vlees' ze met onze woning écht in de kuip hebben, en bereid zijn de voor hen noodzakelijke aanpassingswerken zélf uit te voeren, verwachten ongetwijfeld dat we onze vooropgestelde prijs fors laten zakken. We hebben er dus alle belang bij onze woning in de best mogelijke omstandigheden op de immobiliënmarkt te brengen.

Eerst indruk doorslaggevend

Schoonheid zit ongetwijfeld ook hier van binnen. Wanneer we onze woning echter zo vlug mogelijk én aan de beste prijs willen verkopen, is zeker ook de buitenkant van het pand van groot belang. Dat is immers het beeld dat mogelijke kopers eerst te zien krijgen, en die eerste indruk is in vele gevallen ook doorslaggevend. Inderdaad, de beslissing om ook binnen een kijkje te nemen, staat of valt met wat mogelijke toekomstige kopers aan de buitenkant te zien krijgen. We vragen ons hierbij dan ook af, hoe we de sterkste troeven van onze woning, extra kunnen benadrukken.

Motiveren om ook binnenshuis kijkje te nemen

Een stoep die er netjes bij ligt én een uitnodigende oprijlaan, zijn voor mogelijke kopers aantrekkelijk en motiveren om ook binnen een kijkje te nemen. Vergeet bij dit totale plaatje ook zeker de achterkant van de woning niet. Zorg ervoor dat ook de achtertuin er onberispelijk bij ligt. Verwijder alle onkruid, maai het gras, verwijder mogelijke olie-en/of vetvlekken en zorg voor enkele fleurige bloemen en planten. Is onze voorgevel aan een opfrisbeurt toe? Een beurt met een hoge drukreiniger doet wonderen, en hier en daar een likje verf laat zich ongetwijfeld vlug terug verdienen.

Leg losliggende dakpannen vast, controleer het goed functioneren van de rolluiken, en geef de ruiten zowel van binnen als van buiten een grondige poetsbeurt. Zorg ervoor dat de buitenverlichting werkt, en heb zéker ook aandacht voor de voordeur. Voor ons misschien een klein detail, maar recent onderzoek bracht aan het licht dat mogelijke kopers het eerste én het laatste moment van hun bezoek zich het langst blijven herinneren, en dus in vele gevallen ook de doorslag geeft.

Laat ook binnen frisse wind waaien

Natuurlijk zorgen we er ook voor dat binnen onze woning alles netjes is opgeruimd. Een opgeruimde woning werkt niet alleen positief , het geeft ook een ruimere indruk. Hoe neutraler de aanblik van ons interieur, hoe beter. Verwijder daarom zoveel mogelijk persoonlijke zaken. Verhuis eventueel al een deel van de meubels. Laat geen kleding of speelgoed rondslingeren, rangschik bijvoorbeeld boeken, tijdschriften en kranten en plaats opbergdozen in de kasten. Geef het interieur een opfrisbeurt indien nodig. Heeft ons interieur een nieuwe verflaag nodig, kies dan voor zachte pastelkleuren of zelfs voor wittinten. Op die manier laten we een frisse wind door onze woning waaien, en dat zorgt ongetwijfeld voor een goede indruk bij mogelijke kopers.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zo maken we onze woning onweerstaanbaar voor verkoop"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 14-02-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!