InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > De Wet Breyne of Woningbouwwet: Koop op plan (BE)

De Wet Breyne of Woningbouwwet: Koop op plan (BE)

De Wet Breyne of Woningbouwwet: Koop op plan (BE) Vele Belgen kopen een woning die nog gebouwd moet worden, de zogenaamde “koop op plan”. Sinds 1971 wordt de consument die een nog op te richten woning koopt beschermd door de Wet Breyne, ook wel woningbouwwet genoemd. De Woningbouwwet kwam er ten gevolge van malafide praktijken van bouwpromotoren of aannemers. Ze lieten hun klanten reeds hoge bedragen betalen voor nog op te bouwen woningen, maar gebruikten deze sommen voor andere doeleinden. Gevolg was dat veel aannemers door de verduistering failliet gingen, en de bouwwerken bijgevolg stopgezet werden. Een ramp voor de kopers die hun woning al volledig hadden betaald..

Doel van de wet Breyne

Doel van de wet Breyne is om deze wanpraktijken aan banden te leggen. Door de wet wordt de consument beschermd wanneer hij een nog op te bouwen woning wil kopen. De wet voorkomt dat de klant vooraf grote sommen moet betalen en geen garanties krijgt van de bouwheer of aannemer.

Informatie

Volgens de Woningbouwwet moeten aannemers en de zogenaamde “sleutel op de deur-bedrijven” hun klanten voldoende informeren. Het contract met de klant moet bepaalde vermeldingen bevatten zoals de totale prijs van het huis, de uitvoeringstermijn, de betalingsmodaliteiten en de schadevergoeding die verschuldigd is bij vertraging in de werken.

Voorschot

De wet Breyne wil ook verhinderen dat klanten te grote voorschotten moeten betalen voor de nog te bouwen woning. Er mag maximaal 5% voorschot betaald worden en de betaling van het voorschot mag in geen geval het bedrag van de al uitgevoerde werken overschrijden.

Bijvoorbeeld: Een woning zal in haar totaliteit 250.000 euro kosten. Het voorschot mag maximaal € 12.500 bedragen, namelijk 5% van de totaalprijs. Als er echter nog maar voor € 10.000 werken uitgevoerd zijn, mag het voorschot maximum € 10.000 bedragen.

Oplevering

In de woningbouwwet is voorzien in een dubbele oplevering van de woning. Tussen de voorlopige en de definitieve oplevering moet minstens 1 jaar verstrijken. De oplevering is de goedkeuring van de opdrachtgever (in dit geval de koper) aangaande de werken die door de aannemer uitgevoerd werden. Met de oplevering geeft de koper zijn akkoord dat de werken gebeurd zijn volgens het plan en het bestek van de architect.

Vergoeding bij vertraging

Als de bouwwerken vertraging oplopen, kan de koper van de woning zich op de Wet Breyne beroepen om een vergoeding te vorderen van de aannemer. De Woningbouwwet eist immers een correcte naleving van de uitvoeringstermijn en de afgesproken prijs.

Toepassing van de wet

De Wet Breyne zorgt dus zeker voor een grotere bescherming van de consument. Helaas wordt de wet niet altijd toegepast. Bepaalde aannemers en woningbouwfirma’s hebben gezorgd voor de oprichting van het Charter Van Woningbouwers. Wie dit charter ondertekent, verbindt zich ertoe om de principes van de Woningbouwwet toe te passen. Dat dit charter werd opgericht, toont dus aan dat niet elke aannemer zich aan de wet wil houden.
Gerelateerde artikelen
Nieuwbouw kopen: Alles over kopen van een nieuwbouwwoningEen nieuwbouwwoning kun je in tegenstelling tot een bestaand huis nog grotendeels vormen naar je eigen smaak. Een nieuwb…
Borstwering: welke soorten zijn er?Borstwering: welke soorten zijn er?Borstwering is er in veel soorten en kleuren. Kunststof borstwering is het populairst. Opvallend aan de gevelbekleding v…
Verplicht zonnepanelen bij nieuwbouwVerplicht zonnepanelen bij nieuwbouwConform Europese afspraken moet ieder Europees land in 2020 reeds 14% van alle energie halen uit duurzame energie. Lande…
Koopovereenkomst ontbinden van hypotheekKoopovereenkomst ontbinden van hypotheekMeestal koop je eerst een huis en daarna vraag je een hypotheekofferte aan. Als duidelijk is hoeveel geld je nodig hebt,…

Reageer op het artikel "De Wet Breyne of Woningbouwwet: Koop op plan (BE)"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 11-02-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!