Je huis verkopen kan sneller via "home staging"

Je huis verkopen kan sneller via "home staging" Home Staging is een nieuwe trend in de woningmarkt waarbij een professionele aankleding van het object de betrokken woning sneller doet verkopen. Met vaak heel eenvoudige, maar handig ingezette middelen kan niet alleen de periode van verkoop aanzienlijk worden bekort, maar ook de prijs aanmerkelijk worden verhoogd.

Wat is home staging?

De belangrijkste principes van home staging zijn eenvoudig en voor de hand liggend: de eerste indruk bij de keuze van een woning is vaak beslissend: mensen besluiten niet in de eerste plaats met verstand vanuit het brein, maar met gevoel vanuit de buik. Maar wat in theorie zo eenvoudig klinkt, verlangt in de praktijk echter een behoorlijke portie geschoolde kennis.

Fout nummer één: maatregelen ter verfraaïng zijn nog steeds te zeer gericht op de eigen smaak. En dat kan helemaal verkeerd uitpakken.

In Amerika wordt de professionele verfraaïng van onroerend-goed-objecten al jaren toegepast en via de Scandinavische landen breidt home staging zich nu ook uit naar Nederland en België, en dat alles onder het veelzeggende motto “versier de bruid”.

Home staging in buitenland een groot succes

Maar vanwaar al deze internationale navolging? Want vastgoed wordt in de ons omringende landen over het algemeen nog altijd als een zeer veilige belegging beschouwd en de verkoop zou ook zonder opsmuk gemakkelijker zijn dan ooit.

Welnu, het klopt dat onroerend goed in het buitenland floreert. Maar niet elk huis is in elke denkbare staat ook daadwerkelijk van onschatbare waarde. Bovendien worden als gevolg van de veronderstelde hoge prijzen ook veel huizen te koop aangeboden. Potentiële kopers zijn dus erg verwend en willen voor hun geld ook wat terugkrijgen.

Geïnteresseerde kopers van onroerend goed informeren zich doorgaans over een lange periode zeer uitvoerig over aangeboden objecten. Staat bijvoorbeeld een huis of appartement maandenlang tevergeefs te koop, dan valt dit op, wat bij potentiële kopers de indruk wekt dat er ergens iets niet klopt aan die aanbieding.

Investeren in verfraaïng van de woning loont

Maar in de praktijk is die conclusie niet altijd terecht. Want bij velen onder ons ontbreekt gewoonweg het begrip om voldoende te investeren in de presentatie van het object. En dat ondanks een bewezen zeer goede prijs-kwaliteit-verhouding. En ook bij huurwoningen staat de lange leegstand (en daardoor gederfde inkomsten) vaak niet in verhouding tot de kosten van home staging.

De eerste indruk telt

De eerste indruk is vaak beslissend op de huizenmarkt; Een herkansing krijgt men doorgaans niet in de branche. Dat is althans de opvatting van bureau’s die zich bezig houden met professionele verfraaïng van panden. Waarbij die eerste indruk overigens al begint bij aanrijden en niet eerst na betreden van het huis. Een tuinhek waarom men zich jaren niet meer heeft bekommerd, een niet meer zo frisse verflaag op de gevel of zelfs ongemaaid gazon kan een struikelblok vormen voor koop of huur.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Merio, Pixabay

Reageer op het artikel "Je huis verkopen kan sneller via "home staging""

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: Oktober 2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!